همشهری آنلاین: وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سال ۹۳ را با رایزنی های بین المللی برای برقراری امنیت در منطقه گذارند.

وزارت دفاع

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهی مسلح جمهوری اسلامی ایران در این سال به منظور گسترش روابط نظامی جمهوری اسلامی ایران 9 بار با همتایان خارجی خود رایزنی کرد.

سردار سرتیپ حسین دهقان در سال 93 میزبان وزرای دفاع کشورهای جمهوری آذربایجان، لبنان، عراق و روسیه بود و به کشورهای چین، روسیه و ترکمنستان سفر کرد.

امضای سند همکاری های دفاعی - نظامی روسیه و یادداشت تفاهم همکاری با عراق را می توان حاصل مذاکرات بین المللی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دانست.

**تاکید بر مبارزه با تروریسم

وزیر دفاع ایران در همه مذاکراتی که در طول سال 93 با همتایان خارجی خود داشت بر مبارزه با تروریسم و همکاری های بین المللی در این زمینه تاکید کرد و پدیده تروریست را خطری جدیدی برای همگان خواند.

** آغاز فصلی جدید روابط دفاعی ایران و جمهوری آذربایجان

سپهبد ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان 25 فروردین ماه به عنوان نخستین میهمان وزیر دفاع دولت یازدهم در سال 93 به تهران سفر کرد تا مهر تاییدی بر همکاری های نظامی دو کشور بزند.

حسن اف در این سفر تاکید کرد که هیچ کشور بیگانه ای نمی تواند در جمهوری آذربایجان پایگاه نظامی داشته باشد و همسایگان این کشور را تهدید کند.

** تهران شریک راهبردی پکن

20 روز پس از سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران، سردار دهقان 14 اردیبهشت ماه به دعوت رسمی ارتشبد چانگ وان کوانگ وزیر دفاع جمهوری خلق چین راهی این کشور شد تا مذاکراتی را در زمینه همکاری های نظامی دو کشور انجام دهد.

وی در این سفر ضمن تاکید بر گسترش همکاری های نظامی ایران و چین عنوان کرد که نیازمند 'جاده ابریشم جدید' هستیم.

وزیر دفاع ایران خطاب به همتای چینی خود گفت: با توسعه همکاری های نظامی می توانیم نگرانی های امنیتی دو طرف در مناطق مشترک در خصوص افراط گرایی، تروریسم، مواد مخدر و دزدی دریایی را مرتفع کنیم.

وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار تهران را شریک راهبردی پکن دانست و از نیروهای مسلح ایران به عنوان دوست صمیمی ارتش چین یاد کرد.

*** تهاجم در ایران جایی ندارد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دوم خرداد ماه در ادامه رایزنی های خود با همتایان خارجی به دعوت وزیر دفاع روسیه برای حضور در سومین نشست امنیت بین المللی راهی مسکو شد.

سردار دهقان در این نشست بار دیگر بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد و استراتژی دفاعی ایران را بر پایه 'خوداتکائی داخلی و تکیه بر روابط سودمند' عنوان کرد.

وی تاکید کرد که تهاجم در جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد اما سرکوب متجاوزان با قدرت انجام می شود.

وزیر دفاع استفاده از سلاح های کشتار جمعی را محکوم کرد و قدرت دفاعی متکی بر سلاح های متعارف را اولویتی غیرقابل تردید دانست.

سردار دهقان در حاشیه سومین نشست امنیت بین المللی در مسکو با همتایان خود از کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

**خزر دریای دوستی

وزیر دفاع 23 شهریور در ادامه رایزنی های بین المللی خود برای دیدار با بگنج گاندو گیف وزیر دفاع ترکمنستان راهی این کشور شد.

وی مرزهای مشترک دو کشور را مرزهای 'دوستی و برادری' خواند و بر گسترش روابط دو کشور در سایه امنیت تاکید کرد.

وزیر دفاع از دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی یاد کرد و خطاب به همتای ترکمن خود گفت: کشورهای ساحلی باید با تشریک مساعی ، حسن همجواری و اعتماد سازی حافظ صلح ، امنیت و ثبات این دریا باشند.

وزیر دفاع کشور ترکمنستان نیز در این دیدار خواهان گسترش همکاری های دفاعی ـ امنیتی با ایران شد.

** آمادگی ایران برای تجهیز ارتش لبنان

سمیر مقبل معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان نیز 26 مهر ماه برای دیدار با سردار دهقان به تهران آمد تا بر همکاری نظامی - دفاعی ایران و لبنان تاکید کند.

وی در دیدار با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که لبنان در شرایط خاصی به سر می برد و کمک های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست بسیار مهم تلقی می شود.

سردار دهقان نیز تقویت ارتش لبنان را ضروری توصیف و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف تحکیم اقتدار ملی و تقویت امنیت لبنان، آماده است ضمن تأمین نیازمندی های ارتش لبنان، تجارب خود را برای مقابله با گروههای تروریستی و تکفیری در اختیار ارتش این کشور قرار دهد.

**کمک به عراق

خالد متعب یاسین العبیدی وزیر دفاع جمهوری عراق با گذشت حدود هشت ماه از حضور گروهک تروریستی داعش در شمال این کشور، هشتم دی ماه برای امضای یک یادداشت تفاهم همکاری دفاعی با ایران به تهران امد.

در این یادداشت تفاهم مقرر شد تا همکاری ها برای ایجاد ارتش ملی عراق به منظور حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق ادامه پیدا کند.

وزیر دفاع عراق در سفر خود به تهران خواهان کمک نظامی ایران به این کشور شد و وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به آن اعلام کرد که حمایت ایران از نیروهای مسلح عراق 'یک ضرورت استراتژیک' است.

**سند همکاری با روسیه

ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه به عنوان آخرین میهمان سردار دهقان در سال 1393 در 29 دی ماه برای امضای یک سند دفاعی نظامی به تهران سفر کرد.

همکاری برای حفظ صلح ، امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی، مقابله با انواع تروریسم ، تجزیه طلبی و افراط گرایی ،توسعه روابط در زمینه انواع آموزش های نظامی، برگزاری رزمایش های مشترک، دیدار شناورهای نظامی از بنادر یکدیگر، مبارزه با دزدان دریایی در دریای خزر و آبهای بین المللی از مفاد ذکر شده در این تفاهم نامه بود.

دو طرف در این دیدار همچنین بر عزم دو کشور برای حل موضوع سامانه اس 300 که قرار بود که به ایران تحویل داده شود، تاکید کردند.

سردار دهقان علاوه بر رایزنی هایی خارجی خود در طول سال 93 بارها در گفت وگو با خبرنگار تاکید کرد که ایران در زمینه ساخت از تسلیحات نظامی قدرت بالایی دارد و می تواند در صورت تقاضا به کشورهای دوست تجهیزات صادر کند.

رایزنی های وزیر دفاع را می توان در راستای سیاست های کلی دولت یازدهم مبنی بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه دانست.

حسن روحانی رییس دولت یازدهم هم پس از به روی کار آمدن بارها تاکید کرد که ایران لنگر گاه ثبات در منطقه است و برای ایجاد آرامش در منطقه تلاش می کند.

کد خبر 289900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha