شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

حامد فوقانی: دیروز تهرانی‌ها پای صندوق‌های رأی رفتند تا از میان نامزدهای انتخابات شورایاری‌های محله‌های خود، نمایندگان موردنظرشان را در پارلمان‌های محلی مشخص کنند. رأی‌گیری ساعت ۹صبح در ۱۸۰۰صندوق رأی آغاز شد و با یک ساعت تمدید تا ساعت ۲۰ ادامه داشت.

انتخابات شورایاری

آنچه در اين بين جالب و البته تا حد زيادي قابل پيش‌بيني بود، حضور پررنگ شهروندان تهراني پاي صندوق‌هاي رأي بود؛ آنگونه كه محمد سالاري، رئيس هيأت نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها عنوان كرده وي نيز يك‌ساعت در صف محله سكونتش منتظر ماند تا بتواند رأيش را در صندوق بيندازد. اين نشان مي‌داد كه آگاهي شهروندان پايتخت نسبت به موضوع شوراياري‌ها بسيار بالاتر رفته و از اهميت نقش اين انجمن محلي در توسعه و آباداني شهر با خبر هستند.

به‌طور نمونه مهدي ايراني، يكي از شهروندان ساكن محله شهرك دانشگاه منطقه يك علت حضور خود را در پاي صندوق اينگونه عنوان كرد: «شوراياري‌ها به خوبي مي‌توانند مشكلات محله را براي برطرف شدن به بالادستان انتقال دهند. اينكه شوراياران مي‌توانند ناظر بر محله‌ها هم باشند، در دوره سوم به خوبي حس شد. حال اينكه در انتخابات اين دوره مشخص است كه افراد تحصيلكرده و نخبه بيشتري شركت كرده‌اند و به‌احتمال زياد عملكرد شوراياري‌ها بهتر هم مي‌شود.» اين بازنشسته بانك معتقد است افرادي كه وارد شوراياري‌ها مي‌شوند مي‌توانند با افزايش آگاهي، حتي آماده حضور در انتخابات كلان‌تري نيز شوند.

در حوزه رأي‌گيري محله فلكه چهارم تهرانپارس نيز خانمي پس از انداختن رأي خود در صندوق به همشهري گفت: «مشكلي را در رابطه پياده‌رو بلوار تيرانداز داشتيم كه خوشبختانه از طريق شوراياري محل توانستيم حل كنيم.» اين شهروند تهراني معتقد است كه مردم محل نيز بايد ارتباط‌شان را با شوراياران و سراهاي محل بيشتر كنند و انتظار نداشته باشند كه فقط مسئولان محله جوياي مشكلات باشند. به‌نظر اين دانشجوي كارشناسي‌ارشد مديريت مالي، مديران شهري نيز مي‌توانند بخشي از مسئوليت خود را به شوراياران واگذار كنند.

  • انتخابات، زير ذره‌بين ناظران

روز گذشته قبل از اينكه راي‌گيري در 1800صندوق شروع شود، كنفرانس خبري با حضور مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران، مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، محمد سالاري، رئيس هيأت نظارت بر انتخابات شوراياري‌ها و چند تن از اعضاي شوراي شهر و مديران شهري در محل هيأت اجرايي انتخابات برگزار شد. چمران در اين كنفرانس خبري گفت كه شوراياري‌ها يا انجمن محلي چشمان شورا در محلات هستند و ارتباط شوراي شهر در محله‌ها با شوراياري‌ها صريح و نزديك‌تر خواهد بود. به گفته وي شوراياري‌ها وظيفه حضور و نظارت بر پروژه‌هاي بزرگ و كلانشهري را ندارند، بلكه فعاليت آنها در مباحثي است كه به محلات مربوط مي‌شود.

رئيس هيأت نظارت بر انتخابات نيز بعد از ظهر ديروز در گفت‌وگو با همشهري حضور شهروندان در انتخابات را پرشور خواند و علت آن‌را عملكرد مثبت شوراياران در دوره گذشته دانست. محمد سالاري‌ پس از حضور در مسجد الاقصي در محله تهرانپارس و انداختن رأي خود به صندوق، به سمت مسجدالنبي در منطقه 8 رفت و با حضور در شعبه راي‌گيري نظر شهروندان يا نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي را جويا شد. اينطور كه وي اعلام كرده مشكل خاصي در شعبه‌هايي كه حضور يافته وجود نداشته و گاهي مشكلاتي مانند تبليغات محيطي اطراف شعب راي‌گيري پاكسازي نشده بوده، ديده ‌شده است. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا شهروندان يا نامزدها دغدغه‌هايي داشته‌اند يا خير نيز گفت: «گزارش‌هايي به دست‌مان رسيد كه راي‌گيري در چند صندوق زودتر از ساعت 9صبح شروع شد كه به آنها رسيدگي خواهيم كرد. علاوه بر اين برخي دغدغه حضور افراد از محله‌هاي ديگر را داشتند كه سعي شد با حضور 2ناظر در پاي هر صندوق اين مورد نيز به حداقل ممكن برسد.»

به گفته سالاري، 120بازرس در كنار فرماندار تهران، ري و تجريش، راي‌گيري را زيرنظر داشتند؛ ضمن اينكه اغلب اعضاي شوراي شهر نيز در مناطق مختلف پايتخت حضور پيدا كردند.

مرتضي طلايي اما ديروز در جريان برگزاري كنفرانس خبري اين وعده را به مردم داد كه تا 12ساعت بعد از اتمام زمان راي‌گيري، نتايج انتخابات اعلام شود. رئيس هيأت اجرايي انتخابات شوراياري‌ها افزود: در سال 1394نيز انتخابات داخلي هيأت امنا برگزار و نسبت به انتخاب رئيس و دبير شوراياري هر محله اقدام مي‌شود.

  • يادگاري از امام راحل

ديروز معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران هم با حضور در مسجد حضرت امير(ع) واقع در منطقه 6شهرداري رأي خود را براي چهارمين انتخابات شوراياري‌هاي محلات شهر تهران به صندوق انداخت. حجت‌الاسلام امرودي در اين شعبه راي‌گيري گفت: اين انتخابات يادگار امام(ره) براي مردم ايران است كه شهروندان ما بتوانند براي مديريت محله زندگي خود هم از طريق رأي‌گيري و به‌صورت آزادانه مشاركت داشته باشند.

به گفته وي مشاركت مردم براي مديريت محله زندگي خود، با رأي دادن به اتمام نمي‌رسد. وي بر همين اساس توصيه كرد مردم پس از اين انتخابات هم با كساني كه بيشترين رأي را كسب كرده‌اند و شورايار محلات شده‌اند، همكاري داشته باشند تا بتوانند نقش پررنگ‌تري در تعيين سرنوشت محله خود داشته باشند. عباس جديدي، معاون نظارت شوراي شهر تهران هم درگفت‌وگو با همشهري با اشاره به اين نكته كه باوجود آيين‌نامه اجرايي مصوب و مشخص شدن وظايف، انتخابات شوراياري‌ها بدون مشكل برگزار شد، افزود: در 15شعبه راي‌گيري كه بيشتر در مناطق جنوبي بودند حاضر شدم كه در اغلب آنها مردم حضور خوبي داشتند.» جديدي با بيان اينكه در اين دوره، انتخابات قانونمندتر از دوره‌هاي دوم و سوم برگزار شد، گفت: نظر حضرت امام تشكيل حكومت‌هاي محلي براي سپردن بخشي از كارها به‌دست مردم بود. پس از انتخابات نامزدهايي كه رأي لازم را كسب نكرده‌اند مي‌توانند به 7شورايار منتخب محل خود مشاوره بدهند. وي تأكيد كرد كه شوراياران بايد از سياسي‌كاري پرهيز كنند.

  • بلوغ فكري شوراياري‌ها

شهردار تهران بعد از ظهر ديروز با حضور در ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران، ضمن بازديد از روند برگزاري چهارمين دوره انتخابات شوراياري‌ها، گفت: زحمات بسيار خوب و با شور و نشاطي در راستاي برگزاري اين انتخابات صورت گرفته و آمارها نشان مي‌دهد كه ميزان مشاركت در مناطق جنوبي تهران بالا بوده و وقتي آمار تعرفه‌ها را به بنده ارائه دادند، اين حضور مردمي براي خودم غيرقابل تصور بود. محمدباقر قاليباف با بيان اينكه روند برگزاري چهارمين دوره شوراياري‌ها قابل قياس با دوره‌هاي گذشته نيست، اظهار داشت: با جديت مي‌گويم كه امروز الگوي شوراياري‌هاي شهر تهران قابل مقايسه با كشورهايي است كه بيش از 100سال در اين امور تجربه و سابقه دارند. وي همچنين افزود: نسبت به گذشته رشد بيشتري داشته‌ايم. زماني كه شوراياري‌ سوم مي‌خواست برگزار شود برخي از افراد اساسا مي‌گفتند كه نمي‌تواند اين شوراها شكل بگيرد و همه كارها منجر به تهيه لايحه‌اي درخصوص فعاليت شوراياري‌ها شد و در نهايت پس از تصويب در شورا به تأييد فرمانداري تهران رسيد. قاليباف با بيان اينكه هنوز به نقطه كمال نرسيده‌ايم، عنوان كرد: شوراي محلات مي‌توانند در همه شهرهاي كشور ياري رسان شوراهاي شهر باشند و زماني مي‌توان گفت به وضعيت مطلوب رسيده‌ايم كه به جاي شوراياران، شوراي محلات در سراسر كشور تشكيل شود.

شهردار تهران به وظيفه اصلي شوراياران نيز اشاره و خاطرنشان كرد: آنچه مورد مطالبه ما در مديريت شهري و شهروندان در شهر تهران است، اين است كه شوراياران در مقياس محلات خودشان به تلاش و پيگيري امور بپردازند و كاري به امور ساير محلات نداشته باشند. شوراياري‌ها وظيفه دارند در جغرافياي محله خود فعاليت كنند و در اين مسير اگر نظري نيز درباره فعاليت‌هاي سطح شهر داشته باشند، مي‌توانند آن‌را به مديريت شهري انتقال دهند.

کد خبر 289798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha