محمد باریکانی: دوستداران میراث فرهنگی از خروج ۳محموله اشیای تاریخی در تعطیلات نوروز خبر دادند.

قاچاق ۳محموله هخامنشی و ساسانی از کشور درایام نوروز

براساس تصاويري كه در اختيار خبرنگار همشهري قرار گرفته است، آثار تاريخي كه گفته مي‌شود در تعطيلات نوروز از ايران خارج شده شامل اشياي زرين، آثار مفرغي و پيكرك‌هاي سفالي متعلق به دوره‌هاي هخامنشي و ساساني است. منابع آگاه با در اختيار قرار دادن تصويرهاي مربوط به آثار تاريخي خارج شده از ايران در تعطيلات نوروز 94به همشهري گفته‌اند كه گزارش‌هاي خروج اشيا را به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي ارسال كرده‌اند.

يكي از محموله‌هاي تاريخي خارج شده از ايران براساس تصاوير اختصاصي همشهري، 2 بشقاب نقره طلاشور معروف به بشقاب‌هاي شاپوري متعلق به دوره ساساني با نقوش شكار است. گفته مي‌شود كه هر قطعه از بشقاب‌هاي شاپوري كه اشيايي منحصر به فرد و تعداد آنها اندك است در خارج از كشور حدود 500تا حدود 800ميليون تومان معامله مي‌شود.

يكي ديگر از محموله‌هاي خارج شده از ايران در تعطيلات نوروز نيز زيورآلات زرين هستند كه به گفته كارشناسان متعلق به دوره ساساني و هخامنشي است.

اما مهم‌ترين محموله خارج شده از كشور براساس اطلاع دوستداران ميراث فرهنگي، اشياي تاريخي مربوط به محوطه تاريخي اردك لو در تبريز است.

هنوز از مقصد اصلي اشياي خارج شده از ايران اطلاع دقيقي در دست نيست. اما دوستداران ميراث فرهنگي به همشهري گفته‌اند كه اين اشيا به‌احتمال زياد در مسير انگستان و فرانسه هستند.

دوستداران ميراث فرهنگي كه به‌دليل حفاظت از خود، حاضر به درج نام در اين گفت‌وگو نشده‌اند به همشهري مي‌گويند، ظاهرا زمان و محل معامله اشياي تاريخي اردك‌لو به سازمان ميراث فرهنگي گزارش شده بود. اما هيچ پاسخي به گزارش آنها داده نشد و اشياي متعلق به محوطه اردك‌لو نيز از كشور خارج شده است.

گفته مي‌شود يكي از محموله‌هاي خارج شده از كشور شامل اشيايي از لرستان تا كرمانشاه بوده و آنطور كه يكي از دوستداران ميراث فرهنگي اعلام كرده است يك مجسمه طلا كه از استان فارس به‌دست آمد و منحصر به‌فرد نيز بود، چندي پيش از ايران خارج شد. دوستداران ميراث فرهنگي همچنين به همشهري گفته‌اند كه چند‌ماه است گزارش‌هاي ارسال شده به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي درخصوص معامله و يا خروج اشياي تاريخي از كشور رسيدگي نمي‌شود.تخمين زده مي‌شود 3 محموله تاريخي خارج شده از ايران شامل 2 بشقاب ساساني و يك مجموعه از پرندگان زرين ساساني و هخامنشي و آثار مفرغي و سفالي از زيورآلات و پيكرك‌هاي گلي، حدود 3ميليارد تومان در تهران معامله و از كشور خارج شده‌اند.

دوستداران ميراث فرهنگي به همشهري گفتند: اشياي تاريخي بيش از حد تصور از ايران قاچاق مي‌شود و اقدام جدي در جلوگيري از خروج اشيا در سازمان ميراث فرهنگي انجام نمي‌شود.

يك دوستدار ميراث فرهنگي درخصوص بالا گرفتن تب يافتن آثار تاريخي در كشور مي‌گويد: به هر روستا كه مي‌رسيد همه به فكر يافتن گنج هستند و معامله و خروج اشياي تاريخي به شكل زيرزميني مدت‌هاست در كشور رواج يافته و متأسفانه كسي به فكر اقدام بموقع نيست.

  • حفاري غيرمجاز، جنايت فرهنگي است

مديركل امورموزه‌‌‌ها و اموال منقول ميراث فرهنگي درخصوص تبعات فرهنگي حفاري‌هاي غيرمجاز و خروج آثار تاريخي به همشهري مي‌گويد: دست‌يازيدن به حفاري غيرمجاز در محوطه‌هاي تاريخي يك جنايت بزرگ فرهنگي نسبت به تاريخ و اصالت فرهنگي يك جامعه است. محمدرضا كارگر همچنين ارزش اشياي تاريخي را به هنگام انجام عمليات علمي كاوش باستان‌شناسي و نه حفاري غيرمجاز اعلام مي‌‌كند. به گفته او اشيايي كه در حفاري‌هاي باستان‌شناسي و علمي به‌دست‌ مي‌آيد داراي يك شناسنامه علمي با ارزش مي‌شوند كه به عنوان سند فرهنگي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اشيايي كه از حفاري‌هاي غيرمجاز به دست آمده‌اند هيچ ارزش فرهنگي ندارند و تنها به تخريب محوطه‌هاي تاريخي منجر شده‌اند.

کد خبر 291778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha