شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چه هدیه‌ای مناسب است؟ پاسخ آن را می‌توان در از بین رفتن کارآیی و اثربخشی چاپ تقویم و سررسیدهای فاخر جستجو کرد

آشنایی با هدایای شرکتی برای سال نو

كه هزينه‌هاي زيادي براي سازمانها دارد، اما در نهايت، سر از خانه‌ي خاله و عمو و عمه درمي‌آورد كه بچه‌ها به جاي چرك‌نويس از اين كاغذهاي گرانقيمت استفاده مي‌كنند.‌

براي آنكه هديه‌ي شما رغبت‌برانگيز باشد و تا مدت‌ها، گيرنده‌ي هديه احساس خوبي از هديه داشته و آن را با خود به همراه داشته باشد، 10 توصيه زير را بخوانيد.‌

خواندن اين توصيه‌ها شما را ترغيب مي‌كند با دقت بيشتري دست به انتخاب هديه بزنيد. لزوماً قرار نيست هزينه‌هاي زيادي بدهيد، بي‌آنكه ياد و خاطره‌تان را در ذهن فرد سريعاً از دست بدهيد. اين توصيه‌ها عبارتند از...‌

  • هديه‌هاي اداري كه تأثير عميقي دارند

تعطيلات پايان سال و نيز آغاز سال نو فرصت بسيار مناسبي است تا از طريق دادن هديه به باارزشترين مشتريان خود، تجربه‌ي خاطره‌انگيزي را براي آنها خلق كنيد. بهتر است كالاهاي تكراري را كنار بگذاريد و به فكر ايده‌هاي جديدي باشيد.

در اين مطلب نمونه‌هايي از موضوع مطرح شده است.‌

به ياد داشته باشيد كه هديه مانند گفتار و نوشتار يك كانال ارتباطي با ديگران است. به دوستان، همكاران، و مشتريان خود هدايايي بدهيد كه همسو با ارزش‌ها و استانداردهاي سازمان شما باشند. هديه‌اي كه به اين افراد مي‌دهيد، بازتاب قضاوت شما در مورد آنها و نيز مرام حرفه‌اي شما است.‌

يكي از آسانترين و ابتدايي‌ترين گزينه‌ها كارت هديه است كه تاحدي غيررسمي است. بايد ميان تعقل و تناسب تعادل برقرار كنيد. در ادامه چند توصيه‌ي كاربردي در اين زمينه را مطرح مي‌كنيم:‌

  • ميانه‌روي را فراموش نكنيد‌

ممكن است با يكي از مشتريان خود روابط عميقي داشته باشيد و بخواهيد هديه‌ي خاصي به وي بدهيد. به خاطر داشته باشيد كه در دادن هديه به تمامي مشتريان خود بايد به سياستهاي سازمان خود و نيز

به سياستهاي شركت مقابل توجه داشته باشيد.

علاوه براين، در بسته‌بندي هداياي خود به رنگ، لوگو، و ساير المانهاي ظاهري سازمان گيرنده‌ي هديه توجه كنيد تا تأثيرگذاري اقدام شما بيشتر شود.‌

  • براي مدير خودتان هديه نفرستيد‌

در محيطهاي كاري هديه دادن همواره مناسب نيست. اصلاً توصيه نمي‌شود كه به مدير و سرپرست خودتان هديه بدهيد. اين كار الزاماً تصوير مثبتي از شما براي آنها ايجاد نمي‌كند.

براي نشان دادن قدرداني‌تان نسبت به مدير خود، به‌جاي هديه به وي يك كارت زيبا بدهيد كه با خط زيبا - ترجيحاً خط خودتان - روي آن پيام تشكر نوشته‌ايد.‌

  • فناوري هيچ‌گاه كمتر نمي‌شود

فناوري هر روز ابزار جديدي را براي بشر به ارمغان مي‌آورد. استفاده از ابزارهاي نوين در بسته‌هاي هديه‌ي شركتها مي‌تواند تأثيرگذاري بالايي داشته باشد. طبيعتاً هديه دادن گوشي هوشمند و يا تبلت هزينه‌ي بالايي دارد، اما باتريهاي قدرتمند كه هديه‌گيرندگان بتوانند در صورت لزوم از آن استفاده كنند هديه‌ي بسيار مناسب و نسبتاً ارزانتري است.

بيشتر كاربران اين وسايل در طول روز نگران تمام شدن شارژ باتري گوشي خود هستند به‌همين دليل يك باتري اضافي مي‌تواند هديه‌ي آرامش‌بخشي باشد.‌

اسپيكر وايرلس نيز هديه‌ي ارزان و بسيار كاربردي است كه براي مديران كاربردهاي زيادي دارد.‌

  • هداياي مربوط به ورزش‌

اگر هديه‌اي كه براي افراد تهيه مي‌كنيد مرتبط با يك ورزش خاص باشد، به وي نشان مي‌دهيد كه متوجه علاقه‌ي او به آن ورزش هستيد.

اگر دقيقاً بدانيد كه گيرنده‌ي هديه طرفدار كدام تيم است، مي‌توانيد هديه‌اي با موضوعات آن تيم براي او آماده و ارسال كنيد. به‌طور كلي هرچه هدايا شخصي‌سازي شده‌تر باشد، تأثيرگذاري بيشتري خواهد داشت.‌

  • بيش از اندازه به افراد نزديك نشويد.‌

در ارتباط با محيطهاي كاري، بايد ميان فرستادن يك هديه‌ي مناسب و حفظ فاصله‌ي خود با وي تعادل برقرار كنيد.

كارت هديه مي‌تواند براي بسياري از افراد هديه‌ي مناسبي باشد. اما گاهي‌اوقات همين هديه ممكن است بيش از اندازه غيررسمي باشد. يكي از مهمترين نكاتي كه در فرستادن كارت هديه بايد رعايت كنيد اين است كه شكل و ظاهر كارت و نيز محتواي متن آن دربردارنده‌ي پيامهاي مرتبط با جنسيت نباشد. علاوه بر اين، اگر مخاطب هديه خانم است به هيچ عنوان جواهرات و يا لباس به وي هديه ندهيد مگر اينكه لباس مربوط به ورزش و يا داراي تم ورزشي باشد.

اگر مي‌خواهيد براي همكار خود كه در محيط كار احساس سرما مي‌كند هديه‌اي بگيريد، ژاكت اصلاً گزينه‌ي مناسبي نيست. به جاي آن مي‌توانيد يك جفت دستكش به وي هديه بدهيد. ‌

به‌ياد داشته باشيد كه نفس هديه دادن - و نه خود هديه - در ذهن گيرنده باقي مي‌ماند و مورد تقدير واقع مي‌شود.‌

  • هديه‌اي بدهيد كه نفع جمعي داشته باشد‌

در بسياري از موارد هديه براي يك، يا دو نفر از مديران ارشد شركت ارسال مي‌شود و ساير كاركنان بي‌نصيب مي‌مانند.

اين امر باعث رنجش آنها مي‌شود. حتي‌المقدور سعي كنيد هديه‌اي كه به شركتها و سازمانها مي‌دهيد به شكلي باشد كه همه‌ي كاركنان آن و يا بخشي از آن بتوانند از آن استفاده كنند.

در اين حالت خاطره و تجربه‌ي خوشايندي از برند خود را نه در يك يا دو نفر بلكه، همزمان در چندين نفر ايجاد خواهيد كرد.‌

  • هداياي كاربردي‌

سعي كنيد هدايايي بفرستيد كه كاربردي باشد و نيازهاي معمولي فرستنده را رفع كند. برچسبهاي يادداشت نمونه‌ي بسيار خوبي است.

اگر هديه‌اي كه مي‌فرستيد براي گيرنده قابليت و كاربرد چنداني نداشته باشد، از آن استفاده نخواهد كرد و شما با وجود هزينه‌اي كه صرف كرده‌ايد به هدف خود نمي‌رسيد.

خودكارهاي تبليغاتي كه كيفيت پاييني دارند، نمونه‌ي بارز اين قبيل هدايا است. بهترين هديه‌ها آنهايي هستند كه فرستنده هر روز از آنها استفاده كند.‌

  • هديه بدهيد نه ديابت‌

اين نكته ممكن است براي توليدكنندگان شكلات و چندان خوشايند نباشد. بسياري از هديه‌هاي شركتي داراي موادقندي است كه براي سلامت افراد مضر است.

اگر قصد داريد از مواد خوراكي براي هديه استفاده كنيد، مواد سالم كه قند، چربي، و نمك كمي دارند را انتخاب كنيد.‌

  • در حد امكان به همه‌ي مشتريان هديه بدهيد‌

يكي از مهمترين نكاتي كه در مورد هديه دادن بايد رعايت كنيد اين است كه كسي را از قلم نيندازيد. تنها به افراد خاصي از اعضاي گروه و يا مشتريان خود هديه ندهيد.

كاركنان و احتمالاً مشتريان شما با يكديگر در ارتباط هستند؛ هيچ‌گاه اجازه ندهيد كه برخي از كاركنان و يا مشتريان شما احساس كنند كه شما به اندازه‌ي ديگران به آنها اهميت نمي‌دهيد.

براي اين كار همواره فهرست كاملي از كاركنان و بخصوص مشتريان خود داشته باشيد تا كسي فراموش نشود.‌

  • بسته‌بندي هديه بسيار مهم است‌

بسته‌بندي هديه نيز به اندازه‌ي انتخاب هديه‌ي مناسب اهميت دارد.

به اندازه‌ي كافي براي آن وقت بگذاريد و هزينه كنيد؛ زيرا نشان‌دهنده‌ي ارزشهاي سازمان شما و نيز احترام شما براي گيرنده است.‌

  • از نظر مشاوران خبره بهره‌مند شويد

براي انتخاب نوع هديه و بسته‌بندي آن از مشاوران و كارشناسان متخصص در زمينه‌ي ترويج كمك بگيريد.

هديه‌ي سازماني نكات و ظرائف زيادي دارد كه ممكن است شما به همه‌ي آنها مسلط نباشيد.‌

  • هديه‌اي بدهيد كه بتوانيد به آن افتخار كنيد‌

بهترين راه براي اينكه ببينيد مشتريان شما هديه‌اي كه قرار است به آنها بدهيد را مي‌پسندند، اين است كه ببينيد آيا خودتان نسبت به آن حس خوبي داريد يا خير.

اگر از نظر خودتان اين هديه يك كالاي تبليغاتي بي‌ارزش است، مشتريان شما نيز مجذوب آن نخواهند شد.‌

منبع: دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار

کد خبر 289780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha