گروه سیاسی: پاسخ ایران به پیشنهادات مطرح شده در بسته 1+5، هنوز واکنش‌های متفاوتی را به دنبال دارد.

در یک سوی این واکنش‌ها اظهارات وزیر خارجه آلمان است که شروط مطرح شده ایران برای تداوم روند مذاکرات هسته‌ای را غیرقابل‌قبول دانسته و در سوی دیگر سخنان مقامات رسمی روسیه مبنی بر حفظ خویشتنداری طرفین مذاکره قرار دارد.

خاویر سولانا هم رسماً اعلام کرد اتحادیه اروپا تا پایان ماه اوت (آخر این هفته) به پاسخ رسمی ایران در مورد بسته 1+5 پاسخ خواهد داد.

در همین حال «منوچهر متکی» در دیدار خداحافظی «ژاک ورمولن» سفیر بلژیک در تهران گفته است: ایران آمادگی دارد در چارچوب حقوق و تعهدات خود مذاکرات را با طرف‌های ذیربط درخصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به‌منظور نیل به ساز و کارهای مناسب، تعقیب نماید.

متکی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌طور سازنده با بسته گروه 1+5 تعامل کرده است. وی با بیان راهبردهای ایران درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: درک صحیح غرب نسبت به واقعیت‌های خاورمیانه و ریشه‌های واقعی بحران می‌تواند غرب را به ماهیت و چگونگی حل آن نزدیک کند. اظهارات اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت که ایران تضمین‌هایی را می‌خواهد مبنی بر آنکه تا پیش از آماده شدن برای ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هستهی‌ای‌‌اش با تحریم روبرو نشود.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل ضمن غیرقابل پذیرش خواندن این شرط گفت: همواره گفته‌ام که باید بدون پیش شرط مذاکرات را آغاز کنیم. به همین علت است که ایران باید درک کند ما نمی‌توانیم در حالی که هر روز سانتریفوژهای جدیدی ساخته می‌شوند، بر سر میز بنشینیم.

 اشتاین مایر از قصد کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل برای سفر به ایران در روزهای آینده استقبال کرد و گفت امیدوار است عنان روشن سازد که جامعه بین‌المللی از ایران انتظار دارد بدون گذاشتن شرط به میز مذاکرات برگردد.

 وی افزود: امیدوارم دبیرکل سازمان ملل بتواند یک بار دیگر این مساله را برای ایران روشن کند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که غرب خود همواره پیش شرط ازسرگیری هرگونه مذاکره‌ای را تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانسته است.

 تلاش‌های آمریکا نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌تلاش می‌کند آفریقای جنوبی را به اتخاذ موضع سرسختانه علیه برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ال آفریکا، گرگوری شولتی، نماینده دایم آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در پرتوریا گفت: موضع آفریقای جنوبی درباره برنامه هسته‌ای ایران مهم است.

وی افزود: اهمیت دارد که به ایران نشان داده شود لازم است با تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم همکاری کند. این گزارش افزود: سفر شولتی به پرتوریا نشانگر نگرانی فزاینده قدرت‌های جهانی از موضع آفریقای جنوبی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

 نامه متکی به وزیر خارجه مصر از سوی دیگر الشرق الاوسط نوشت: یک هیات ایرانی به منظور ارایه نامه منوچهر متکی به همتای مصری‌اش عازم قاهره شد. این روزنامه چاپ لندن افزود: این هیات ایرانی که به ریاست محمدرضا باقری، معاون وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقایی امروز شنبه چهارم شهریور عازم قاهره شد قصد دارد تا با مقامات بلندپایه مصری از جمله عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب به بررسی مسایل مهم منطقه‌ای و جهانی بپردازد.

 همچنین این هیات نامه‌ای از سوی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران به احمد ابوالغیظ، همتای مصری‌اش تقدیم خواهد کرد که مربوط به تحولات پرونده هسته‌ای ایران است و پاسخ تهران به پیشنهاد 1+5 برای توقف غنی‌سازی است.

کد خبر 2915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز