سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صلح با کردهای ترکیه موضوع اختلاف میان دولت و رجب طیب اردوغان شده است. در حالی که دولت از پیام اوجالان برای زمین‌ گذاشتن سلاح‌ها پشتیبانی می‌کند، رئیس‌جمهوری ترکیه از مذاکرات صلح با کردها انتقاد کرده است.

اردوغان

به گزارش ایسنا، چگونگی برخورد با مسئله کردها به موضوع اختلاف بین دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور تبدیل شده است. رسانه‌ها می‌گویند، اردوغان از رویکرد دولت در رابطه با روند صلح با کردها انتقاد کرد.

در پی این سخنان بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه خواستار عدم دخالت رئیس‌جمهور در فرایند آشتی با کردها شد.

دولت از پیام عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) استقبال کرده است. این پیام در مراسم نوروزی کردهای دیاربکر قرائت شد. اوجالان در این پیام از هواداران خود بار دیگر خواست که به درگیری با دولت خاتمه دهند. در این پیام که در جمع صدها هزار نفری کردها خوانده شد، اوجالان از هواداران جنبش زیر رهبری خود خواست، کنگره‌ای را سازماندهی کنند تا به ۴۰ سال جنگ با جمهوری ترکیه پایان دهد. وی گفت، تاریخ و مردم ترکیه خواستار "راه حل دموکراتیک و صلح‌"اند.

اوجالان در پایان ماه فوریه نیز پیام مشابهی داده بود. وی در ‌آن پیام از طرفداران خود خواسته بود تا سلاح‌ها را زمین بگذارند. در ماه فوریه پیام اوجالان در دیدار نمایندگان حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک مردم و نمایندگان دولت در مقر نخست‌وزیر در استانبول قرائت شد.

به موجب گزارش روزنامه‌های نزدیک به اردوغان، رئیس‌جمهور این دیدار را "نامتناسب" خواند. وی گفت: «از نظر من این دیدار در آنجا درست نبود.» وی همراهی یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر و یکی از فراکسیون‌های پارلمان را در این دیدار "نامتناسب" خواند.

آکدوغان نیز درباره واکنش اردوغان گفت: «اظهاراتش مانند این که "من این را دوست ندارم یا من از این موضوع خشنود نشدم" احساساتی است و تنها نظرات شخصی او را بیان می‌کند.» وی گفت که روند صلح توسط دولت هدایت می‌شود و دولت در این زمینه "مسئولیت" دارد.

اردوغان ضمن رد این انتقاد و یادآوری این که رئیس‌جمهور است، گفت برای هر موضوعی با دیگران مشورت می‌کند. اردوغان می‌گوید، بر خلاف رئیس‌جمهور پیشین وارد مسائل سیاسی روز می‌شود و گه‌گاه نیز در جلسه‌های کابینه شرکت دارد. وی تشکیل کمیته‌ای توسط دولت برای نظارت بر روند صلح با کردها را رد کرد و به جای آن خواستار ارائه مسئولیت به سازمان اطلاعات ترکیه (ام آی تی) شد.

با این حال احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه وعده داد "هر چه را لازم است انجام دهد" تا روند صلح با موفقیت به پایان رسد. بولنت آرینچ، معاون او نیز اظهارات اوجالان را "از هر نظر مثبت" خواند.

وب‌سایت خبری "تی ۲۴" روز یکشنبه نوشت، از ۱۲ سال پیش که حزب عدالت و توسعه به قدرت رسید، تاکنون این بزرگ‌ترین اختلاف بین دولت و رئیس‌جمهور است.

مذاکرات صلح میان دولت ترکیه و رهبر حزب ممنوعه پ.ک.ک ماه‌هاست به بن‌بست رسیده است. دولت ترکیه در پاییز ۲۰۱۲ مذاکرات را با رهبر محکوم به حبس ابد این حزب آغاز کرد. اینک در این مذاکرات امیدواری ایجاد شده که درگیری با کردها که از سال ۱۹۸۴ به این طرف حدود ۴۰ هزار کشته بر جای گذاشته است، به پایان برسد.

در مارس ۲۰۱۳ اوجالان به هوادارانش دستور آتش‌بس داد. با این همه پ.ک.ک چند ماه بعد عقب‌نشینی نیروهایش از ترکیه را متوقف کرد و دلیل آن را خلف وعده دولت اعلام کرد. از آن زمان به بعد مذاکرات متوقف مانده است.

کد خبر 290501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha