همشهری آنلاین: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در تازه ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع ایران، ۱۰ دانشگاه برتر کشور را بر اساس ۲۳ شاخص معرفی کرد.

۱۰ دانشگاه برتر

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای چهارمین سال متوالی، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را به صورت رسمی بر اساس ۲۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی - اقتصادی رتبه‌بندی کرد.

شاخص‌ها و معیارهای رتبه‌بندی و متدولوژی محاسبه رتبه‌بندی مربوطه و نیز وزن اختصاص یافته به هر شاخص و مؤلفه‌های آن، مصوب ششمین نشست فوق‌العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی در شهر جده عربستان است که توسط خبرگان علم رتبه‌بندی تهیه و تدوین شده‌اند.

بر اساس رتبه‌بندی انجام شده در میان دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، گیلان، باهنر کرمان و پیام‌نور به ترتیب در رتبه‌های اول تا دهم قرار گرفته‌اند.

در معیارهای پژوهشی اين رتبه‌بندي، حجم، کیفیت و کارایی پژوهش، نرخ رشد پژوهش؛ در معیارهای آموزشی هم تعداد اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، مقالات پراستناد و برندگان جوایز بین‌المللی و نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و در بخش وجهه بین‌المللی نیز وجود اساتید بین‌المللی، قرارداد همکاری‌های بین‌المللی و برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و دانشجویان بین‌المللی مدنظر قرار گرفته است.

همچنين در بخش تسهیلات نیز سرانه عناوین کتاب‌ها و وجود مراکز تحقیقاتی و در قسمت فعالیت‌های اجتماعی - اقتصادی هم تعداد مراکز رشد و شرکت‌های Spin-off از معیارهای این رتبه‌بندی بوده‌اند.

طبق اين گزارش، در اين رتبه‌بندی دانشگاه­‌های هنر اصفهان، هنر تهران و هنر اسلامي تبریز به ترتیب حایز رتبه‌های اول تا سوم دانشگاه‌هاي هنري كشور را كسب كرده‌اند.

اطلاعات رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخل کشور بر روی درگاه گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به نشاني ur.isc.gov.ir در دسترس است.

  • منبع: وب سايت دانشگاه‌هاي تربيت مدرس، شهيدبهشتي، تبريز و هنر اصفهان
کد خبر 290988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha