همشهری آنلاین آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه در قبال مذاکرات لوزان اعلام موضع کردند. یک گزارش خبری در این زمینه:

p۵
  • موضع المان

صدر اعظم آلمان مشخص شدن چارچوب موافقت نامه هسته‌ای با ایران را " گامی مهم"دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، آنگلا مرکل پس از توافق اولیه ایران و 1+5 در شهر لوزان سوییس ادعا کرد : ما بیش از هر زمان دیگری به موافقتنامه ای نزدیک شده‌ایم که می‌تواند از تبدیل شدن ایران به یک تهدید هسته‌ای جلوگیری کند.»

  • موضع انگليس

وزیر خارجه انگلیس از توافق ایران و ۱+۵ بر سر عناصر کلیدی موافقت نامه هسته‌ای نهایی استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،‌ فیلیپ هموند گفت: بر اساس این موافقت نامه ایران از کاهش چشمگیر تحریم‌های اقتصادی و مالی، شامل پایان همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، برخوردار خواهد شد.

وی افزود: دیپلمات‌ها و کارشناسان فنی از همه طرف‌ها در هفته‌های آینده سخت کار خواهند کرد تا جزئیات را تا پایان ژوئن نهایی کنند.

  • موضع روسيه

معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو از نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ که در آن مولفه‌های اصلی یک موافقت نامه هسته‌ای در آینده مشخص شد؛ خرسند است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس،ریابکوف افزود :« ما از نتیجه این ماراتون خرسند هستیم. بیانیه مشترک فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نشان داد این مذاکرات توانسته است به راه حل هایی درباره مولفه های کلیدی موافقتنامه آینده دست یابد.»

وی تصریح کرد این توافق بی‌نظیر و پیچیده‌ترین سندی است که تا کنون منتشر شد و در آن جزئیات به طور دقیق بیان شده است.

ریابکوف گفت: تا پایان ژوئن چند ماه فرصت باقی است. ما امیدواریم زمان بیشتری نیاز نباشد و ما بتوانیم به ضرب الاجل تعیین شده عمل کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : طرف ها همچنان باید راه حل هایی کلیدی برای تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد پیدا کنند.وزیر خارجه فرانسه گفت: ایران باید بتواند انرژی هسته ای صلح آمیز داشته باشد.

  • موضع فرانسه

لوران فابیوس در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اظهار داشت اکنون به نوعی جهش مثبت وجود دارد. اما هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود.

وی گفت: بدون تردید پیشرفت های مثبتی شکل گرفته است. من از واژه توافق مرحله‌ای استفاده کرده‌ام زیرا توافق نهایی باید قبل از پایان ماه ژوئن حاصل شود که باید در شورای امنیت سازمان ملل ثبت شود.

فابیوس گفت: ایران باید بتواند انرژی هسته‌ای صلح آمیز داشته باشد اما بمب هسته ای نه. بدون تردید پیشرفت های مثبتی شکل گرفته است.

وی گفت: امروز ایران کمی بیش از نه هزار سانتریفوژ دارد اما پیش بینی شده است که این کشور می تواند پنج هزار و شصت سانتریفوژ فعال داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: دو مجموعه تحریم مختلف وجود دارد: از یک سو تحریم‌های سازمان ملل و از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها. این مورد- که یکی از موارد بسیار پیچیده است- هنوز به طور کامل حل نشده است.

کد خبر 291016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha