شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

درحالی‌که خبرگزاری‌ها از کشته شدن دست‌کم ۹۰۰ نفر در زمین لرزه بزرگ نپال خبر می‌دهند، احتمال می‌رود که آمار قربانیان از مرز ۱۰۰۰ نفر هم بگذرد.

زلزله

اين زمين لرزه كه بخش‌هايي از هند، تبت و بنگلادش را نيز لرزانده، در حالي رخ داده است كه تيم ملي فوتبال دختران زير 14سال ايران براي شركت در مسابقات آسيايي در نپال به‌سرمي‌برند و خوشبختانه به آنها آسيبي نرسيده است.به گزارش سي‌ان‌ان، سازمان مطالعات زمين‌شناسي آمريكا اعلام كرد كه اين زمين‌لرزه 9.7 ريشتري ساعت11:56 صبح ديروزبه وقت محلي در فاصله 80كيلومتري كاتماندو، پايتخت كشور نپال رخ داده‌است.

در اين زمين‌لرزه شديد، برخي از ساختمان‌هاي كاتماندو پايتخت نپال فروريخته و عده‌ زيادي زير آوار مدفون شده‌اند. برخي از ساختمان‌هاي فروريخته، ساختمان‌هاي باستاني و تاريخي شهر كاتماندو ازجمله معابد و برج‌هاي 100ساله بود كه كاملا ويران شد. بيشتر خسارت اين زمين‌لرزه به شهر قديمي كاتماندو كه داراي كوچه‌هاي باريك و خانه‌هايي سست و قديمي است وارد شده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد كه صداي بالگرد امداد و آژير آمبولانس و خودروهاي امدادي فضاي شهر را پر كرده و به مردم هشدار داده شده كه بيرون از خانه‌هايشان بمانند.

اين زلزله باعث مجروح شدن 1700 نفر شد و تمامي بيمارستان‌هاي شهر به حالت آماده باش درآمده‌اند. زلزله به اندازه‌اي شديد بودكه اثرات آن تا دهلي نو، يعني در فاصله 321كيلومتري از كاتماندو احساس شد و گفته مي‌شود دست‌كم 34نفر در هند، 6 نفر در تبت و 2 نفر در بنگلادش بر اثر ريزش آوار جان باختند. تيم‌هاي امدادي هم‌اكنون در حال جست‌وجو در زيرآوار ساختمان‌ها براي نجات گرفتار‌شدگان هستند و بي‌بي‌سي عصر ديروز و تا لحظه تنظيم اين گزارش از مرگ 876 نفر در اين زمين لرزه كه در 80سال گذشته در منطقه هيماليا بي‌سابقه بوده خبر داده است. به‌دنبال اين زمين‌لرزه پزشك تيم ملي فوتبال دختران زير 14سال كه هم‌اكنون در نپال به سر مي‌برد گفت: خوشبختانه وضعيت تمامي بازيكنان وكادر فني مطلوب بوده و هيچ خطري اين تيم را تهديد نمي‌كند.

بهاره حسن ميرزايي ادامه داد: زماني كه تيم ملي در زمين مسابقه حاضر شد تا به مصاف تيم هند برود، زلزله رخ داد و به‌دليل اينكه بازيكنان و كادر فني در فضاي باز استاديوم حضور داشتند، خوشبختانه هيچ مشكلي برايشان رخ نداده است. همچنين زلزله باعث سقوط بهمن در ارتفاعات اورست و گرفتار شدن يك كوهنورد ايراني و ديگر كوهنوردان در اين منطقه شد. عظيم قيچي‌ساز كه براي صعود به اورست راهي هيماليا شده است در آخرين تماس خود عنوان كرده كه سقوط بهمن در ارتفاعات باعث ايجاد مشكلاتي شده است اما با اين حال همه كوهنوردان در سلامت كامل هستند.

کد خبر 293268

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha