شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

الهام اناری: گزارشی درباره یازدهمین جشن سینمای ایران.

داوران جشن خانه سینما این روزها همچنان مشغول داوری فیلم‌های رسیده به یازدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران هستند و البته این در حالی است که هر روز خبرهای تازه‌ای از حضور و یا عدم حضور فیلم‌های مختلف در این جشن به گوش می‌رسد.

با توجه به تحریم جشن خانه سینما از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان تعدادی از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایشان را از جشن بیرون کشیدند. در این فیلم‌ها آثاری از طیف‌های مختلف به چشم می‌خورد؛ از آثار موسوم به سینمای تجاری تا فیلم‌های جریان متفاوت.

فیلم‌های سه زن، پارک وی، مصائب دوشیزه، اخراجی‌‌ها، پابرهنه در بهشت، آدم، تله، چند می‌گیری گریه کنی، کلاغ‌پر، مهمان، اگه ‌می‌تونی منو بگیر، گناه من، کلاهی برای باران، هدف اصلی، دختر میلیونر و آن سه، قصه دلها و ملودی از جمله آثاری هستند که تهیه‌کنندگانشان با وجود پرکردن فرم حضور در جشن در نهایت از حضور در این رویداد منصرف شدند.

بازبینی 26 فیلم در دو هفته اول داوری
در هفته دوم داوری آثار سینمایی جشن یازدهم خانه سینما، 14 فیلم مورد بازبینی و داوری قرار گرفت.

در هفته گذشته از میان 60فیلمی که به جشن خانه سینما ارسال شده‌اند، 14 فیلم دیگر مورد بازبینی داوران جشن یازدهم سینمای ایران قرار گرفت که به این ترتیب تا پایان این هفته، جمع فیلم‌های مورد بازبینی قرار گرفته، به 26 فیلم رسید.

14 فیلمی که (هر کدام در دونوبت طی روزهای مختلف) بازبینی شدند، عبارتند از: صحنه جرم ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی)، من و نگین دات‌کام(حسین قناعت)، قاعده بازی(احمدرضا‌ معتمدی)، گوشواره(وحید موسائیان)، تصمیم کبری(سیروس حسن‌پور)، بچه‌های ابدی(پوران درخشنده)، خدا نزدیک است(علی وزیریان)، آن که دریا می‌رود(آرش معیریان)، شب‌ بخیر فرمانده(انسیه شاه‌حسینی)، نسل جادویی(ایرج کریمی)، ‌عیسی بشیر احمد(نادر طالب‌زاده)، اتوبوس شب(کیومرث پوراحمد)، آلبوم(رضا حیدرنژاد) و مواجهه(سعید ابراهیمی‌فر). در هفته اول هم، 12 فیلم مورد داوری قرار گرفتند.

 12فیلم هفته اول عبارتند از:‌ آدم (عبدالرضا کاهانی)، خون بازی(رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب)، روایت‌های ناتمام (پوریا آذربایجانی)، گناه من (مهرشاد کارخانی)، رؤیای خیس (پوران درخشنده)، آفتاب بر همه یکسان می‌تابد(عباس رافعی)، آن سه (نقی نعمتی)، نقاب (کاظم راست‌گفتار)، پابرهنه در بهشت (بهرام توکلی)، پاپیتال (اردشیر شلیله)، من و نگین دات کام (حسین قناعت) و ارتفاع:45/6 (سیامک شایقی).

رقابت نسل‌های مختلف در جشن یازدهم
 با حضور سینماگرانی چون کیمیایی، الوند، سینایی، سجادی، پوراحمد، بنی‌اعتماد، شایقی، رئیسیان، تبریزی، عسگرپور، معتمدی، کریمی، میری، فتحی و... در جشن یازدهم، نسل‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 امسال رقابت بین سینماگران از نسل‌های مختلف، جشن یازدهم سینمای ایران را جذاب‌تر از همیشه ساخته است.

 حضور مسعود کیمیایی(رئیس)، سیروس الوند (زن دوم)، خسرو سینایی (مثل یک قصه)، رویای خیس (پوران درخشنده)، محمدعلی سجادی (مخمصه)، کیومرث پوراحمد (اتوبوس شب)، رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب(خون بازی)، سیامک شایقی(ارتفاع45/6)، علیرضا رئیسیان (پرونده هاوانا)، کمال تبریزی(همیشه پای یک زن درمیان است)، محمدمهدی عسگرپور (اقلیما)، احمدرضا معتمدی (قاعده بازی)، ایرج کریمی (نسل جادویی)، امیرشهاب رضویان (مینای شهر خاموش)، عباس رافعی (آفتاب بر همه یکسان می‌تابد)، مازیار میری (پاداش سکوت)، بیژن میرباقری (روز برمی‌آید)، کاظم راست‌گفتار(نقاب)، حسن فتحی (ازدواج به سبک ایرانی)، علیرضا امینی (زمان می‌ایستد)، پوریا آذربایجانی(روایت‌های ناتمام)، عباس احمدی مطلق(رفیق بد) و... قرار است جشن امسال سینمای ایران را پرشورتر از همیشه سازند ضمن این که علاوه بر این، فیلمسازان، سینماگران صاحب‌نام و جوان دیگری نیز در جشن امسال شرکت کرده‌اند و احتمال شرکت فیلم جدید «رضا میرکریمی» مدیرعامل خانه سینما در جشن امسال (احتمالاً بدون رقابت در بخش‌های اصلی) وجود دارد.

میر‌کریمی: شاهد یکی از بهترین جشن‌های خانه سینما خواهیم بود
با وجود حاشیه‌های پر‌تعداد جشن یازدهم، مدیر عامل خانه سینما به برگزاری پررونق این جشن امیدوار است. رضا میر‌کریمی مدیرعامل خانه سینما درباره برگزاری یازدهمین جشن خانه سینما، گفت: خوشبختانه امروز به لطف خدا، «خانه سینما» یکی از آرام‌ترین و باثبات‌ترین دوره‌های خود را تجربه می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اختلافات موجود کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان و اتحادیه تهیه‌کنندگان خانه سینما، اظهار داشت: بحمدالله بر اساس تفاهمنامه صورت پذیرفته بین معاونت محترم سینمایی و خانه سینما در عرصه تهیه‌کنندگی، به‌زودی شاهد حضور صنفی فراگیر و پرقدرت خواهیم بود که از منافع کلیه تهیه‌کنندگان با سلایق و گرایشات متنوع دفاع کند.

میر‌کریمی اظهار داشت: اگر همه طرفین از دایره انصاف و خرد‌ورزی خارج نشوند، اختلافات موجود نیز به‌زودی برطرف خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت: انشاءالله امسال با همت و تدبیر هیأت مدیره محترم و دبیر محترم یازدهمین جشن سینمای ایران و حمایت کلیه صنوف، شاهد یکی از بهترین جشن‌های خانه سینما خواهیم بود.

پرستویی: به دنبال وحدت میان سینماگرانیم
پرویز پرستویی دبیر جشن یازدهم نیز در این‌باره معتقد است: پس از گردهمایی سینماگران در «موزه سینما» که به نوعی 29 خرداد گردهمایی وحدت سینمای ملی ایران است، جشن یازدهم سینمای ایران را نیز قصد داریم با تعمق و جدیت بیشتری نسبت به گذشته برگزار کنیم تا بار دیگر رنگ و بوی وحدت سینمای ایران به چشم آید.

وی در مورد اختلافات موجود در بین تهیه‌کنندگان سینما اظهار داشت: تصور من این است که اختلافات صنفی موجود بین کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان و اتحادیه تهیه‌کنندگان، بحث‌هایی است که از پیش بوده و زمانی که من دبیری جشن را بر‌عهده گرفتم هم این بحث‌ها وجود داشته است.

 علی معلم: شیوه داوری جشن تغییر خواهد کرد
علی معلم نایب رئیس و سخنگوی خانه سینما گفت: به خاطر اشکالاتی که در چینش نیروهای آکادمی و نوع عضویت این اعضا در خانه سینما بود قرار شد که با تعریف مجدد، این بخش از خانه سینما با بازنویسی مجدد مقررات این جشن، به شکلی استاندارد و مطلوب در بیاید و برای همین موضوع هم از صنوف مختلف نظرخواهی شد و هم تحقیقاتی انجام شد که تا پایان امسال نتایج نهایی آن اعلام می‌شود.

 وی افزود: برای یازدهمین جشن خانه سینما هم یک هیأت داوران 110 نفری انتخاب شد که 80 نفر آنان از اعضای حرفه‌ای صاحب جایزه در سینمای ایران هستند. 8 صنف از این صنوف هر کدام 6 داور انتخاب می‌کنند به جز صنف بازیگران که 12 داور و 2صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان هم که هرکدام 10داور انتخاب می‌کنند.

 بازگشت رئیس  سنگ‌کاغذ قیچی و ستاره است
سخنگوی هیات مدیره‌ خانه‌ سینما اعلام کرد: «ستاره است» و «سنگ کاغذ  قیچی» به جشن سینما می‌آیند. علی معلم گفت: در پی اخباری مبنی بر اینکه این 2 فیلم در جشن سینما حضور ندارند، تهیه‌کننده این فیلم‌ها،‌ آقای حمید اعتباریان به ما اعلام کردند که در آن روزها که این اخبار منتشر می‌شد، در ایران نبودند و حالا که بازگشته‌اند، اظهار تمایل کردند که این 2فیلم در جشن شرکت کنند.

 مسعود کیمیایی هم که قبلاً «رئیس» را از  جشن خارج کرده بود، با نوشتن نامه‌ای و ضمن حفظ انتقاداتی که به خانه سینما داشت، فیلمش را به این رویداد بازگرداند.

کد خبر 29205

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز