همشهری آنلاین: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: درخت "دی دار" با نام علمی "افوربیا تیروکالی" و از خانواده افوربیاسه درختی نادر در نیکشهر است که از هر هکتار آن می‌توان ۱۰ تا ۵۰ بشکه نفت تولید کرد.

"دی دار" درختی در نیکشهر که از هر هکتار آن ۱۰ بشکه نفت تولید می‌شود

به گزارش ايرنا، "سید رضا صمیمی" روز شنبه گفت: "ملوین کالوین" از شیمیدانان معروف آمریکایی می‌گوید گیاه "دی دار" به دلیل تولید هیدروکربن لاتکس قابلیت تبدیل به بنزین را دارد و می‌توان از آن نفت تولید کرد.

وی افزود: این درخت بدون خار و برگ، میوه و گل نمی‌دهد و فقط شکل ساقه‌‎های آن شبیه مداد است که به همین خاطر به درخت مداد و در منطقه بلوچستان با نام بلوچی "دی دار" معروف شده است.

وی با بیان این که در برخی کشورها از این درخت برای تولید چسب و لاستیک استفاده می‌شود، بیان کرد: تنها استفاده‌ای که از این گونه همیشه سبز در شهرستان نیکشهر می‌شود استفاده از حصارکشی مزارع و باغات کشاورزی است.

وی گفت: توسعه این درخت نادر می‌تواند مانع قطع بسیاری از درختان جنگلی در شهرستان نیکشهر شود.

وی افزود: شیره سفید مانند این درخت خیلی چسبنده و کاربرد درمانی دارد و احشام به دلیل سمی بودن شیره آن نمی‌توانند آن را از بین ببرند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر ادامه داد: این درخت فقط در ابتدای کاشت نیاز به آبیاری دارد و پس از آن با آب باران یا نم خاک می‌تواند سرسبز باشد.

صمیمی گفت: ارتفاع این درخت و رشد آن بستگی به نوع خاک و آب و هوای منطقه دارد و به چهار متر نیز می‌رسد.

وی بیان کرد: توسعه این گونه گیاهی به صورت خودجوش توسط کشاورزان برای حصارکشی دور تا دور باغات انجام می‌شود و تکثیر آن از طریق قلمه زدن صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر به دلیل ارزش بالای گونه "دی دار" و استفاده‌های درمانی و غیره کار تکثیر و توزیع آن را به‌زودی آغاز خواهد کرد.

وی افزود: شیره این درخت در صورت تماس با بدن انسان باعث سوزش پوست می‌شود و تماس آن با چشم ممکن است باعث کوری موقت شود.

شهرستان نیکشهر در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی گونه‌های نادر گیاهی و درمانی زیادی دارد.

کد خبر 291946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha