شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی سال پیش نام دامنه دات‌کام (com.) متولد شد،‌ نامه دامنه‌ای که نشان از تجاری بودن وب‌سایتی دارد که به آن اختصاص داده شده‌است.

دات‌کام

براساس گزارش CNN، شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگي كه توزيع آدرس‌هاي اينترنتي را به عهده دارند، از دامنه‌هاي رده بالايي مانند دات‌كام براي سازماندهي آدرس‌هاي اينترنتي استفاده مي‌كنند. gov. ويژه وب‌سايت‌هاي دولتي، edu. ويژه وب‌سايت‌هاي آموزشي،  mil. ويژه وب‌سايت‌هاي نظامي و org. ويژه سازمان‌ها است. آدرس‌هاي اينترنتي كه به com. ختم مي‌شوند اگرچه پسوندي به نشانه تجاري بودن آدرس است، اما هركسي مي‌تواند آنها را براي خود ثبت كند.

اگرچه نام‌هاي دامنه ديگر قدمتي بيشتر از دات‌كام دارند، اين نام دامنه بيشترين بخش بار وب‌سايت‌هاي اينترنتي را به دوش مي‌كشد، زمينه ساز درآمد‌سازي و كارآفريني شده‌است، اقتصاد را متحول كرده و در ميان زندگي روزمره انسان‌ها و حتي گويش آنها نفوذ كرده‌است.

  • رشد قطره‌اي

اولين آدرس اينترنتي با دامنه دات‌كام symbolics.com بود كه در 15 مارچ 1985 ثبت شد. در آن سال تنها پنج آدرس ديگر با پسوند دات‌كام به ثبت رسيدند و به گفته شركت وري‌ساين كه مديريت دامنه‌هاي اينترنتي را به عهده دارد، ثبت 100 آدرس بعدي با اين پسوند دو سال به طول انجاميد. اما در سال‌هاي 1995 و 2000، دوران حباب دات‌كامي، ثبت اين نام دامنه به اوج خود رسيده و از 9000 به 20 ميليون رسيد.

  • تحول اقتصادي

ميراث تجاري كه در نام دامنه دات‌كام پنهان شده‌بود، آنچه در ابتدا يك آزمايش آكادميك بود را به نيروگاهي تجاري تبديل كرد. براساس گزارش گروه مشاوره بوستون، در سال 2010 ارزش تاثير اقتصادي اينترنت در 20 اقتصاد برتر جهان به 2.3 تريليارد دلار رسيد. رقمي كه تا سال 2016 تقريبا دو برابر شده و به 4.2 ترليارد دلار خواهد رسيد. بيشترين بخش اين رشد مديون  وب‌سايت‌هايي است كه پسوند دات‌كام دارند، 100 درصد از شركت‌هاي ليست شده در  گزارش سالانه مجله فورچون و تمامي شركت‌هاي بزرگ جهان كه رشد سريعي دارند، به گفته وري‌ساين از پسوند دات‌كام برخوردارند.

  • ايجاد دوراني نوين

دوران دات‌كام فراموش نشدني است،‌ دوراني كه هرآنچه از پسوند دات‌كام برخوردار بود، رشدي لجام‌گسيخته داشت. تولد اقتصادي نوين كه توسط كارآفرينان بي‌پرواي آمريكايي هدايت مي‌شد در اين دوران اجتناب‌ناپذير بود. در همين دوران بود كه دات‌كام به يك معيار تبديل شد. كيم اشميتز هكر و كارآفرين جنجالي نيز به احترام آنچه او را پولدار  كرده‌است، نام خود را به كيم دات‌كام تغيير داد.

حباب دات‌كام در سال 2000 منفجر شد و ميليون‌ها دلار خسارت به بار آورد و حتي منجر به ورشكستگي شركت‌هايي از قبيل pets.com شد. شركتي كه عروسك‌هاي جورابي‌اش به نمادي از دوران سقوط دات‌كام تبديل شدند. اين شركت پس از ضرري 147 ميليون دلاري،‌در ماه نوامبر 2000 ورشكسته شد. امروزه شركت‌هاي نوپاي كمتري وجود دارند كه از دامنه دات‌كام استفاده كنند و به نظر مي‌آيد عبارت Statrup عبارت مورد نظر آنها به عنوان نام دامنه باشد.

  • همچنان قدرتمند

سرعت ثبت پسوند دات‌كام امروز به يك در ثانيه رسيده‌است و در هر ثانيه يك دات‌كام به 115 ميليون موجود در فضاي مجازي افزوده مي‌شود. اگرچه دوران طلايي نام‌هاي دامنه‌ به پايان رسيده‌اند، اما دامنه‌ها هنوز هم با قيمت‌هايي قابل توجه به فروش مي‌رسند. براي مثال آدرس وب‌سايت insure.com در سال 2009 به گران‌قيمت‌ترين آدرس اينترنتي خريداري شده در جهان مشهور شد زيرا با قيمت 16 ميليون دلار خريداري شد.

گسترش نام دامنه‌هاي جديد و شخصي‌سازي شده و تلفيق تجارت الكترونيك با اپليكيشن‌هاي گوشي‌هاي هوشمند اين پرسش را مطرح مي‌سازد كه تا 10،‌20 يا 50 سال آينده، دات‌كام وجود خواهد‌داشت؟ به اعتقاد ريكر شولت استاد ارتباطات دانشگاه آركانساس دات‌كام هميشه حاضر خواهد بود، زيرا تاريخ همواره اثرگذار است، حتي در مكان‌هايي مانند اينترنت كه رويداد‌ها در آن به شدت بي‌دوام و فاني هستند.

کد خبر 289852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha