دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد نعیمی پور از اعضای سابق حزب مشارکت در یادداشتی خطاب به نقد نوع صحبت کردن وزیر امورخارجه در برنامه زنده تلویزیونی پرداخت.

ظریف

روزنامه اعتماد در يادداشتي به قلم محمد نعيمي‌پور نوشت:

به تيم مذاكره‌كننده و در راس آن آقاي  دكتر ظريف وزير محترم امور خارجه بايد تبريك گفت كه توانستند حاصل سال‌ها تلاش‌ حرفه‌اي خود را در يك رخداد تاريخي و ماندگار به كار ببندند و موفقيت بزرگي را براي ملت و كشور خود رقم زنند و از حلاوت و شيريني آن بر خود ببالند. آقاي دكتر ظريف با فعاليت‌هاي شما از بدو شروع كارتان در دستگاه ديپلماسي كشور آشنا هستم و از آنچه كه بنده  تخصص حرفه‌اي شما و برخي دوستان ديگرتان قلمداد مي‌كنم همواره دفاع كرده‌ام و آرزو داشتم كه به شكل قوي‌تر و موثرتر در سطح ديپلماسي كشور ظاهر شويد تا اينكه وزير امور خارجه شديد و اين مايه مباهات بوده و هست، من هم مثل شما عادت ندارم تا پاسي از شب بيدار بمانم اما شنبه شب چنين كردم و مصاحبه شما را با شبكه يك سيما ديدم.چند نكته به ذهنم خطور كرد كه مناسب دانستم به صورت يادداشتي عرضه كنم:

١- هر مذاكره‌كننده حرفه‌اي مثل شما در هيچ مذاكره‌اي مبنايش اعتماد به طرف مقابل نيست بلكه مبنا حفظ منافع كشور و ملت خود در حداكثر ممكن است و از اين رو توجه معطوف به منافع ملي است و نه اينكه طرف مقابل مورد اعتماد است و يا... و البته طرف مقابل نيز حق دارد براي حداكثر كردن منافع ملي خود در مذاكره تلاش كند. لذا اين تلاش و مذاكره نه از سر خصومت و بي‌اعتمادي و سر خصم به سنگ كوبيدن است بلكه شركت در يك بازي برد - برد است كه بايد تلاش كرد حداكثر منافع در آن حاصل شود.

٢- البته ديپلماسي و مذاكره ادبيات خاص خود را دارد و توجه به تاثير عميقي كه برخي بازيگران مي‌توانند بر اين مذاكرات داشته باشند و آن را از مسير منافع ملي كشورهاي طرف گفت‌وگو به نفع خودشان خارج كنند، حساسيت اين ادبيات و پايبندي به تعهدات طرفين را دو چندان مي‌كند و لذا نبايد فشارهاي سياست داخلي و افكار بخشي از فعالين سياست داخلي باعث انحراف از ادبيات ديپلماتيك شود و لذا استفاده از ادبياتي كه ممكن است برخي را خشنود كند، حتي در يك مصاحبه تلويزيوني جايز نيست. مثلا استفاده از جملات و يا كلماتي عليه كشورهاي طرف مذاكره كه مطلوب برخي بازيگران سياست داخلي است، اما در عرف ديپلماسي حرفه‌اي جايگاهي ندارد.

٣- عقلانيت اساس مذاكره و ديپلماسي حرفه‌اي است و اين به مثابه عمل ارزشي است. ديگراني هستند كه دشمن‌تراشي، كينه و خصومت‌ورزي عليه ديگران را (چه در سياست خارجي و چه در سياست داخلي) نظام ارزشي خود مي‌پندارند و مايلند همه، ادبيات آنها را دنبال كنند و در واقع ارزش و زباني به جز خصومت‌ورزي و نفرت‌پراكني را نمي‌شناسند.

اما آنچه در عرصه سياست عموما و سياست خارجي خصوصا بايد مبناي ارزش قرار داده شود عقلانيت و توجه به منافع ملي است. نبايد تحت هيچ شرايطي حتي فشارهاي سياسي فضاسازي (بخوانيد شانتاژ سياسي) و هياهوهايي كه در چند سال گذشته كشور شاهد آن بوده، ادبيات شما و دوستان‌تان آلوده شود.

٤- توجه داشته باشيد مذاكره ادامه دارد و شما و ياران‌تان در چشم رقيب يك وزير خارجه و ديپلمات كاركشته و باشخصيت هستيد و اين وجهه كمك موثري براي شما و ملت است تا مذاكرات تا انتها بهتر پيش برود، تحت فشار قرار دادن و وادار كردن شما به استفاده از كلماتي كه فقط دل برخي افراد را خنك مي‌كند، شايسته نيست.

برنامه تلويزيون شنبه شب ابتداي مسيري است كه در آن دام‌ها نهاده شده، شما هر آنچه ضروري بود مردم از جزييات بدانند گفتيد (حتي بيش از آنچه ضروري بود) و اكنون بايد همه توجه شما معطوف به مراحل سخت مذاكره و متن توافقنامه و نحوه اجراي آن باشد، اسير فضاي سياسي داخلي شدن آن هم با ادبياتي كه برشمردم در ادامه موفقيت‌هاي شما تاثير سوء خواهد داشت. اكنون مشي شما در سياست داخلي بايد قلّ و دلّ باشد.

کد خبر 291357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha