شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام ارشد آمریکا با استفاده مشترک از ایستگاه راداری روسی در جمهوری آذربایجان به عنوان راه جایگزین استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی مخالفت کرد.

شبکه خبری او.آر.اف اتریش گزارش داد، هنری اوبرینگ، رییس اداره سپر موشکی آمریکا (MDA) در برابر خبرنگاران در هانتسویل گفت، ایستگاه راداری که پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بوده، «بسیار به ایران نزدیک» است.

«فرصتی برای واکنش نمی‌ماند»
وی افزود: «این پیشنهاد مانند آن است که یک خودرو در بزرگراه به سمت شما بیاید. شما می‌توانید آن را ببینید، اما زمانی ندارید که واکنشی نشان دهید.»
اوبرینگ تاکید کرد: بدین ترتیب پیشنهاد روسیه فقط می‌تواند مکمل طرح مورد نظر آمریکا برای استقرار سپرموشکی در لهستان و چک باشد.
رییس MDA گفت درباره پیشنهاد روسیه باید همچنان مذاکراتی صورت گیرد. تلفیق سیستم راداری آمریکا و تاسیسات روسی «می‌تواند برای امکان همکاری‌مان بسیار مفید باشد.»

احساس تهدید مسکو
آمریکا اعلام کرده است قصد دارد موشک‌های رهگیر و سیستم راداری خود را در لهستان و چک مستقر کند تا بدین ترتیب احتمال حمله‌ای از جانب ایران یا کره شمالی را به صفر برساند. اما روسیه این را تهدیدی برای امنیت خود در نظر می‌گیرد.
پوتین پیش از این به آمریکا استقرار سیستم سپرموشکی مشترک را پیشنهاد کرده بود. واشنگتن گرچه از این پیشنهاد استقبال کرد، اما تا کنون موضع‌گیری رسمی در پاسخ به این پیشنهاد نداشته است.

کد خبر 29109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز