چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

محمد باریکانی: انتشار گزارشی با عنوان تخریب بزرگ‌ترین غار نمکی جهان در قشم موجب شد تا معاون فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در واکنش به این مطلب اعلام کند که دهانه تخریب شده دهانه شماره ۳غار نمکدان قشم نیست و اقدامات عمرانی در ۲دهانه دیگر این غار یعنی دهانه شماره یک و ۲به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد گردشگران انجام شده است.

غار نمکدان قشم

ايسنا پيش‌تر با انتشار تصاويري از تخريب غار نمكدان قشم خبر داده بود كه اين غار ركورددار طولاني‌ترين غار نمكي جهان است.جواد نظامدوست رئيس انجمن غار و غارشناسي ايرانيان نيز در همين رابطه به همشهري گفته بود كه اگر اقدامات صورت گرفته در غار نمكدان قشم در دهانه اصلي اين غار انجام شده باشد حجم تخريب‌ها زياد است.

نظامدوست همچنين از مدير جديد ژئوپارك قشم خواسته بود تا بدون انجام كارشناسي لازم دست به اين غار نمكي كه امكان ثبت جهاني دارد، نزنند.

حجت‌الاسلام سيدمهدي موسوي‌اجاق، معاون فرهنگي و اجتماعي منطقه آزاد قشم، به ايسنا گفته است كه غار نمكي قشم كه طولاني‌ترين غار نمكي جهان است، تخريب نشده و عمليات عمراني كمي آن‌سوتر و در 2غار ديگر انجام شده است.

موسوي‌اجاق همچنين در دفاع از عمليات عمراني كه در بخشي از ژئوپارك قشم و با هدف توسعه گردشگري انجام شده و منجر به جاده‌كشي و حتي باز كردن دهانه غارها شده به ايسنا گفته است كه اين اقدام در چارچوب شاخص‌ها و استانداردهاي تعيين شده از سوي بازرس يونسكو بود و تخريبي در بخشي كه مربوط به غار نمكدان است و بايد ثبت جهاني شود‌، رخ نداده است.

او تأكيد كرد: ژئوپارك قشم زيرنظر يونسكو بود و به‌علت كم‌كاري‌ها در دولت قبل‌ كارت قرمز گرفت‌ و از فهرست ژئوپارك‌هاي جهاني خارج شد. پس از آن بازرس يونسكو چارچوب‌هاي استراتژيك را تعيين كرد كه اگر براساس آن اقدام كنيم شانس گرفتن كارت سبز و ورود دوباره به فهرست ژئوپارك‌هاي جهان را پيدا مي‌كنيم.

معاون فرهنگي، اجتماعي منطقه آزاد قشم همچنين با تأكيد بر اينكه غار نمكي شماره 3در قشم كه به غار نمكدان نيز شهرت دارد، طولاني‌ترين غار نمكي دنياست كه بايد ثبت جهاني شود گفت: مدير ژئوپارك قشم براي آنكه آسيبي به غار نمكدان نرسد و محفوظ بماند در 2غار ديگر كه از غار شماره 3فاصله دارد‌، اين عمليات را انجام داده و همچنين حوضچه نمكي را كه بين غارهاي يك و 2بود لايروبي كرد. او گفت: اين حوضچه الان ايجاد نشده و قبلا نيز وجود داشته است.

به گفته موسوي‌اجاق، تخليه نمك‌ها و كف‌سازي غار شماره يك و 2نيز براي رفاه حال گردشگران انجام شده است. او بار ديگر تأكيد كرده است كه به غار نمكدان شماره 3تخريبي وارد نشده و چارچوب استراتژيك اين غار از سوي شبكه ژئوپارك‌هاي جهاني اعلام شده است.

موسوي‌اجاق كه 2‌ماه است به‌عنوان معاون فرهنگي، اجتماعي منطقه آزاد قشم منصوب شده گفته است كه هدف از تخليه نمك‌هاي غار شماره يك و 2و همچنين ساماندهي اين دو غار جذب گردشگر است. به گفته موسوي‌اجاق غار نمكدان قشم با 6هزار و 580متر طول، دهانه‌هاي متعدد دارد كه دهانه شماره3 به‌عنوان يكي از ورودي‌هاي اصلي اين غار ثبت شده و تخريب در هر بخشي از اين گنبد نمكي‌، به غار نمكدان قشم آسيب مي‌رساند.آنطور كه موسوي‌اجاق گفته است، دهانه شماره يك و 2 نيز در بخش ثبت شده قرار ندارد.

جواد نظامدوست رئيس انجمن غار و غارشناسي ايرانيان نيز به همشهري گفته است كه اين انجمن موفق به كشف ده‌ها غار ديگر در اطراف غار نمكدان قشم شده است. به گفته نظامدوست، بيش از صدها غار كوچك و بزرگ در قشم وجود دارد ولي غار نمكدان 3 كه 6هزارو580متر طول دارد مهم‌ترين و بزرگ‌ترين غار نمكي جهان است كه با تلاش انجمن غار و غارشناسي ايرانيان در جدول رنكينگ غارهاي جهان وارد شد و توانست رتبه نخست را كه پيش‌تر در اختيار يك غار 5هزار متري در سرزمين‌هاي اشغالي بود، بشكند.

نظامدوست اهميت غار نمكدان قشم را درطول غار و نوع نمك آن دانست كه طي سال‌هاي طولاني در اين غار فشرده شده است. آنطور كه جواد نظامدوست گفته است، مهم‌ترين موضوع در ثبت جهاني غار نمكدان قشم اين است كه اين غار همانگونه كه هست بدون كوچك‌ترين تغيير در فهرست ميراث طبيعي يونسكو ثبت شود.

کد خبر 286285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha