چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: لایحه خاک که با هدف حفاظت از خاک و پیشگیری از آلودگی تدوین شده، آماده تصویب است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر گفت كه اين سازمان از دولت خواسته است تا همزمان با روزجهاني زمين پاك اين لايحه را كه به مجلس فرستاده شده با پيگيري به تصويب برساند.

معصومه ابتكار كه روز گذشته و در آستانه روزجهاني زمين پاك(22آوريل برابر با 2ارديبهشت) درجمع خبرنگاران حاضر شده بود، افزود: تصويب اين لايحه كه در آن بحث استفاده از كود و سم و حذف برخي سموم ديده شده مي‌تواند به حفظ منابع خاك و پيشگيري از آلودگي‌هاي احتمالي كمك فراواني كند.

آنطور كه ابتكار مي‌گويد: مسئوليت اجرايي مديريت پسماندهايي كه به آلودگي آب و خاك منجر مي‌شوند به‌عهده وزارت كشور، شهرداري‌ها و شوراهاست و برهمين اساس طي سال 93آيين‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه تدوين شده و تفاهمنامه‌اي هم با وزارت كشور به امضا رسيده‌است و اكنون در شهرهاي بزرگ برنامه‌هاي مديريت پسماند وجود دارد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره وضعيت پسماندها در شهرهاي شمالي كشور هم گفت : با وجود اينكه در برنامه چهارم توسعه مديريت پسماندهاي استان‌هاي شمالي كشور هدفگذاري شده بود و شهرهاي ساحلي كشور در حال حاضر برنامه جامع مديريت پسماند دارند اما اين معضل همچنان پابرجاست.

ابتكار به توليد انرژي از زباله اشاره كرد و افزود: اين طرح كه در برخي مناطق شهرداري تهران اجرايي شده الگويي است كه مي‌تواند در ساير مناطق كشور به اجرا درآيد. به گفته وي، طبق توافق صورت‌گرفته، 10درصد اعتبار صندوق توسعه ملي به طرح‌هاي مديريت پسماندي نظير توليد انرژي از زباله كه توجيه اقتصادي و زيست‌محيطي داشته باشند اختصاص مي‌يابد و در اين زمينه از بخش خصوصي و طرح‌هاي پيشنهادي حمايت مي‌شود.

ابتكار بخشي از سخنان خود را به مديريت سبز اختصاص داد و يادآور شد: سال گذشته آيين‌نامه اجرايي و مصاديق مديريت سبز نهايي شد. به گفته وي، براساس ضوابط اجرايي بودجه سال 94 دستگاه‌ها بايد يك درصد از بودجه خود را در زمينه مديريت سبز هزينه كنند.

وي با اشاره به اينكه از امسال رقابت صنعت سبز به‌عنوان يك برند برگزار و در سال‌جاري 50صنعت سبز برتر معرفي مي‌شود از مردم خواست كالاهايي را براي خريد انتخاب كنند كه منطبق با معيارهاي زيست‌محيطي توليد شده باشند.

  • دفاع از واگذاري آشوراده

در اين نشست ابتكار در پاسخ به همشهري از واگذاري آشوراده حمايت كرد وگفت كه در اين زمينه با كارشناسان، فعالان و متخصصان حوزه نشست‌هاي متعددي برگزار شده و سازمان محيط‌زيست بر زون‌بندي‌هاي گردشگري طبيعي در مناطق حفاظت شده براساس ضوابط و معيارهاي تعريف شده تأكيد مي‌كند تا آسيبي به اين مناطق وارد نشود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه طرح گردشگري در آشوراده به‌صورت پايلوت اجرا مي‌شود، افزود: همان اندازه كه كارشناسان و فعالان محيط‌زيست نسبت به اجراي طرح گردشگري در آشوراده نگرانند سازمان حفاظت محيط‌زيست هم نگران است و به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهد كه گردشگري طبيعي به اين جزيره آسيبي برساند.

ابتكار بر مشاركت مردم در اجراي طرح‌هاي سبك گردشگري در آشوراده و ساير مناطق حفاظت‌شده تأكيد كرد و در توجيه امضاي تفاهمنامه اجراي طرح گردشگري در آشوراده افزود: ميانكاله يكي از مناطقي بود كه زمين خواران به آن چشم طمع دوخته بودندو حتي در بخش‌هايي از آن ويلاسازي شده بودكه با تلاش مديران و كاركنان محلي محيط‌زيست و حمايت مسئولان قضايي از اين منطقه رفع تصرف شد.

به گزارش همشهري، ابتكار درحالي اجراي طرح گردشگري در آشوراده را توجيه مي‌كند كه علاوه بر كارشناسان و صاحب‌نظران محيط‌زيست، بدنه كارشناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با اين طرح به‌شدت مخالف است تا آنجا كه دكتر كهرم مشاور وي هم اجراي اين طرح را باعث نابودي ميانكاله دانسته و از دولت خواسته است اين طرح را لغو كند.

  • ساماندهي شكار غيرمجاز

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در پاسخ به سؤال ديگر همشهري درباره مهار شكار غيرمجاز گفت: راهبرد و استراتژي مرتبط با شكار كه بخشي از آن مربوط به حفاظت از گونه‌هاي در معرض‌ آسيب است، سال گذشته درسازمان به تصويب رسيد و دفتر حيات وحش سازمان، مطابق با اين استراتژي، ساماندهي شكار غيرمجاز را در دستور كار دارد.

به گفته ابتكار، از اين پس در مناطقي اجازه شكار صادر مي‌شود كه بحث معيشت مردم مطرح باشد در عين حال پروانه شكار براساس ظرفيت زيستي صادر مي‌شود. اما اگر بخش خصوصي و شركت‌هايي مايل به فروش پروانه شكار باشند تنها در شرايطي كه طرح حفاظتي اجرا شود و با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي بر جمعيت حيات وحش افزوده شود صدور پروانه شكار بلامانع خواهد بود مشروط براينكه جوامع محلي هم در حفاظت از گونه‌هاي حيات وحش منتفع شوند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از نهايي شدن آيين‌نامه قرق اختصاصي در شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست خبر داد و گفت: براساس ضوابطي كه در اين شورا تدوين شده طرح قرق اختصاصي اجرا مي‌شود.

  • آخرين وضعيت درياچه اروميه

ابتكار با اشاره به اينكه وضعيت درياچه اروميه به‌دليل بارندگي و لايروبي رودخانه‌هاي اطراف درياچه و رهاسازي بخشي از آب پشت سدهاي منطقه در مقايسه با سال گذشته نسبتا بهتر است از رايزني با وزارت راه و شهرسازي براي اصلاح جاده ميانگذر با هدف برقراري تبادل آب در اين بخش از درياچه خبرداد وافزود: به‌طور قطع در سال ۹۴ ابعاد فني جاده ميانگذر درياچه اروميه براساس ضوابط سازمان محيط‌زيست اصلاح و عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود.

  • هامون در انتظار ديپلماسي

درحالي‌كه 29فروردين‌ماه جاري، قرار است رئيس‌جمهور افغانستان به ايران سفر كند و چشم هامون‌نشينان به ديپلماسي دولت دوخته شده با اين اميد كه دولت بتواند همتاي افغاني خود را به رها‌سازي‌ حقابه هامون مجاب كند، ابتكار مي‌گويد: سال گذشته موضوع آبگيري تالاب هامون به‌عنوان يك موضوع ديپلماسي بين ايران و افغانستان مطرح شد و سازمان محيط‌زيست تلاش خود را براي توجه دادن مسئولان 2كشور به اهميت هامون انجام داد. اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه اين تلاش‌ها تا چه‌اندازه توانسته است مسئولان ديپلماسي كشور را به رايزني اثرگذار براي تأمين حقابه هامون ترغيب كند.

کد خبر 292249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha