چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کافی است ما شکارچیان خوبی باشیم و بحران آب، بحران خاک و هرچیزی که مورد توجه جامعه است را موضوع قرار دهیم.

محمد بهشتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سید محمد بهشتی این مطلب را در نشست نوروزی خود با مدیران، پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه اعلام کرد.

بهشتی با اشاره به اینکه ما در حوزه‌ای کار می‌کنیم که خیلی ثقیل است و خارج از محدود ما فهمیده نمی‌شود گفت: یکی از راه‌های عمومی کردن میراث فرهنگی و برانگیختن حساسیت جامعه نسبت به موضوع میراث فرهنگی ارایه یافته‌هایمان در رشته‌های مختلف به صورت بسته بندی قابل فهم برای همه است.

وی ایجاد پایگاه‌های موضوعی را یکی از ترفندهای دست در دست قراردادن بدنه جامعه دانست و افزود: پایگاه‌های موضوعی آنجاهایی هستند که موضوع قابل فهم برای همه مانند بحران آب در آن قراردارد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: بحران آب مساله‌ای است که همه از آن ناراضی هستندولی ما از آن خوشحالیم چون اهمیت موضوع الان درک می شود و پیش تر اهمیت آن درک نمی شد.

او افزود: حالا ما باید بگوییم پدران شما که سالیان سال مشکل آب داشتند چه می‌کردند و چه چاره‌ای برای آن می‌یافتند.

  • دشمن اصلی سرزمین ایران آفتاب است

بهشتی با اشاره به اینکه در حوزه مردم شناسی و ابنیه و بافت نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن داریم، افزود: می‌توانیم بگوییم چرا همه آب انبارهای ما سرپوشیده هستند و از روی این تشخیص می‌دهیم که پدران ما می‌دانستند که دشمن اصلی سرزمین ایران آفتاب است ولی متخصصان ما این را نمی‌دانند و تمامی آب‌ها را درسینه کش آفتاب ذخیره می‌کنند.

او تصریح کرد: ما می‌توانیم اینها را بگوییم و اگر در یک بسته بندی حرف‌هایمان را بیان کنیم برای خیلی‌ها قابل فهم است.

بهشتی گفت: کافی است ما شکارچیان خوبی باشیم و بحران آب، بحران خاک و هرچیزی را که مورد توجه جامعه است موضوع قرار دهیم.

او گفت: عمومی کردن موضوع میراث فرهنگی می‌تواند نقش مهمی پیدا کند و اگر این زمینه‌ها فراهم شود می‌توانید این توقع را داشته باشید که طرح آمایش سرزمین اساسا بدون لایه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی که تنها ما می‌توانیم اطلاعات و دانش آن را فراهم کنیم نمی‌تواند طرح آمایش صنعتی باشد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: سطح تماس جامعه با میراث فرهنگی باید وسیع‌تر و عمیق تر باشد و در این‌صورت است که جایگاه ما در اذهان دستگاه مدیریت کشور، جامعه دانشگاهی ، جامعه تخصصی ، مردم و ... ارتقا یافته و نقش مان را موثرتر می‌کند.

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش ارتباطات و همکاری پژوهشگاه با مجامع علمی و پژوهشی داخلی و خارجی در ماه‌های اخیر، گفت: در هیچ زمانی این میزان همکاری وتفاهم با مراکز دیگر برای همکاری که درآن تعریف پروژه کنیم و کار را پیش ببریم وجود نداشته است.

او با اشاره به اینکه برای بهبود شرایط در وضعیت کنونی تلاش می‌کنیم افزود: شرایط دولت را درک می‌کنیم و من مکرر گفته‌ام که از دولت تدبیر و امید،چون می‌دانیم در چه وضعیتی کار را تحویل گرفته است توقع نداریم به مسایلی که شبیه مسایل ما است اولویت درجه یک بدهد، زیرا کشور مشکلات زیادی دارد که باید آنها را برطرف کند.

  • تهیه اطلس جامع میراث فرهنگی و گردشگری

عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در سخنانی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همواره نقش حاکمیتی خود در حوزه کاوش‌های باستان شناسی، مردم شناسی، مستند نگاری زبان و گویش و مستند سازی هنرهای ملی را به منصه ظهور در آورده است.

او با اشاره به آسیب‌هایی که به پژوهشگاه به دلیل انتقال آن به شیراز در دولت قبل صورت گرفت به تشریح اقدام‌های صورت گرفته در نیمه دوم سال 92 و سال 93 پرداخت.

او راه اندازی آزمایشگاه‌ها،کارگاه‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت و گروه هنرهای سنتی و راه اندازی دوباره کتابخانه و مرکز اسناد را از جمله این اقدام‌ها دانست.

شادمهر اجرای دقیق وظایف حاکمیتی پژوهشگاه ، طرح تهیه اطلس جامع میراث فرهنگی و گردشگری کشورو طرح ایجاد پایگاه های پژوهشی موضوعی میراث فرهنگی را از اهم برنامه های این مرکز در سال 94 اعلام کرد.

کد خبر 291655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha