همشهری آنلاین: رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا می‌گوید چین در جستجوی اطلاعات محرمانه و ارزشمند، تمامی رایانه‌های شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های آمریکایی را هک کرده‌است.

براساس گزارش CNN، مايك مك‌كانل كه در دوران رياست جمهوري جورج بوش رياست آژانس امنيت ملي آمريكا را به عهده داشت، طي سخنراني در دانشگاه ميسوري چين را متهم به هك كردن تمامي شركت‌هاي بزرگ آمريكايي كرد.

وي در سخنان خود گفت: چيني‌ها به هرقيمتي كه بود‌ه به تمامي شركت‌هاي بزرگ آمريكايي نفوذ كرده‌ و اطلاعات آنها را ربوده‌اند و ما هرگز بدافزار چيني‌ها را كشف نكرده‌ايم. به گفته وي بدافزار چيني‌ها به جاسوسان چيني امكان مي‌دهد هرزماني كه مايلند اطلاعات را از شركت‌هاي آمريكايي تخليه كنند. مك‌كانل كه در سال‌هاي 1992 تا 1996 نيز رياست آژانس امنيت ملي آمريكا را به عهده داشت، تحقيقات خود را درباره هكرها به عنوان مشاور ارشد شركت باز الن هميلتون ادامه داد.

وي قربانيان اين حملات چيني‌ها را به اين ترتيب اعلام كرد: كنگره آمريكا، وزارت دفاع آمريكا، وزارت كشور و شركت‌هاي بزرگ آمريكايي.

دولت آمريكا نيز اعلام كرده است كه هكرهاي چيني را حين سرقت نقشه‌ها و طرح‌هاي صنعتي و تجاري به دام انداخته‌است. سال گذشته نيز مقامات قضايي فدرال گام‌هاي بي‌سابقه‌اي در راستاي محكوم‌ساختن پنج جاسوس دولتي چين برداشتند. اما ادعاي مك‌كانل متفاوت است. به آن معني است كه هيچ شركت و سازمان بزرگ آمريكايي توان مقابله با سرقت وسيع ايده‌هاي كارآفرينانه خود را نخواهند‌داشت.

وي در ادامه سخنانش اعلام كرد طي آخرين سال‌هاي رياست‌جمهوري بوش، دولت چين بيش از 100 هزار هكر را استخدام كرد تنها به اين منظور كه بتوانند به رايانه‌ها نفوذ كنند، اين درحالي ايت كه كل تعداد جاسوس‌هاي آمريكايي به اين اندازه بوده‌است. مك‌كانل مي‌گويد چيني‌ها اطلاعات و نقشه‌ طرح‌هاي پيشرفته، توربين‌هاي بادي، خودروها، هواپيماها، فضاپيماها، طرح‌هاي كارخانه‌ها و نرم‌افزارها را به سرقت مي‌برند؛ پيش از اينكه آمريكايي‌ها بتوانند ايده‌هاي خود را وارد بازار كنند، و به صورت رايگان از آن استفاده مي‌كنند. روندي كه براي 15 تا 20 سال نظارتي بر روي آن نبوده و براي آمريكا عواقب استراتژيك در پي خواهد‌داشت.

بزرگترين نگراني مك‌كانل اين است كه سلاح‌هاي سايبري كه توسط كشورهاي پيشرفته توليد شده‌اند، روزي به دست تروريست‌ها بيافتد و به حمله گسترده به زيرساختارهاي انرژي و بازارهاي اقتصادي منتهي شود.

گروهي از متخصصان امنيت سايبري درباره حمله گسترده چيني‌ها با مك‌كانل اتفاق نظر دارند، اما نسبت به اين موضوع كه چيني‌ها به تمامي شركت‌ها و سازمان‌هاي آمريكايي نفوذ كرده‌اند، ترديد دارند.

کد خبر 289869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha