همشهری آنلاین: مدیر حوزه‌های علمیه کشور از پذیرش سه هزار و ۳۵ نفر در سال تحصیلی آینده برای تحصیل در رشته‌های تخصصی مراکز و موسسات آموزش عالی حوزوی خبر داد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با اعلام اين خبر گفت: ثبت‌نام در رشته‌های تخصصی حوزه از 20 سال پیش آغاز شده و سال به سال بر تعداد رشته‌های تخصصی همچون تفسیر، کلام، تبلیغ و حقوق و قضای اسلامی افزوده شده است.

وی افزود: تلاش‌مان بر این است که اساتید در درس خارج مسائل کلان، اصلی و اساسی را به طلاب بیان کنند تا معیارهایی در اختیار طلاب قرار گیرد که خود بتوانند مسیر استنباطی را دنبال کنند.

حسيني بوشهري خاطرنشان كرد: اگر طلاب متناسب با نیازهای روز در مسائل تخصصی کارآمد نشوند و درس‌ها به صورت عمومی ارائه شود پاسخگوی نیازهای جامعه نخواهیم بود و امروز دانشی مانند تفسیر و فقه اصول نیاز به تخصصی شدن دارد، چراکه دانش فقه در مباحثی چون عبادات و معاملات شاخص‌های خاص خود را می‌طلبد.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ناگزیر هستیم طلاب در حوزه‌های علمیه در مباحث مخالف صاحب‌نظر شوند و از این رو در سال تحصیلی آینده 42 رشته و گرایش در مراکز تخصصی ارائه خواهد شد.

حسینی بوشهری افزود: مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، مرکز تخصصی کلام و معارف اهل بیت در شهرهای مختلف با توجه به نیازهای کشور و گسترش علوم اسلامی و دینی پذیرای طلاب علاقه‌مند خواهند بود.

وی اظهارداشت: راه‌اندازی انجمن‌های علمی در حوزه با تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است که اکنون 19 انجمن علمی فعال در حوزه داریم و امروز باید فقها و متخصصان علوم انسانی و اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای جامعه را رفع کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مذاهب اسلامی یکی از بحث‌های مهم است که نیاز است طلاب در آن تخصص پیدا کنند و در مباحث فقهی مذاهب شافعی، حنبلی، مالکی و حنفی آموزش ببینند و فقه مقارن را فرا گیرند.

حسینی بوشهری افزود: در علوم حدیث نیز کارهای بسیاری انجام شده است و نیازمند مرکز تخصصی تربیت مدرس در زمینه ادبیات، کلام، مباحث اعتقادی و فقهی هستیم که از ضرورت‌ها و نیازهای حوزه است و باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه توسط حوزه‌های علمیه بیشتر شود.

وی ادامه داد: حوزه روی دو بال علم و اخلاق کار می‌کند و برای اخلاق نیز رشته تخصصی طراحی شده است و طلاب در زمینه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نیز تحصیل و صاحب‌نظر خواهند شد.

وی، پذیرش رشته‌های تخصصی را در سطح‌های دو و سه عنوان کرد و گفت: در سطح چهار نیز برخی رشته‌ها تصویب شده است و سال آینده طلاب در سطح چهار نیز می‌توانند در رشته‌های تخصصی تحصیل کنند.

وی افزود: بزرگان و مراجع تقلید تاکید دارند که طلاب به سمت مدرک‌گرایی نروند اما شورای عالي انقلاب فرهنگی پذیرفته است طلبه‌ای که دارای مدرکی باشد که معادل تحصیلات آکادمیک باشد، می‌تواند در کشور با توجه به نیاز به جذب روحانیت توسط مسوولین شاغل شود.

وی با اشاره به شرایط پذیرش رشته‌های تخصصی گفت: اتمام سطح یک یا دو، نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل، دارا بودن سن 30 سال برای سطح دو و برای سطح سه 34 سال از شرایط لازم است و حداکثر سن در سطح دو از 34 سال و در سطح سه از 38 سال نباید بیشتر باشد.

حسینی بوشهری افزود: در رشته‌های تخصصی سطح دو، یک هزار و 60 نفر و در رشته‌های تخصصی سطح سه نیز یک هزار و 936 نفر همچنین در سطح چهار نیز 39 نفر پذیرش می‌شوند و زمان ثبت‌نام تا 25 فروردین تعیین شده است.

وی ادامه داد: آزمون رشته‌های تخصصی در 13 استان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند به سایت www.howzeh.org مراجعه کنند.

وی افزود: آزمون نیز 18 اردیبهشت ماه به صورت متمرکز در سراسر کشور برگزار می‌شود که ویژه برادران است و حوزه علمیه خواهران نیز برای رشته‌های تخصصی ساز و کار جداگانه‌ای دارد.

کد خبر 290213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha