چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروهی از جوانان و نوجوانان یزد بدون توجه به هشدارها مبنی بر آسیب نرساندن به آثار تاریخی این شهر از نخل ۴۰۰ساله تاریخی این شهر در میدان امیرچخماق بالا رفتند. نخل ۴۰۰ساله میدان امیرچخماق یک نماد مقدس در بین مردم یزد است که ظهر عاشورا با سیاه‌پوش کردن آن، به عزاداری برای امام حسین(ع) می‌پردازند.

درخواست ایجاد محدودیت در میدان امیرچخماق

تصوير منتشرشده در خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران نيز بيانگر اين است كه نوجوانان و جوانان يزد بر بالاي اين نخل تاريخي مشغول بازي هستند. دوستداران ميراث فرهنگي يزدي و كارشناسان حفاظت و مرمت آثار تاريخي بر حفظ آثار تاريخي يزد تأكيد دارند.

اميرترقي نژاد از دوستداران ميراث فرهنگي يزد با تاكيد بر ضرورت حفاظت از نخل 400ساله به ايسنا گفته است كه بناي تاريخي امير چخماق به‌عنوان نماد شاخص فرهنگي استان يزد، در معرض خطر است. به گفته او‌، ترددهاي زياد در اين مجموعه تاريخي، عبور و مرور خودروها، افزايش ترك‌هاي موجود در اين بناي تاريخي اميرچخماق و مشكلاتي كه هر روز به اين ميدان اضافه مي‌شود موجب واردشدن آسيب‌هاي ريز و درشتي است كه مي‌تواند اين مجموعه تاريخي را با مشكلات زياد مواجه كند.

امير ترقي‌نژاد با بيان اينكه ميدان اميرچخماق به مكاني براي سخنراني‌ها، برگزاري مراسم‌هاي مختلف و تجمعات فشرده تبديل شده است افزود: نمي‌توان از مردم گلايه كرد. اما مسئولان مي‌توانند مركز تجمعات مردم را به مكان ديگري منتقل كنند.وي افود: از آنجايي كه طرح ساماندهي اين ميدان تاريخي آغاز شده است، نبايد اين وضعيت در ميدان اميرچخماق مشاهده شود.


به گفته ترقي نژاد، ميدان اميرچخماق يزد تا ميدان بعثت اين شهر بسته است و اين محدوده در حال سنگفرش‌شدن است. اين دوستدار ميراث فرهنگي يزد با تأكيد بر اينكه قرار است يزد از سوي سازمان همكاري‌هاي اسلامي شهر نمونه گردشگري اعلام شود و موضوع ثبت جهاني آن نيز در دستور كار است، گفت: وضعيت كنوني ميدان اميرچخماق مناسب نيست.به گفته وي، مسئولان فرهنگي يزد بايد با برنامه‌ريزي مشخص به بهترشدن وضعيت فرهنگي ميدان اميرچخماق كمك و دستگاه‌هاي اجرايي نيز در اين زمينه همكاري كنند.

کد خبر 287517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha