باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه در مورد مذاکرات هسته‌ای گفته که این اتفاق به طنز شبیه است که سناتورهای جمهوریخواه به مقام‌های ایرانی درمورد توافق هسته‌ای هشدار دهند.

اوباما

 47سناتور جمهوريخواه آمريكا در نامه‌اي به مقامات كشورمان اعلام كرده‌اند كه هرتوافقي بدون تأييد كنگره تا پايان دولت اوباما معتبر است.

آنها خطاب به مقامات كشورمان نوشته‌اند جالب توجه است درحالي‌كه بر مذاكرات شما با دولت خود نظارت داريم، مي‌بينيم كه شما به‌طور كامل از نظام قانون اساسي ما آگاهي نداريد......هرچيزي كه مورد تأييد كنگره قرار نگيرد، تنها يك توافق اجرايي است و رئيس‌جمهور بعدي مي‌تواند با يك حركت قلم آن را ابطال كند و كنگره آينده مي‌تواند در هر برهه از زمان مفاد توافق را اصلاح كند.

بلافاصله بعد از انتشار اين نامه، محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان پاسخ سناتورها را داد و اعلام كرد نامه سناتورهاي مزبور نشان مي‌دهد كه آنها نه‌تنها با مقررات حقوق بين‌الملل بيگانه‌اند، بلكه حتي به‌طور كامل با ريزه‌كاري‌هاي قانون اساسي خود در مورد اختيارات رئيس‌جمهور آمريكا در اجراي سياست خارجي نيز آشنا نيستند. اين پاسخ زيركانه ظريف ديروز در رسانه‌ها و خبرنگاران آمريكايي موردتوجه قرار گرفت و آنها نوشتند يك مقام ايراني بايد سناتورهاي آمريكايي را نسبت به قوانين داخلي آمريكا مطلع كند.

جو بايدن معاون رياست‌جمهوري آمريكا نامه سناتورها را بسيار گمراه‌كننده خواند و گفته هدف علني اين نامه «تضعيف رئيس‌جمهور در خلال مذاكرات حساس بين‌المللي و كسر‌شأن نهادي است كه من برايش احترام قائلم.» جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد هم گفته كه بعضي سناتورهاي جمهوريخواه به‌منظور مقابله با توافق هسته‌اي به‌دنبال دور زدن دولت آمريكا هستند.

روزنامه وال استريت ژورنال با انتقاد از تام كاتن تدوين‌گر اصلي نامه نوشت: او يك سناتور جمهوريخواهي است كه تنها 9هفته از نشستن وي بر يكي از كرسي‌هاي سناي آمريكا گذشته است. اين اشاره وال‌استريت ژورنال به سابقه كاتن در سناي آمريكا از ناآگاهي او به قوانين داخلي و بين‌المللي حكايت دارد.

هم حزبي‌هاي باراك اوباما هم با انتقاد از اين نامه جمهوريخواهان گفتند كه جمهوريخواهان به‌دنبال شكست مذاكرات هستند تا بر طبل جنگ با ايران بكوبند.

هري ريد، رئيس اقليت كنگره گفته است كه جمهوريخواهان به سمت خصومت با باراك اوباما گام برمي‌دارند و نمي‌خواهند به آراي مردم آمريكا كه رئيس‌جمهور خود را انتخاب كرده‌اند، احترام گذاشته و آن را به رسميت بشناسند.

وي افزود: طي 36سالي كه به‌عنوان سناتور هستم نديده‌ام كه سناتورها عليه كشور ديگري نامه نوشته و درخصوص مباحث سياست خارجي اعلام كنند كه قواعد ايجاد شده از سوي رئيس‌جمهور آمريكا مشروعيت نخواهد داشت.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان ديروز در افتتاحيه اجلاس خبرگان باز هم به اين نامه سناتورها اشاره كرد و گفت: در اين نوع نامه‌نگاري كه كاري بي‌سابقه و غيرديپلماتيك است در واقع به ما گفته مي‌شود كه ايالات متحده غيرقابل اعتماد است.

او پاسخ نامه سناتورها را هم ديروز در صفحه توييتر خود براي تام كاتن گذاشت و از او خواست كه آن را مطالعه كند. كاتن كه به‌خاطر ناآگاهي‌اش به قواعد روابط بين‌الملل مورد استهزاي رسانه‌هاي آمريكايي قرار گرفته با عصبانيت از اين موضوع، در صفحه توييتر، ترجمه فارسي نامه سناتورها را براي ظريف ارسال كرده و نوشته كه «اگر ترجمه لازم داشتي»؛ ظريف هم در واكنش به اين موضوع متن انگليسي پاسخ خود به نامه سناتورها را با خطاب‌قراردادن سناتور كاتن در همين شبكه منتشر كرده و با استفاده از اصطلاحات مخفف رايج در توييتر، نوشته: «اگر احيانا نديده‌اي. پاسخ من. به انگليسي».

ظريف با بيان اينكه نامه سناتورها تبليغاتي و فاقد ارزش است در اين نامه خود خطاب به سناتورها گفته؛ دنيا معادل آمريكا نيست و روابط بين‌الملل براساس موازين حقوق بين‌الملل و تعهدات و تكاليف بين‌المللي دولت‌ها تنظيم مي‌گردد، نه براساس قوانين داخلي ايالات متحده.

کد خبر 289649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha