سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

مینا مولایی: عمرشان کوتاه است، سودشان زیاد! این حکایت مشاغلی است که بازارشان در آخرین روزهای سال داغ می‌شود؛ درست روزهایی مثل همین امروز؛

داغ مثل بازار شب عید

همين حالا كه آدم‌ها با عجله كوچه و خيابان‌ها را بالا و پايين مي‌كنند؛ روزهايي كه شهر از هياهو و رنگ و سروصدا دوباره زنده شده و جان گرفته؛ روزهايي مثل همين امروز كه اگر گذرتان به خيابان بيفتد، ناخواسته جلوي بساط دستفروش‌ها و مغازه‌ها يا غرفه‌هاي بازارچه‌هاي نوروزي كه نوشدن روزگار نقطه مشترك فروش كالاهايشان شده، پا سست مي‌كنيد و دل دل مي‌كنيد براي خريد چيزهايي كه در بساطشان پهن كرده‌اند؛ براي خريد سبزه و سمنو، هفت‌سين و شمع؛ وسيله‌هاي كوچك و ساده‌اي كه بيشترشان در كنج خانه‌ها و در دستان هنرمند زنان كارآفرين و خلاق ساخته مي‌شوند. اگر شما هم دوست داريد در اين تجربه موفق سهيم شويد فرصت را از دست ندهيد و تا دير نشده سراغ كاري برويد كه اين روز‌ها بازارش حسابي داغ است؛ از ساخت و تزيين هفت‌سين ويژه ايام عيد گرفته تا پخت سمنو و سبزكردن سبزه!

  • هفت‌سين خودت را بساز

هفت‌سين‌ها از خيلي سال پيش پاي ثابت مراسم نوروزي ما شده‌اند؛ اهميتشان وقتي معلوم مي‌شود كه يكي از سين‌ها كم باشد و كدبانوي خانه همه جا را براي پيدا كردن سين گمشده زيرورو كند؛ سين گمشده‌اي كه مي‌تواند سير باشد يا سماق و سكه؛ سيب باشد يا سركه و سبزه؛ دوست داشتني‌ترين «سين»‌هاي دنيا كه براي اينكه كنار آينه و قرآن و تنگ ماهي روي سفره شب عيد بنشينند معمولا در ظرف‌هاي زيبايي قرار مي‌گيرند كه در بازار از خيلي سال پيش به ظرف‌هاي هفت‌سين معروف شده‌اند؛ ظرف‌هايي كه در بازار در شكل‌ها، اندازه‌ها و قيمت‌هاي مختلف به فروش مي‌رسند.

  • هفت‌سين‌هاي سفالي

ظرف‌هاي خوش رنگ و لعاب سفالي، سال‌هاست كه به‌عنوان پايه‌هاي اصلي سفره هفت‌سين استفاده مي‌شوند و طرفداران زيادي هم بين جماعت بانوان دارند. مي‌توانيد كسب و كارتان را از تزئين و فروش اين ظرف‌ها شروع كنيد؛ البته فرض را بر اين مي‌گذاريم كه سفالگري بلد نيستيد و مي‌خواهيد با كمي ذوق و سليقه، سفال‌هاي خام موجود در بازار را رنگ كرده و با تزئين ويژه خودتان به بازار عرضه كنيد. براي شروع بايد ظروف سفالي خام و لعاب نخورده را از مراكز عرضه و فروش اين ظروف تهيه كنيد. بيشترگلفروشي‌هاي سطح شهر، مغازه‌هاي عمده‌فروش سفال و صنايع‌دستي، كاسه‌هاي كوچك و بزرگ، تخم‌مرغ‌هاي سفالي و ظرف‌هايي در اشكال مختلف دارند كه دقيقا براي اين كار ساخته شده‌اند. البته اگر در خيابان دنبال ظرف خام و لعاب نخورده گشتيد و به در بسته خورديد مي‌توانيد اين ظرف‌ها را از چند سايت اينترنيتي تهيه كنيد كه تخصصشان فقط توزيع و پخش ظروف سفالي خام است. بسته به جايي كه اين ظرف‌ها را تهيه مي‌كنيد قيمت‌ها مي‌تواند متفاوت باشد. در حالت كلي تخم‌مرغ‌هاي سفالي ساده ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان به فروش مي‌رسند. كاسه‌هاي كوچك سفالي هم در مغازه‌ها بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان. اگر همين وسيله‌ها را از سايت تهيه كنيد قيمت كمي بالاتر مي‌رود اما تنوع كار بيشتر و شكل ظروف بهتر مي‌شود؛ براي مثال ست 7 پارچه هفت‌سين بته‌جقه حدود ۱۲۰۰۰ تومان است. بعد از خريد ظرف‌هاي سفالي، نوبت به خريد رنگ اكليريك، قلمو و اسپري كيلر مي‌رسد. رنگ‌هاي اكليريك در مغازه‌ها از ۲ تا ۱۵هزار تومان فروخته مي‌شوند و قلمو‌ها بسته به جنس و سايزشان از ۷ تا ۲۰ هزارتومان. دقت كنيد كه اسپري كيلر علاوه بر اينكه به‌كار شما نمامي‌دهد، آن را قابل شست‌وشو هم مي‌كند. پس بهتر است با هزينه ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان اين وسيله را هم براي تكميل كارتان تهيه كنيد. بقيه كار ديگر با شماست. فقط كافي است كمي ذوق و سليقه به خرج دهيد و به ظرف‌ها و تخم‌مرغ‌هاي خام، رنگ و لعابي تازه بدهيد. البته براي فروش بهتر مي‌توانيد سراغ نشانه‌هاي خاص تقويم هر سال هم برويد؛ مثلا ظروفي كه شكل بز هستند امسال طرفدار زيادي دارند و ست كامل رنگ‌شده‌شان در بازار ۳۵ تا ۴۵هزار تومان به فروش مي‌رسد.

  • هفت‌سين‌هاي شيشه‌اي

جام‌ها و ظروف شيشه‌اي با آن نقش و نگارهاي زيبا و منحصربه‌فردشان يكي ديگر از پرطرفدار‌ترين ظروف داخل سفره‌هاي هفت‌سين هستند؛ ظروف شفافي كه وقتي كنار تنگ‌هاي شيشه‌اي و ماهي‌هاي قرمز قرار مي‌گيرند سفره‌هاي هفت‌سين را از هميشه زيباتر مي‌كنند. براي ساخت اين ظروف هم فقط كافي است نقاشي روي شيشه را بلد باشيد؛ به اين ترتيب با هزينه ۱۵تا ۳۰هزار تومان و خريد ۶ كاسه كوچك و ساده يا جام پايه‌بلند از مغازه‌هاي بلورفروشي مي‌توانيد كارتان را شروع كنيد؛ البته درصورتي كه اين وسيله‌ها را هم تهيه كرده باشيد:
خمير دور گير ويتراي (طلايي، نقره‌اي يا مشكي)
رنگ ويتراي (به رنگ‌هاي مختلف)
قلموي ظريف (اگر قلموي آبرنگ باشد بهتر است)
رنگ‌هاي ويتراي را مي‌توانيد بسته به جنس و حجمشان از ۲ تا ۱۸هزارتومان خريداري كنيد؛ قيمت خمير دورگير حدودا ۵هزارتومان است و قلمو‌هاي ظريف هم بسته به سايز و جنس از ۳ تا ۱۰هزارتومان فروخته مي‌شوند.
از اينجا به بعد هم همه‌‌چيز به سليقه و هنر شما بستگي دارد. هرچقدر كارتان ظريف‌تر و زيبا‌تر از آب دربيايد قيمت بيشتر و مشتري بهتري در بازار خواهد داشت؛ براي مثال ست ۶ تايي جام ويتراي چيزي حدود ۶۵ تا ۸۰هزارتومان خريد و فروش مي‌شود.

  • سبزه‌هاي هميشه سبز

درست مثل معجزه است؛ سبزكردن سبزه را مي‌گوييم، آن هم وقتي كه دانه‌هاي خشك و بي‌جان، در عرض چند روز زنده مي‌شوند، جان مي‌گيرند و قد مي‌كشد و مي‌شوند مهمان سفره‌هاي هفت‌سين و پاي ثابت بساط دستفروش‌ها و مغازه‌هاي گلفروشي در اين روز‌ها؛ سبزه‌هاي كوچك و بزرگي كه عمرشان همين چند روز آخر سال و آن طرف سال است؛ همين چند روز كه همه با نگاه كردن به سبزه روحشان را تازه مي‌كنند. همين مي‌شود كه بازار خريدوفروش سبزه هم در اين روز‌ها به داغ‌ترين بازار‌ها تبديل مي‌شود. شايد تعجب كنيد اگر بشنويد بيشتر اين سبزه‌ها كنج خانه‌ها سبز مي‌شوند و به خيابان مي‌رسند؛ با مواداوليه خيلي كم‌هزينه و در مقابل سود زياد.

براي سبز كردن سبزه‌هايي كه نزديك سال تحويل قيمتشان به ۱۵هزارتومان هم مي‌رسد، فقط تهيه چيزي كه قرار است سبز شود كافي است؛ يعني گندم، عدس يا ماش. بين اينها سبزه گندم به‌خاطر ظاهر مرتبش پرطرفدارتر است و سود بيشتري هم دارد. هر سبزه با احتساب گندم كيلويي ۱۲۰۰تومان، براي توليدكننده‌اش حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان هزينه دارد و اگر بدون واسطه در بازار فروخته شود ۵ تا ۱۰ هزارتومان به فروش مي‌رسد. اگر بتوانيد در سبز كردن سبزه‌ها ابتكاري هم به خرج دهيد مشتري‌هاي بيشتري پيدا مي‌كنيد. مثلا مدل‌هاي كوزه‌اي، عروسكي و ... مشتري بيشتري دارند.

  • مهمان‌هاي كوچك تنگ‌شيشه‌اي

ماهي‌هاي قرمز كوچك با اينكه عمر زيادي ندارند اما از نخستين روزهاي اسفند در بساط دستفروش‌ها ديده مي‌شوند و خريد و فروش‌شان در هفته آخر اسفند به اوج مي‌رسد؛ درست‌‌ همان روزهايي كه همه با عجله خودشان را براي تحويل سال جديد آماده مي‌كنند. اينكه اين ماهي‌هاي كوچك از كي‌ مهمان سفره هفت‌سين ما ايراني‌ها شده‌اند خيلي مشخص نيست، اما حالا كار به جايي رسيده كه خبرگزاري‌ها از گردش مالي بالاي خريدوفروش آنها خبر مي‌دهند؛ ماهي‌هاي كوچكي كه از حوضچه‌هاي توليد ماهي تا سفره هفت‌سين راه درازي را طي مي‌كنند و قيمتشان چند برابر مي‌شود. به اين ترتيب فروشنده‌اي كه ۲۰۰ ماهي قرمز را از عمده‌فروش‌هاي خيابان مولوي دانه‌اي ۷۰۰ تومان مي‌خرد آن را بين ۳ تا ۷ هزارتومان بسته به قدوقواره‌اش مي‌فروشد و كسب‌وكارش در آخرين روزهاي سال سكه مي‌شود.

  • كامي شيرين با شيريني‌هاي خانگي

حتما با ما موافقيد كه طعم شيريني‌هاي خانگي طعم خاطره‌انگيزي است كه خيلي‌ها را به روزهاي خوش كودكي مي‌برد؛ روزهايي كه نخودچي و شيريني بهشتي در كنج خانه‌ها درست مي‌شد. مزه آن شيريني‌ها هنوز زير زبان خيلي‌هاست؛ شايد به‌خاطر همين است كه ترجيح مي‌دهند شيريني عيدشان را از بين شيريني‌هاي خانگي و دست‌ساز تهيه كنند. پخت شيريني در خانه جزو كارهاي خانگي سودآوري است كه نه‌تنها در اين روز‌ها كه در بقيه ماه‌هاي سال هم مشتري‌هاي مخصوص خودش را دارد. يك بسته كوچك شيريني نخودچي خانگي در بازار بين ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان قيمت دارد كه با احتساب قيمت آردنخودچي، شكر، روغن، هل و زعفران، سودزيادي را نصيب توليد كننده و فروشنده مي‌كند، مخصوصا اگر فروشنده در فر خانه خودش اين شيريني‌هاي مخصوص بازارچه‌هاي شب عيد را پخته باشد و بدون واسطه آن را به‌دست مصرف‌كننده‌ها برساند.

کد خبر 288807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha