پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیدهاشم میردامادی در سال ۱۳۰۳ قمری برابر با ۱۲۶۵ هجری شمسی در نجف اشرف در خاندان علم و فضیلت دیده به جهان گشود.

mirdamadi seid hashem

مرحوم آیت‌الله حاج سیدهاشم میردامادی معروف به نجف آبادی جد مادری رهبر معظم انقلاب، فرزند میرعبدالحسیب مولف کتاب خلاصه الابیان فی تفسیر قرآن در سال 1303 قمری برابر با 1265 هجری شمسی در نجف اشرف در خاندان علم و فضیلت دیده به جهان گشود.

نسب او با 30 واسطه به ابوالحسن محمد دیباج فرزند امام صادق(ع) می رسد.

سیدهاشم دو ساله بود که پدرش را از دست داد و با سرپرستی مادر بزرگ شد، تحصیلات خود را با آمورش علوم دینی آغاز کرد، به درجه اجتهاد رسید، در نجف اشرف ازدواج کرد و چندی بعد در سال 1210 هجری شمسی به مشهد آمد و با اقامت در این شهر به ارشاد مردم، تفسیر قرآن کریم و تألیف کتاب روی آورد.

آن مرحوم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد آیات قرآن را تفسیر می‌کرد که با استقبال طلاب، فضلا و علاقه مندان رو به رو شد. مبنای تفسیر او مجمع البیان نگاشته شیخ طبسی بود.

آیت الله حاج سید هاشم میردامادی سرانجام 23 جمادی الثانی سال 1380 قمری به علت بیماری قلبی در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) در رواق دارالسعاده به خاک سپرده شد.

آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری درباره شخصيت مرحوم آیت الله میردامادی نجف آبادی مي‌گويند: ايشان یکی از علماي صاحبنظر حوزه علمیه خراسان از جمله در تفسیر و قرآن پژوهی بود و 40 سال بدون تعطیلی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) نسبت به این امر اهتمام می‌کرد. شناخت کاملي نسبت به احادیث و روایات اهل بیت(ع) داشت و  زهد، تقوا، اخلاص کامل و ساده زیستی از دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت الله میردامادی نجف آبادی بود.

کد خبر 292385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha