سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست از مخالفت این سازمان با ساخت سد شفا رود در گیلان به‌دلیل تخریب بیش از ۱۷۵هکتار از جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

حميد جلالوندي به مهر گفته است، سازمان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با احداث اين سد با شرايط فعلي مخالفند و گزارش ارزيابي خود را به هيأت دولت ارائه كرده اند.

  • پيشينه سدشفارود

به گزارش همشهري، ساخت سد شفارود با استناد به تفاهمنامه مورخ 88/2/6 رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست در دولت نهم، وزير نيرو و وزير جهادكشاورزي در دستور كار قرار گرفت. براساس همين تفاهمنامه، شركت سهامي آب منطقه‌اي گيلان ملزم به تهيه طرح احيايي منطقه براي جبران خسارت وارده به اراضي مذكور(عرصه‌هايي كه تخريب خواهد شد) مي‌شود. درنظر گرفتن مكان مناسب براي اسكان مجدد و تعيين شغل مناسب براي ساكنان منطقه با توجه به مشاغل قبلي از ديگر ملاحظاتي است كه در احداث اين سد درنظر گرفته شده است. علاوه بر اين، هرگونه توسعه اراضي كشاورزي و تغيير كاربري اراضي جنگلي در حريم مخزن و پاياب سد ممنوع است. با امضاي اين تفاهمنامه متوليان احداث سد در آن زمان با اخذ موافقت مديركل منابع طبيعي و مديركل محيط‌زيست استان گيلان ساخت سد شفا‌رود در استاني كه ميزان بارندگي آن 2هزار ميلي‌متر است، در دستوركار قرار گرفت. با آغاز عمليات اجرايي شفارود اما گزارش‌هاي متعددي در اعتراض به ساخت اين سد منتشر شد ازجمله «غرش توسعه ناپايدار در جنگل‌هاي بكر گيلان» كه 8دي‌ماه 92عنوان يكي از گزارش‌هايي است كه در اعتراض به ساخت اين سد در همين صفحه به چاپ رسيد.

  • بررسي گزينه‌هاي جديد براي اصلاح ساختار سد

اكنون مديركل دفتر ارزيابي سازمان محيط‌زيست مي‌گويد كه ساخت سد شفارود در گيلان باعث تخريب بيش از 175هكتار جنگل‌هاي هيركاني مي‌شود و سازمان حفاظت محيط‌زيست با احداث اين سد به‌شدت مخالف است. حميد جلالوندي با اشاره به‌احتمال مطرح شدن احداث سد شفارود در سفر رئيس‌جمهور به گيلان گفت: سازمان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با احداث اين سد با شرايط فعلي مخالفند و گزارش ارزيابي خود را به هيأت دولت ارائه كرده اند. به گفته وي، وزارت نيرو نيز در راستاي توضيحات و مشكلاتي كه اين سد با شرايط فعلي براي عرصه‌هاي طبيعي و زيست‌محيطي منطقه ايجاد مي‌كند اعلام آمادگي كرده تا امكان سنجي كرده و گزينه‌هاي فني جديد براي اصلاح ساختار اين سد را بررسي كند. با وجود اين، مديركل دفتر ارزيابي سازمان محيط‌زيست مي‌گويد كه مجريان اين طرح به بهانه پيشرفت حدود ۱۷ درصدي آن كه از حدود ۵۰ سال پيش آغاز شده بر ساخت آن اصرار دارند.

جلالوندي تصريح كرد: لذا تجديد نظر در مورد ساختار اين سد به‌نحوي كه تنها ظرفيتي معادل تأمين آب شرب مورد نياز منطقه براي آن درنظر گرفته شود ضروري است. وي افزود: هدفگذاري از احداث سد شفارود با ساختار فعلي كه صدمات جبران ناپذيري به عرصه‌هاي جنگلي بي‌نظير اين منطقه وارد مي‌كند علاوه بر تأمين آب شرب، آب مورد نياز براي كشاورزي و صنعت در منطقه است. مديركل دفتر ارزيابي سازمان محيط‌زيست تأكيد كرد: درصورتي كه تنها تأمين آب شرب و كشاورزي با ملاحظات زيست‌محيطي هدف احداث اين سد باشد مي‌توان با اصلاح ساختار آن ميزان صدمات به عرصه‌هاي طبيعي را به حداقل ممكن رساند.

سد شفارود بلندترين سد بتني غلتكي ايران است كه با ارتفاع ۱۳۷متر در 6كيلومتري جنوب غربي شهرستان رضوانشهر و ۶۵كيلومتري غرب شهر رشت و روي رودخانه شفارود ساخته مي‌شود.

  • سدشفارود باعث قلع وقمع 319هكتار عرصه‌هاي جنگلي مي‌شود

هرچند مديركل دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد كه ساخت سد شفارود در گيلان باعث تخريب بيش از 175هكتار جنگل‌هاي هيركاني مي‌شود اما بررسي‌هاي همشهري نشان مي‌دهد ساخت سد شفارود باعث نابودي 100هكتار از جنگل‌هاي هيركاني بازمانده از دور سوم زمين‌شناسي مي‌شود. علاوه بر اين 219هكتار از رويشگاه‌هاي هيركاني قرباني ساخت درياچه، كانال‌ها، پاياب‌ها و جاده دسترسي به اين سد مي‌شود.

کد خبر 292132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha