همشهری آنلاین: کتاب (طلوع فجر) جلد بیست و هشتم تقویم تاریخ دفاع مقدس تألیف امیر سرتیپ۲ ستاد سعید پور داراب، از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

دفاع مقدس ۲۸

به گزارش روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مولف در این کتاب به حوادث و رویدادهای آذرماه 1361 در جبهه‌های جنگ پرداخته است.

  این کتاب شامل کليه تلاش ها و فعاليت هاي قبل از اين عمليات و کليه بررسي و شناسايي‌ها و تهيه برآوردها و در نهايت طرحريزي و تهيه آن و صدور طرح عملياتي و حضور گسترده و مداوم نيروهاي بسيج مردمي در جبهه ها براي اجراي اين عمليات است که از ويژگي‌هاي اين دوره از دفاع مقدس محسوب مي‌شود.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:  ارتش عراق نيز با آگاهي از اين جابه جايي ها، بر حجم اقدامات دفاعي خود افزود و فصل جديدي در دفاع متحرک و دفاع منطقه اي به وجود آورد و در طول دوره، بمباران هاي شديدي را در شهرها و مناطق عملياتي انجام داد. در مجموع اين کتاب کليه حوادث و رويدادهاي مهم جبهه ها و درگيري هاي داخل در يک دوره 45 روزه در آذر ماه را شرح می دهد.

پس از اجراي عمليات غرورآفرين بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر و پيروزي قاطع نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بر ارتش عراق، تحولات و تحرکات وسيعي در منطقه به نفع عراق آغاز گرديد، پشتيباني هاي همه جانبه به سوي آنها سرازير شد و در استراتژي عراق در دفاع از خود و جلوگيري از پيشروي رزمندگان اسلام تغييرات بنيادي به وجود آمد.

در اين تغييرات بنيادي، سه حرکت اساسي را ميتوان نام برد: اقدام اول، ايجاد سيستم هاي پيچيده ميادين مين و موانع و دفاع در چند رده در عمق و اقدام دوم، استفاده از شيوه جديد کاربرد نيروها در خطوط دفاعي و اجراي دفاع متحرک و سومين اقدام، بهره گيري از توانمندي نيروي هوايي در بمباران نيروها و بمباران شهرها و ايجاد تلفات و ضايعات سنگين و ايجاد رعب و وحشت و تخريب روحيه رزمندگان اسلام.

نتيجه اين تغييرات بنيادي در استراتژي عراق را ميتوان در عمليات رمضان مشاهده کرد که با وجود پيشروي سريع رزمندگان اسلام و شکست سنگين دشمن در بخشي از منطقه عمليات؛ اقدام به موقع ارتش عراق و استفاده از نيروهاي زبده زرهي و پاتک سنگين آنها، عملاً پيروزي را به شکست تبديل نمود.

پس از اجراي عمليات ناموفق رمضان؛ در ديدگاههاي فرماندهان نظامي با درک جديد از شرايط و تحولات بنيادين ايجاد شده، تغييراتي حاصل شد و اين تغييرات در کاربرد نيروها نيز تأثيرگذار بود و با توجه به اينکه ارتش عراق اغلب در منطقه بصره و شرق آن متمرکز گرديده بود، اين تفکر ايجاد شد که با انجام يک سري عمليات در ساير مناطق و کشاندن دشمن از منطقه بصره به مناطق ديگر، زمينه اجراي عمليات مهمي در منطقه جنوب فراهم شود.

براساس همين نگرش، مناطق مورد نظر براي عمليات والفجر مقدماتي براي دسترسي به عمق خاک دشمن و قطع خطوط مواصلاتي بصره انتخاب گرديد و صرف نظر از اختلاف نظرهايي که وجود داشت، سرانجام طرح عملياتي شماره 1 کربلاي 11 براي اجراي اين عمليات در 42 آذر ماه 1361 صادر و تصميم گرفته شد که اجراي سلسله عمليات والفجر- يکي پس از ديگري- تا انهدام کامل دشمن و رسيدن ما به حقوق حقه خود و تنبيه متجاوز ادامه يابد.

این اثر در شمارگان 2000 نسخه و 445 صفحه و به قیمت 165.000 ريال در واپسین روزهای سال جاری روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 290099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha