سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

نگارشهید‌دخت: همانطور که می‌دانید اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات گوناگون است و هر روز به حجم این اطلاعات در وب‌سایت‌های گوناگون اضافه می‌شود، درنتیجه استفاده کاربردی از آن بدون موتور‌های جست‌وجوگر بسیار دشوار است؛ درواقع این موتورها کار ما را ساده می‌کنند و به تمامی سایت‌ها سر می‌زنند و لیستی از اطلاعات آنها تهیه می‌کنند.

موتورهاي جست‌وجوگر مانند گوگل اين روزها ابزار جست‌وجو را در زبان‌هاي مختلف ازجمله فارسي در اختيار كاربران قرار مي‌دهند. البته موتورهاي جست‌وجوگر فارسي هم در اينترنت راه‌اندازي شده‌اند كه در ابتداي كار هستند و هنوز فاصله زيادي با رقباي قدرتمند خود دارند اما كم‌كم مي‌توانند ميان كاربران فارسي زبان طرفداران زيادي پيدا كنند. يكي از موتورهاي جست‌وجوگري كه به تازگي از آن رونمايي شده موتور جست‌وجوي يوز(www.yooz.ir) است.

موتور جست‌وجوي «يوز»، حاصل زحمت 4‌سال نيرو‌هاي متخصص داخلي و فارغ‌التحصيلان نخبه دانشگاه‌هاي كشور است و درحال حاضر محققاني از دانشگاه‌هاي شريف، تهران، اميركبير، شهيدبهشتي، علم‌وصنعت و تربيت مدرس در اين پروژه‌ فعاليت دارند.

يكي از مهم‌‌ترين مزيت‌‌هاي يوز نسبت به موتورهاي خارجي، استقرار سرورهاي آن در داخل كشور است.

ممكن است با خودتان بگوييد همين موضوع مي‌تواند به نوعي نقطه ضعف آن نيز باشد؛ چرا كه موتورهاي جست‌وجوي گوگل، بينگ، ياهو و امثالهم اطلاعات زيادي را در خودذخيره مي‌كنند و براي ذخيره اين حجم از اطلاعات سرورهاي متعدد و قدرتمندي در سراسر جهان دارند كه اگر ايران بخواهد به پاي اين موتورهاي جست‌وجو برسد، نيازمند سرورهاي موتورهاي جست‌وجويي در سراسر جهان است.

توجه كنيد كه اين جست‌وجوگر با هدف تحليل و دسته‌بندي محتواي فارسي متناسب با نياز كاربر ايراني طراحي شده و هدف اصلي‌اش ارتقاي كيفي و كمي وب فارسي است و تاكنون توانسته حدود يك ميليارد صفحه را پوشش دهد.

يوز به لحاظ نر‌م‌‌افزاري توان ارائه سرويس جست‌وجو به زبان‌هاي انگليسي و عربي را نيز دارد ولي به‌دليل كمبود منابع سخت‌افزاري، فعلا تمركز آن بر فضاي وب فارسي است. اما در حال توسعه در زمينه جست‌وجو در صفحاتي با زبان‌هاي ديگر نيز هست. موتور جست‌وجوي يوز علاوه بر پوشش عملگرهاي جست‌وجو، پاسخ مستقيم به جست‌وجوهاي كاربر در نيازهاي روزانه در زمينه‌هاي آب و هوا، اذان، دانلود، رويدادهاي ورزشي، سينما، دانستني‌ها، مشاهير، آشپزي، حديث، آوا، قرآن، شعر و ويدئو را نيز تأمين مي‌كند. البته كميت و كيفيت اين گروه از پاسخ‌ها در حال توسعه و تكميل است.

اگرچه جامعيت گوگل از موتور جست‌وجوي ايراني يوز بيشتر است ولي مزيت يوز در اين است كه اگر بخواهيم جست‌وجوي صفحات فارسي را انجام دهيم سرعت بالاتر وجامعيت بيشتري دارد.

امايوز تنها موتورجست‌وجوگرايراني نيست. جست‌وجوگرهاي ايراني ديگري نيز وجود دارند كه پيشنهاد مي‌كنيم براي يك‌بار هم كه شده آنها را امتحان كنيد:

1- جست‌وجو( www.jasjoo.com)
اين جست‌وجوگر يكي از نخستين موتور‌هاي جست‌وجوگر ايراني است و قابليت جست‌وجو در صفحات وب، تصاوير، مديا، ديكشنري و... را به‌صورت تفكيك شده به شما مي‌دهد و در كنار امكانات جست‌وجو از سرگرمي و نكات خواندني روزانه نيز سود مي‌برد. هنوز نتايج جست‌وجو در اين سايت چندان دقيق نيستند اما حركت وب سايت رو به جلو و قدرتمند است و اميد است كه در آينده امكانات و ويژگي‌هاي بيشتري را در اين موتور جست‌وجوگر فارسي جالب شاهد باشيم.

2- پارسيك (www.parseek.com)
سايت جست‌وجوگر «پارسيك» شايد يكي از قديمي‌ترين موتورهاي جست‌وجوگر فارسي است كه نزديك به 15سال از عمر آن مي‌گذرد. اين موتور از بانك اطلاعات موتورهاي جست‌وجوگر ديگر نيز در زمان جست‌وجو استفاده مي‌كند و بنابراين معمولا نتايج جست‌وجو كيفيت بالايي دارند.

3- فاياب (www.fayab.com)
امكان ويژه‌اي ديگري كه در اين سايت وجود دارد پرتال خبري است كه در آن اخبار روز جهان و ايران قرار مي‌گيرد. نقطه ضعف اين سايت اين است كه نمي‌توان در هنگام جست‌وجو انتخاب كنيم كه در چه زمينه‌اي جست‌وجو كنيم؛ تصاوير يا متن‌ها. شما در جست‌وجو به‌صورت همزمان هم متن‌ها برايتان جست‌وجو مي‌شود و هم تصاوير كه تصاوير در يك ستون در سمت راست براي شما نمايش داده مي‌شود.

4- پارسي جو(parsijoo.ir)
اين موتور نيز با تفكيك انواع جست‌وجو سعي در راحت‌كردن امر جست‌وجو براي كاربران دارد و به يك مترجم آنلاين مجهز است كه مي‌تواند فارسي را به انگليسي برگرداند.

5- سلام(salam.ir)
اين موتور جست‌وجوگر عبارت مورد نظر شما را در چندين موتور ديگر جست‌وجو كرده و سپس با سيستم رتبه‌بندي مخصوص خود، آنها را به شما نمايش مي‌دهد. يكي از نكات جالب در اين موتور جست‌وجوگر عدم‌نمايش نتايج تبليغاتي دروغين است. حتما براي شما هم پيش آمده كه مطلبي را به زبان فارسي در موتورهاي جست‌وجو وارد كرده و پس از نمايش نتيجه جست‌وجو و پس از ورود به بسياري از نتايج متوجه مي‌شويد كه وب‌سايت فوق تنها يك سايت تبليغاتي است و هيچ نوع اطلاعاتي در مورد مسئله مورد نظر شما ندارد. وب‌سايت «سلام» با الگوريتم خاص خود بسياري از اين نتايج دروغين را حذف مي‌كند و نمايش نمي‌دهد.

6- بجور(bejoor.ir)
يك جست‌وجوگر ايراني و بسيار قدرتمند و سريع است. اگر در استفاده از سايت گوگل براي جست‌وجو مشكلي داريد مي‌توانيد از اين جست‌وجوگر استفاده كنيد. شما مي‌توانيد به راحتي در 13موتور جست‌وجو به جست‌وجوي فايل‌هاي پي‌دي‌اف، پاورپوينت، ورد، اكسل، وب و تصاوير بپردازيد. به‌دليل اينكه اين سايت سبك‌تر از گوگل است؛ اگر متني را كه مي‌خواهيد در گوگل جست‌وجو كنيد در آن بزنيد خيلي سريع‌تر از گوگل بالا مي‌آيد درصورتي كه همان نتايجي را نشان مي‌دهد كه گوگل يا هر موتور جست‌وجوي ديگر به شما ارائه مي‌دهد.

کد خبر 288113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha