همشهری آنلاین: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می‌گوید طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ هفته آینده به بحث گذاشته می‌شود.

کنگره آمریکا

به گزارش فارس، «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه گفت هفته آینده، 25 مارس، یعنی یک روز بعد از ضرب‌الاجل تفاهم سیاسی ایران و گروه 1+5 طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌‌ای ایران را به جریان بیندازد.

این در حالی است که «دنیس مک‌دانوف»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از این در نامه‌ای به کورکر هشدار داده بود پیشبرد این طرح می‌تواند مانع هر گونه توافق با ایران شود.

به گزارش پولیتیکو، کورکر در پاسخ به این سوال که آیا هفته آینده این طرح را پیش خواهد برد گفت: «بله، امیدوام. الان تنها فکر من این است که صبر کردن تا بیست و پنجم باعث می‌شود بسیاری از دغدغه‌های دموکرات‌ها در نظر گرفته شده باشند. امیدوارم سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده آن را به بحث بگذارم.»

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

بر اساس طرح دیگر نیز که در سنای قبلی به صورت مشترک از سوی «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود و تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود.

کد خبر 290188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha