دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۶ ریشتر مناطقی از تایوان، تایپه و جنوب غرب ژاپن را لرزاند و این کشور را در معرض خطر وقوع سونامی قرار داد.

زلزله

براساس گزارش AFP، سازمان‌هاي پيش‌بيني زمين‌لرزه در ژاپن هشدار دادند ممكن است اين زمين‌لرزه منجر به امواج سونامي به ارتفاع يك متر شده و چندين جزيره در زنجيزه جزاير اوكيناوا را تحت تاثير قرار دهند، اما پس از يك ساعت اين هشدار رفع شد زيرا هيچ موج غيرعادي در اين مناطق ديده نشد.

اين زلزله در ژاپن هيچ خسارتي از خود به جا نگذاشت اما در شهر تايپه جديد ساختماني چهار طبقه به دليل اتصال برق دچار آتش‌سوزي شد و در پي آن يكي از ساكنان ساختمان جان خود را از دست داده و فردي ديگر روانه بيمارستان شد.

مقامات ژاپني به شهروندان اخطار دادند كه از مناطق ساحلي فاصله گرفته و به مناطق مرتفع بروند، اين نوع هشدارها در كشوري كه به شدت زلزله‌خيز بوده و هميشه در معرض لرزه‌ها و سونامي‌هاي شديد و مخرب قرار دارد، رايج و عادي به شمار مي‌رود. با اين همه پس از گذشت يك ساعت از وقوع زلزله، مقامات اعلام كردند خطر وقوع سونامي رفع شده‌است.

سازمان مطالعات زمين‌شناسي آمريكا اعلام كرد مركز زلزله 6.6 ريشتري ژاپن كه مقامات ژاپني ابتدا آن را 6.8 ريشتر اعلام كرده‌بودند،‌ در فاصله 71 كيلومتري شرق هوالين در تايوان بوده‌است.

ژاپن در نقطه تلاقي چهار صفحه تكتونيكي زمين واقع شده‌است و سالانه 20 درصد از قدرتمند‌ترين زمين‌لرزه‌هاي جهان در اين منطقه رخ مي‌دهند. با اين‌همه مقررات ويژه ساختمان‌سازي در ژاپن و آشنايي طولاني‌مدت با خطرات اين رويداد طبيعي به آن معني است كه زلزله‌هايي كه در ديگر نقاط جهان مي‌توانند به شدت مرگبار باشند،‌ در ژاپن بي‌اثر مي‌شوند. اما فجايع گاه و بيگاه در اين منطقه خسارات مالي و جاني فراواني در پي داشته‌اند، براي مثال زمين‌لرزه 9 ريشتري و پس از آن سونامي كه در سال 2011 در سواحل شمال شرق ژاپن رخ داد، بيش از 18 هزار نفر را از بين برد و خسارات فراواني به ژاپن وارد آورد.

کد خبر 292703

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha