بزرگ‌ترین بوستان جنگلی کشور به وسعت ۱۴۰۰ هکتار همزمان با روز طبیعت و به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب برای بهره‌برداری عمومی و قول شهردار تهران در اسفندماه گذشته، در اختیار شهروندان پایتخت قرار گرفت.

بوستان یاس

ساعت 5:50دقيقه بامداد صبح روز سيزدهم فروردين بود كه نخستين خودروهاي شهروندان تهراني براي سپري كردن روز طبيعت در بوستان جنگلي ياس از سمت بزرگراه بابايي وارد اين بوستان شدند. استقبالي كه شايد در دقايق اوليه مسئولان شهرداري تهران و عوامل خدماتي را تا حدودي غافلگير كرد اما امكانات مورد نياز براي حضور شهروندان مهيا شده بود. 17اسفندماه 93بود كه رهبر معظم انقلاب بر لزوم حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست تهران تأكيد فرمودند.

ايشان در ديدار با دست اندركاران محيط‌زيست و منابع طبيعي كشور محدوده وسيعي در شمال بزرگراه بابايي و جنوب ارتفاعات البرز را مورد اشاره قرار دادند كه در اختيار برخي ارگان‌ها قرار داشت و بايد براي بهره‌برداري عمومي تحويل مردم مي‌شد. درست فرداي همان روز نيز محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداري از هزار هكتار كمربند سبز در شمال تهران از آماده‌سازي فضاي سبز يادشده تا روز طبيعت امسال خبر داد. شهردار تهران در تمام روزهاي گذشته نيز از روند آماده‌سازي اين بوستان بازديد كرد به‌نحوي كه آخرين بازديد هم مربوط به ساعت 3بامداد روز 13فروردين بود.

  • جمع همه جمع بود

در ابتداي ورودي بوستان مي‌شد حضور پررنگ نيروهاي خدماتي مانند آتش‌نشاني و اورژانس را شاهد بود. حضور اين نيروها در مبادي ورودي بوستان روزي امن و آرام را به شهروندان نويد مي‌داد. كمي آن‌سوتر نيز مأموران سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران بروشوري درباره بوستان جنگلي ياس و روند آماده‌سازي‌ آن به‌خودروهاي ورودي مي‌دادند. مسير آسفالته كه خطوط سفيد روي آن نشان از تازگي دارد و البته تابلوهاي هشدار‌دهنده درباره سرعت مجاز، توقف ممنوع و غيره شهروندان را به سمت داخل بوستان هدايت مي‌كرد.

سرويس‌هاي بهداشتي سيار، نمازخانه، سطل‌هاي جداگانه براي زباله‌هاي ‌تر و خشك و منابع آب در بخش‌هاي مختلف پارك نيز نصب شده‌اند و شهروندان از آنها استفاده كردند. توزيع كيسه‌هاي زباله بين شهرونداني كه وارد بوستان جنگلي مي‌شدند نيز از اقداماتي بود كه مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. همچنين 5غرفه عرضه محصولات از سوي سازمان ميادين ميوه‌ و تره‌بار شهرداري تهران در ورودي‌هاي اين بوستان راه‌اندازي شده بود تا شهروندان بتوانند مايحتاج مورد نياز خود را تأمين كنند. همه اين امكانات در كنار آسمان آفتابي و هوايي دلپذير موجب شد تا شهروندان استقبال گسترده‌اي از بوستان جنگلي ياس داشته باشند.

اين بوستان با 1400هكتار وسعت هم‌اكنون بزرگ‌ترين بوستان جنگلي تهران است. خانواده‌هاي بسياري با فرزندان خود در نقاط مختلف بوستان اتراق كردند. ضمن اينكه از هر گوشه پارك نيز مي‌شد فرياد شادي و بازي بچه‌ها و بزرگ‌ترها را شنيد. يكي توپ بازي مي‌كرد و ديگري با بستن طناب به درختان تابي درست كرده بود. آمار ثبت‌شده توسط دوربين‌هاي ورودي بوستان نيز نشان مي‌داد كه تا ساعت 4بعد از ظهر بيش از ده‌ها هزار خودرو وارد اين بوستان شد.

آقاي شهبازي كه به همراه يكي از اقوام خود در حال قدم زدن در حاشيه مسير اصلي بوستان جنگلي ياس بود درباره آماده‌سازي اين بوستان از سوي شهرداري تهران گفت: آماده‌سازي بوستان جنگلي ياس در مدت 22روز و تلاشي كه از اين بابت انجام شده كار بسيار بزرگي بوده است. شنيدم كه 2هزار نيرو براي آماده‌سازي اين بوستان در اين مدت تلاش كرده‌اند كه قابل تقدير است. وي افزود: ما در مركز شهر و در محله فخرآباد زندگي مي‌كنيم. آنجا هيچ فضايي براي تفريح و حضور مردم وجود ندارد. بقيه شهروندان نيز كه در محله‌هاي مركزي شهر زندگي مي‌كنند علاقه‌مند هستند تا از چنين فضاهايي استفاده كنند. الان در داخل شهر پادگان‌هاي بسياري داريم كه بايد با برنامه‌ريزي از شهر خارج شوند تا چنين فضاهايي تبديل به بوستان شود و در اختيار مردم قرار گيرد.

مهدي اركيان از ديگر شهروندان حاضر در بوستان جنگلي ياس نيز گفت: فضاي بسيار خوبي ايجاد شده و زحمت كشيده‌اند كه تشكر مي‌كنيم. شهرونداني هم كه به چنين بوستان‌هايي مي‌آيند مي‌توانند با استفاده و رفتار صحيح دوام چنين فضاهايي را بيشتر كنند. به گفته وي تفكيك زباله‌ها و جمع‌آوري آنها از محلي كه اتراق كرده‌اند يا روشن نكردن آتش در محل‌هاي غيرمجاز از مهم‌ترين كارهايي است كه مردم مي‌توانند انجام دهند. اركيان به اين مسئله هم اشاره كرد كه البته اين مسئله تا حدودي بين شهروندان نيز فرهنگ‌سازي شده است.

آقاي نصرآبادي هم كه از ساعات قبل از ظهر به همراه خانواده خود به اين بوستان آمده بود گفت: ما هر سال به اين محل مي‌آمديم كه البته اين محدوده در اختيار نهادهاي نظامي بود و شهروندان يك روز در سال اجازه ورود به اين بوستان جنگلي را داشتند. خوشبختانه امسال شهرداري تهران زحمت كشيده و اين بوستان جنگلي را براي مردم آماده كرده است و ما نيز به همراه خانواده به اين محل آمده‌ايم. وي با اشاره به امكانات مهيا شده تأكيد كرد: شهروندان مي‌توانند نقش بسيار مهمي در حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست داشته باشند. اگر مردم دقت كنند و زباله‌هايي كه توليد كرده‌اند تفكيك كنند يا در سطل‌هاي زباله بريزند به‌طور حتم مي‌توان خيلي بهتر از هميشه از محيط‌زيست حفاظت كرد.

آقاي شيــرزاد يكي ديگر از شهروندان حاضر در بوستان جنگلي ياس به همشهري گفت: مردم مــــي‌تـــوانند هم از محيط‌زيست استفاده كنند و هم اين فضا را براي نسل‌هاي آتي حفظ كنند. بوستان جنگلي ياس كه در مدت 22روز آماده شده كار مثبت و بسيار خوبي بوده است. وي درباره امكانات ايجاد شده در بوستان هم افزود: امكانات خوبي ازجمله سرويس‌هاي بهداشتي سيار يا سطل‌هاي زباله تعبيه شده است كه بسيار خوب است. با توجه به امكانات ايجاد شده مردم بايد همكاري كنند تا زباله نريخته يا آتش‌سوزي به پا نكنند. محيط‌زيست جزو بيت‌المال است و همه بايد براي حفظ آن تلاش كنند.

  • امكاناتي كه توسعه مي‌يابد

علي محمد مختاري، رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران نيز كه در روز طبيعت در بوستان جنگلي ياس حاضر بود به همشهري گفت: در راستاي اجراي فرامين رهبر معظم انقلاب اسلامي در 17اسفند 93شهرداري تهران موظف شد نسبت به آماده‌سازي و تحويل بوستان‌هاي جنگلي شمال محور شهيد بابايي و جنوب كوه‌هاي البرز كه حدود1400هكتار است، اقدام كند. وي در ادامه تأكيد كرد: خوشبختانه از بركت فرمان مقام معظم رهبري در مدت 22روز پس از آغاز اجراي بازپيرايي، ساماندهي و آماده‌سازي، در روز طبيعت شاهد پذيرايي از حدود500 هزار نفر از شهروندان تهراني و مسافران بوديم.

به گفته وي بوستان جنگلي ياس 2134‌امين بوستان تهران است كه در حال حاضر بزرگ‌ترين بوستان جنگلي كشور نيز به شمار مي‌رود. رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران تأكيد كرد: حدود 2000كارگر در مدت 22روز در بوستان فعاليت داشتند. هزار كارگر براي بهسازي، ساماندهي و كاشت فضاي سبز كار مي‌كردند.

هزار كارگر هم در زمينه عمراني و خدماتي فعاليت مي‌كردند. اين در حالي است كه بيش از 36كيلومتر راه در بوستان جنگلي ساخته شده است كه البته رينگ دور بوستان مسير آسفالته است اما بقيه مسيرها آسفالت نشده است تا كمترين آسيبي به محيط‌زيست وارد نشود. همچنين بيش از 14كيلومتر از مسيرهاي احداث شده در بوستان جنگلي ياس داراي روشنايي است. ساخت و نصب 30نمازخانه، 16زمين بازي كودكان، 80سرويس بهداشتي پرتابل، 112آلاچيق و 100كمپ نشيمن نيز از ديگر امكانات ايجادشده در بوستان جنگلي ياس است كه در روز طبيعت از سوي شهروندان مورد استفاده قرار گرفته‌است.

  • پيام شهردار تهران درباره هديه سال همدلي به مردم

شعار سال 94 سرلوحه كار شهرداري تهران است. اگر اين شعار را هر فردي با قلب خود درك كند، متوجه خواهد شد كه تحقق آن بيش از هر چيز نيازمند مهر، محبت، گذشت و همكاري است. شهرداري هم در خدمت همه مردم است و اميدواريم با مهر و محبت به توفيقات بيشتري دست پيدا كنيم. اين هديه بزرگ رهبري را در ابتداي سال همدلي تقديم مردم مي‌كنيم. بوستان جنگلي ياس سرمايه ملي است كه در اختيار عموم مردم قرار مي‌گيرد.

کد خبر 291057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha