دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

دولت آمریکا در یک چرخش موضع نسبت به سوریه اعلام کرد که واشنگتن باید وارد مذاکره مستقیم با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور شود و در نهایت مجبور به این کار خواهد بود.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌بي‌اس كه روز گذشته پخش شد ديگر حرف‌هاي هميشگي مقام‌هاي آمريكا طي 5سال گذشته درباره مشروعيت نداشتن اسد و لزوم كنار رفتن او از قدرت را تكرار نكرد و در مقابل تأكيد داشت كه آمريكا بايد با رئيس‌جمهوري سوريه گفت‌وگو كند تا جنگ در اين كشور تمام شود.

در اين مصاحبه كري با اشاره به توافقنامه ژنو درباره سوريه گفت: ما در نهايت ناچار به مذاكره هستيم. ما هميشه خواسته‌ايم كه در چارچوب توافقنامه ژنو اين مذاكرات صورت بگيرد. وزير امور خارجه آمريكا گفته است كه اين گفت‌وگوها بايد با هدف انتقال قدرت سياسي در سوريه صورت بگيرد.

كري در پاسخ به سؤالي درباره مذاكره مستقيم آمريكا و سوريه اعلام كرد كه اگر رئيس‌جمهور سوريه آماده مذاكرات جدي درباره اجراي توافقنامه سال 2012باشد بقيه هم آماده مذاكره هستند. كري در اين مصاحبه گفت: ما بايد فشارها بر او(اسد) را زياد كنيم تا در نهايت مجبور به اين كار شود.

براي اين كار ممكن است نياز به افزايش فشارها به‌صورت مختلف داشته باشيم. وزير امور خارجه آمريكا بدون اشاره به نام كشوري اعلام كرد كه واشنگتن به همراه متحدان خود در حال افزايش فشارها بر اسد است تا او حاضر به مذاكره شود. درحالي‌كه ناآرامي‌هاي سوريه وارد پنجمين سال خود مي‌شود اين تغيير موضع آمريكا نظر بسياري را به‌خود جلب كرده است. آمريكايي‌ها طي سال‌هاي اخير همواره اسد را فاقد مشروعيت توصيف مي‌كردند اما اكنون ديپلمات ارشد اين كشور اعلام كرده كه رئيس‌جمهور سوريه بايد وارد روند صلح در اين كشور شود.

کد خبر 290061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha