همشهری آنلاین: رهبر کاتولیک‌های جهان امروز برای توصیف قتل عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی از واژه "نسل کشی" استفاده کرد.

پاپ فرانسیس

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان مراسم عشای ربانی در سنت پیترز باسیلیکا و در بزرگداشت قتل عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی گفت: در یک قرن گذشته جامعه بشری با نخستین نسل کشی در قرن بیستم مواجه بود که قتل عام ارامنه محسوب می‌شود.

وی افزود: این وظیفه ماست تا یاد و خاطره این قتل عام را گرامی بدانیم و هر وقت که این یاد از ذهن‌ها پاک شود به این معناست که شیطان بار دیگر اجازه داده تا زخم‌های ما سر باز کند.

رهبر 78 ساله کاتولیک‌های جهان به شدت برای استفاده از واژه نسل کشی در توصیف قتل عام ارامنه توسط ترک‌های عثمانی تحت فشار قرار داشت.

دولت ارمنستان اعلام کرده که در سال‌های 1915 تا 1917 نیروهای امپراتوری عثمانی 5 / 1 میلیون از ارامنه را به قتل رساندند که این اقدام نسل کشی محسوب می‌شود اما دولت ترکیه این ادعا را رد کرده و می‌گوید تنها 300 تا 500 هزار ارمنی و همچنین شهروند ترکیه‌ای در پی قیام ارمنی‌ها علیه حکام عثمانی به قتل رسیدند.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز قتل عام ارامنه را نسل کشی می‌دانند اگرچه ایتالیا و آمریکا به عنوان مثال از به کار بردن واژه نسل کشی به طور رسمی و به خاطر اینکه ترکیه متحد آنها محسوب می‌شود، امتناع می‌کنند.

پاپ فرانسیس همچنین با اشاره به دو نسل کشی دیگر در قرن بیستم که توسط نازی‌ها و حامیان استالین روی داد، ادامه داد: اخیرا نیز قتل عام‌های دیگری در کامبوج، روآندا، بروندی و بوسنی رخ داده است و در جریان این کشتارها خون افراد بی‌گناه به زمین ریخته شد.

کد خبر 291963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha