دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

فاطمه مطهری: تا به حال چندبار دستپخت خانم همسایه را خورده‌اید؟ همسایه‌های شما چندبار از آش و کیک و شیرینی‌های شما خورده‌اند؟ اصلا آنها را می‌شناسید؟

همسایه داری

مي‌دانيد همسايه‌ها چكاره‌اند و چطور زندگي مي‌كنند؟ حتما با خودتان مي‌گوييد كه جواب اين سؤال‌ها چه اهميتي دارد؟ همه آدم‌ها دلشان مي‌خواهد دايره دوستان خود را وسيع‌تر كنند اما معمولا راه‌هاي درست و اصولي اين كار را نمي‌دانند. ارتباط درست و سالم، همراه با محبت و مهرباني با همسايه‌ها مي‌تواند محيط زندگي را براي شما امن‌تر و آرام‌تر كند. اين ارتباط سالم و منطقي بر پايه اصولي استوار است كه در زبان عاميانه به آن «همسايه‌داري»‌ گفته مي‌شود.

  • 1- شما بايد كاشف باشيد

يك ضرب‌المثل عاميانه معروف هست كه مي‌گويد: «همسايه خوب از فاميل هم بهتره». اين همسايه‌هاي خوب را شما بايد كشف كنيد. همسايه‌ها مي‌توانند دوستان بسيار خوبي براي هم باشند. آنها را دست‌كم نگيريد. ايجاد و حفظ يك رابطه صميمانه و دوستانه با مردم كار ساده‌اي نيست؛ نه اينكه سخت باشد اما به گذشت، بزرگي و فداكاري نياز دارد. سعي كنيد از هر فرصتي براي شناخت همسايه‌ها استفاده كنيد. اين كار اصلا به معني جست‌وجو و كنكاش در زندگي خصوصي افراد نيست. از سلام و احوالپرسي‌هاي گرم در راه‌پله‌ها و حياط آپارتمان خود دريغ نكنيد. راه‌هاي اعتمادكردن به آنها را پيدا كنيد و در مقابل اجازه دهيد تا آنها بتوانند با شما رابطه خوبي بگيرند. براي اين‌كار به ابزاري غير از احترام و محبت كردن نيازي نداريد. از اتفاقاتي كه ممكن است باعث تنش ميان شما و همسايه‌ها بشود جلوگيري كنيد؛ مثل بحث بر سر جاي پاركينگ يا كشاندن دعواي بچه‌ها به بزرگ‌ترها. اگر خودتان را ملزم بدانيد كه با همسايه‌ها ارتباط خوبي داشته باشيد، حتما راه‌هاي صحيح آن را پيدا مي‌كنيد. همسايه‌ها مي‌توانند دوستان خوبي براي هم باشند، مخصوصا در شهرهاي بزرگ كه اقوام هركدام در سمتي از شهر ساكن هستند و از هم دور شده‌اند. همسايه‌ها، هم مي‌توانند نياز به رابطه با دوستان و اقوام را تاحدي پاسخگو باشند و هم در مواقع اضطراري كمك يكديگر باشند. تصور كنيد يكي از اعضاي خانه شما نيمه‌هاي شب دچار دل‌درد شديدي بشود و شما يا وسيله نقليه نداريد و يا به هرعلتي نمي‌توانيد از آن استفاده كنيد، پدر و مادر و خواهر برادرهايتان هم هركدام در يك سمت شهر خانه دارند و تا رسيدن به شما زمان زيادي لازم دارند. حال اگر با همسايه‌هايتان رابطه دوستي و آشنايي داشته باشيد مي‌توانيد در اين موقعيت از آنها كمك بگيريد و سريع‌تر مشكلتان را حل كنيد. امام صادق(ع) هم در حديثي فرموده‌اند: حسن همسايگي (خوش اخلاقي با همسايه ها) خانه‌ها را آباد و عمر را زياد مي‌كند.

  • 2- كدام همسايه؟

در شهرهاي بزرگ و مخصوصا در مجتمع‌هاي پرتعداد، آدم‌ها با فرهنگ‌ها و عقايد متفاوتي زندگي مي‎كنند. گاهي اين تفاوت‌ها باعث دعوا و كدورت مي‌شود و ايجاد يك رابطه دوستانه و خانوادگي بين همسايه‌ها را سخت مي‌كند. پيشنهاد اول ما اين است كه آستانه صبر و انعطاف‌پذيري‌تان را بالا ببريد و به‌خودتان تذكر دهيد كه اين اختلاف عقايد نبايد باعث از بين رفتن روابط انساني شود، چه بسا خوش رفتاري و خوش اخلاقي شما بتواند همسايه مورد نظر را اصلاح كند. ولي اگر رفتار خاصي برايتان غيرقابل تحمل شد يا به‌نظرتان اين اختلاف نظرها آنقدر زياد است كه حتي ممكن است به زندگي شخصي و خانوادگي شما آسيبي برساند، براي ارتباط با آنها مرز بگذاريد. با همسايه‌هايي كه اختلاف نداريد يا تفاوت نظرهاي اندكي داريد كه مي‌توان در رابطه‌هاي دوستانه آنها را درنظر نگرفت، رابطه خانوادگي و نزديك‌تري برقرار كنيد اما مي‌توانيد همسايه‌هايي را كه با آنها اختلاف زيادي داريد در مرز حال و احوال و سلام و خبرداشتن از هم قرار دهيد.

  • 3- همسايه‌هاي كوچك

بچه‌ها راه خوبي براي ارتباط‌گيري با همسايه‌ها هستند. شما مي‌توانيد خانواده‌هايي را كه در همسايگي شما هستند و كودك هم‌سن و سال فرزند شما دارند، پيدا كنيد. از خانم همسايه بخواهيد كه با كودكش به خانه شما بيايد تا بچه‌ها با هم بازي كنند. با اين كار مي‌توانيد اصول مهمانداري و ميزباني را به كودكان خود ياد بدهيد؛علاوه بر اينكه براي بچه‌ها همبازي هم پيدا كرده‌ايد. گاهي ممكن است به‌خاطر اختلافات فرهنگي و تربيتي، بين بچه‌ها دعوا، كدورت و بحث در بگيرد يا آسيب‌هاي جدي‌تري به كودكان وارد شود، به‌خاطر همين بايد حواستان را در انتخاب دوست و همبازي براي فرزندتان نيز جمع كنيد. به بچه‌ها ياد بدهيد با هركسي نبايد صميمي شد. سعي كنيد شما هم با پدر و مادر همبازي بچه‌ها ارتباط بگيريد و از سلامت زندگي‌ آنها مطمئن شويد تا خداي ناكرده فرزندتان دچار رفتارهاي سوء و ناهنجار نشود. اگر از سلامت زندگي همسايه‌تان مطمئن هستيد، مي‌توانيد براي ساعتي كودكتان را به تنهايي به خانه آنها بفرستيد و روزهاي بعد شما ميزبان كودك آنها باشيد ولي اگر احساس مي‌كنيد كه كودك همسايه، خانواده سالمي ندارد يا اصول تربيتي او با چارچوب‌هاي تربيتي و عقيدتي شما همخواني ندارد، سعي كنيد كم‌كم ارتباط با آنها را قطع كنيد يا حداقل فقط شما ميزبان كودك آنها باشيد و اجازه ندهيد فرزندتان به تنهايي به خانه آنها برود.

  • 4- چي بلدي به من ياد بدي؟

همه خانم‌ها اگر از همه انگشت‌هايشان هنر نريزد، قطعا از 5-4انگشتشان هنر سرريز كرده است! در عين حال دوست دارند بقيه هنرها را هم ياد بگيرند و در حد رفع احتياج خود و هنرنمايي براي همسر و خانواده‌ها، آموزش ببينند. ولي يا فرصت يادگيري ندارند و يا جايي كه به آنها آموزش بدهد سراغ ندارند. از همه مهم‌تر امكان صرف هزينه مالي براي يادگرفتن هنر مورد نظر را ندارند. قطعا شما و همسايه‌هايتان هركدام يكي از اين هنرها را بلد هستيد. مي‌توانيد با خانم‌هاي همسايه قرار بگذاريد كه هركسي هر آنچه مي‌داند به بقيه هم ياد بدهد؛ يعني معلومات و هنر خودتان را به اشتراك بگذاريد و در مقابل، از هنر ديگران ياد بگيريد. مطمئن باشيد اينكه بعد از چند هفته و‌ ماه هركدامتان چند هنر جديد، هرچند در حد ابتدايي ياد گرفته‌ايد براي همه‌تان پرفايده و لذتبخش است.

  • 5- يك جمع كتابخوان

بعد از چند هفته كه از آشنايي‌هاي اوليه بگذرد، افراد ثابت جمع خودشان را نشان مي‌دهند. حالا مي‌توانيد براي دورهمي‌هايتان هدف تعريف كنيد تا به‌غير از ديد و بازديد، كار مفيد ديگري نيز انجام داده باشيد؛ مثلا دوره كتابخواني راه بيندازيد. در موضوعي كه همه‌تان به آن علاقه داريد، يك كتاب تهيه كنيد و قرار بگذاريد در هفته همه يا قسمتي‌اش را بخوانيد و جلسه بعد درباره كتاب و موضوعش صحبت كنيد و نظرهايتان را بگوييد؛ حتي اگر موضوع كتاب، آموزشي يا ديني نباشد، مثلا رمان يا داستان باشد، مي‌توانيد با صحبت كردن درباره‌اش با ديگران، نكات مثبت و منفي‌اش را درآوريد و نكاتي را كه ممكن است ذهن شما به آن نرسيده پيدا كنيد. بعد از چند‌ماه مي‌بينيد چندين كتاب در فرصت‌هاي تلف‌شده‌تان خوانده‌ايد و كلي مطلب جديد و تازه ياد گرفته‌ايد. احساس خوب و مفيد بودني كه در اين موقعيت‌ها به آدم دست مي‌دهد بسيار شيرين است.

  • 6- يك دورهمي مردانه

آقايان مي‌توانند يك روز عصر بعد از بازگشت از محل كار يا شب‌ها به بهانه شارژ و مسائل مختلف ساختمان، همسايه‌ها را دور هم جمع كنند. اگر شرايطش را داريد،‌ در خانه خودتان ميزبان آنها باشيد، اگر هم نه، در حياط مجتمع يا ورودي ساختمانتان و يا خانه يكي از همسايه‌ها كه شرايطش مساعد است جمع شويد. كم پيش مي‌آيد آقايان دور هم جمع شوند و حرفي از سياست و بازار و تورم نشود، همين‌ها را بهانه كنيد و سعي كنيد همه را به حرف بكشيد تا بيشتر باهم آشنا شويد؛ البته بايد حواستان خيلي جمع باشد و اگر ديديد بحث به سمت اختلافات سياسي و اجتماعي پيش مي‌رود، بحث را جمع كنيد و نگذاريد در قدم اول كدورت پيش بيايد. جلسات‌تان را هفتگي يا ماهانه ادامه دهيد، با گذشت چندماه قطعا تعداد افراد ريزش خواهد داشت ولي آنهايي كه مي‌مانيد قطعا دوستان خوب و ماندگاري براي هم مي‌شويد كه مي‌توانيد جلسات‌تان را به خانواده‌ها بكشانيد تا با هم بيشتر رابطه داشته باشيد. ايده يك مسافرت دسته‌جمعي با عده‌اي از همسايه‌ها هم مي‌تواند قابل تامل باشد. اين مسافرت مي‌تواند از يك مسافرت يك روزه و گردش و تفريح و ناهار دسته‌جمعي در يكي از بوستان‌هاي شهر شروع شود. مسافرت‌هاي زيارتي هم كمك خوبي براي اين كار است.

  • 7- انجمن غيرمخفي زنان

دوستي با همسايه‌ها كار زياد سختي نيست و فقط كمي همت مي‌خواهد و زمان. بعد از گذشت چند هفته مي‌بينيد چقدر روحيه و حال و هواي خودتان عوض شده و چقدر دوست جديد با دغدغه‌هاي مشترك يا حتي متفاوت پيدا كرده‌ايد. اگر خانم هستيد و خانه‌دار، كارتان راحت‌تر است؛ مي‌توانيد يك بعدازظهر چندنفر از خانم‌ها را به صرف چاي به خانه‌تان يا حتي حياط مجتمع يا نزديك‌ترين پارك به خانه‌تان دعوت كنيد و كمي باهم گپ بزنيد و اين قرار دورهمي را هفته‌اي يك‌بار تكرار كنيد. بين همسايه‌ها بگرديد و خانم‌هايي را كه دغدغه مشترك با شما دارند پيدا كنيد، مثلا كودكي هم‌سن بچه شما دارند يا مثل شما، تازه عروس هستند يا دانشجو و يا حتي شاغل. پيدا كردن افرادي با دغدغه‌هاي شبيه يا نزديك به شما هم باعث مي‌شود دوستي شبيه به‌خودتان پيدا كنيد و هم بدانيد آدم‌هايي با همان مشكلات و دغدغه‌هاي شما وجود دارند و مي‌توانيد با هم دردل كنيد و با مشورت و راهنمايي به يكديگر براي حل مشكلات‌تان كمك كنيد؛ مثلا اگر بچه‌مدرسه‌اي داريد و مدام نگران درس و تكاليفش هستيد، مي‌توانيد با صحبت با همسايه‌تان كه او هم دقيقا همين مشكل شما را دارد، كمي آرام شويد و از راه‌حل‌هايي كه تا به‌حال آن مادر براي فرزندش استفاده كرده كمك بگيرد و شما نيز به او راه‌حل جديد براي بهتر درس خواندن فرزندش بدهيد.

  • 8- بفرماييد روضه

يكي ديگر از راه‌هاي ارتباط‌گيري و رفت‌وآمد سالم با همسايه‌ها جلسات هفتگي يا ماهانه ختم قرآن است. يكي از مزيت‌هاي اين جلسات اين است كه بيشتر افرادي كه به اين جلسه‌ها مي‌آيند يك نقطه اشتراك بسيار قوي دارند كه در سايه آن مي‌توانيم از بسياري اختلافات چشم‌پوشي كنيم و آن اهميت و وقت گذاشتن براي قرآن و قرآن‌خواني است. مي‌توانيد از يكي از همسايه‌ها كه در زمينه تفسير قرآن مطالعه داشته، بخواهيد كه در هرجلسه، تفسير كوتاهي از آيات قرآن را هم برايتان بگويد يا اينكه يك كتاب تفسير بياوريد و در همان جلسه با هم يك صفحه تفسير بخوانيد. مطمئن باشيد بركت زيادي به صاحب‌خانه و همه حاضرين مي‌رسد. اگر هيچ‌كدامتان كتاب تفسير در خانه نداريد 2راه آسان پيش‌رو داريد؛ اول مراجعه به كتابخانه محل و قرض گرفتن يك جلد كتاب تفسير و راه آسان‌تر، يك جست‌وجوي راحت در اينترنت و پيدا كردن سايتي كه تفسير مورد فهم شما را دارد. پيشنهاد مي‌كنيم اگر تا به‌حال مطالعه زيادي در اين موارد نداشته‌ايد از تفسيرهاي آسان‌فهم‌تر مثل تفسير نور يا تفسير نمونه استفاده كنيد. خانم‌ها به يادگيري احكام ديني اهميت ويژه‌اي مي‌دهند و بيشتر به آن نياز دارند. بهترين كار براي شما اين است كه از يك خانم متخصص در اين زمينه دعوت كنيد كه براي شما و خانم‌هاي همسايه احكام ويژه را آموزش بدهد.

  • 9- ويار چي داري؟

اگر شما يك مادر باشيد و دوران خوش حاملگي را تجربه كرده باشيد حتما تأييد مي‌كنيد كه يكي از بهترين لحظات براي يك خانم حامله زماني است كه يك غذاي خوشمزه آماده روبه‌رويش مي‌گذارند. پس اگر در همسايگي‌تان خانم بارداري سراغ داريد، هم براي ثوابش و هم براي دوستي و رابطه صميمانه‌تر با او دست به‌كار شويد و يك غذاي ويارانه خوشرنگ و بو بپذيريد و براي مادر آينده ببريد.

  • 10- تازه‌واردين خوش آمديد

هرچندوقت يك‌بار ممكن است تغييري بين همسايه‌هايتان اتفاق بيفتد؛ همسايه‌هاي گذشته‌ شما كه به دوستانتان تبديل شده‌اند، خانه‌شان را عوض كنند و خانواده جديدي جاي آنها بيايند؛ در اين موقعيت شما به‌عنوان نخستين قدم براي آشنايي يا باز كردن باب دوستي چه كاري مي‌توانيد انجام دهيد؟ پيشنهاد ما اين است كه همان نخستين روز اسباب‌كشي همسايه جديد، بهترين فرصت براي آشنايي با اخلاق و روحيات آنهاست. مي‌توانيد آستين‌هايتان را بالا بزنيد و براي جابه‌جايي وسايل به كمك‌شان برويد و ببينيد عكس‌العمل و رفتارشان چگونه است. قطعا اين محبت و لطف شما، هرچند اندك باشد در يادشان مي‌ماند. مي‌توانيد قوري و كتري‌تان را راه بيندازيد و بعد از تمام شدن اسباب‌كشي‌ همسايه جديد يك سيني چاي تازه‌دم به در خانه‌شان ببريد، خوشامدي بگوييد و خودتان را معرفي كنيد؛ مطمئن باشيد تا زماني كه همسايه شما هستند، طعم آن چاي بي‌نظير و محبت شما از يادشان نخواهد رفت.

کد خبر 292713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha