همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام محسن قرائتی با صدور پیام نوروزی، گفت: تبریک دارای ظاهر و باطنی است و تلاش کنیم تا در نوروز دید و بازدیدهای خود را با برخی امور رشد و برکت دهیم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز با ارسال پیامی به عنوان تبریک عملی به هموطنان، افزود: به فکرم رسید در آغاز سال 94 از یک معلم قدیمی کلمه تبریک را معنا کنم. تبریک از برکت است و هر چیزی، هم ظاهر و هم باطنی دارد که باید به هر دو توجه داشت.

وی افزود: در ایام عید که ظاهر خوبی دارد، یعنی فرصتی برای دید و بازدید و سفر و شادی است و شهر و روستاها و خانه‌ها برای پذیرایی آماده است و هوای معتدل همراه با سبزی زمین و شکوفه‌های درختان و امثال آن به چشم می‌خورد سزاوار است که این ظاهر زیبا با باطنی همراه باشد و تبریک ظاهری همراه با برکت عملی باشد.

رییس ستاد مرکزی اقامه نماز اضافه کرد: این دید و بازدیدها قالب و تبریک ظاهری است ولی قلب آن عبارت از اموری است، همچون:

1- در این دید و بازدیدها ثروتمندان فامیل از فقرای فامیل به صورت مخفیانه دستگیری کنند.

2- اگر میان فامیل افرادی با هم کدورتی دارند، آنان را آشتی دهند.

3- اگر نوجوانان فامیل در بعضی از درس‌های خود ضعیف هستند، به آنان کمکی شود.

4- اگر شخصی گرفتار بدهی یا زندان است، او را نجات دهیم.

5- اگر در جلسات گناه می‌شود، با برخورد خوب، مانع شویم.

6- اگر برای بعضی از افراد فامیل سؤال و شبهه‌ای مطرح شده ما واسطه شویم و جوابش را از یک دانشمندی دریافت و شبهه آن را برطرف کنیم.

7- اگر در فامیل و همسایگان، خانواده شهداء و جانبازان وجود دارند، دیدار با آنان را بر دیگران مقدم بداریم.

8- در سفر از کسانی که در جاده‌ها خدمت می‌کنند (پلیس، هلال احمر، راهداری) حداقل با زبان، تشکر کنیم.

9- برای همسریابی افراد مجرد در فامیل، واسطه‌گری و شفاعت کنیم.

وی افزود: اسلام عزیز در کنار سفارش‌های عمومی چند سفارش ویژه برای بستگان دارد که من به عنوان معلم قرآن دو سه جمله از آن سفارش‌های قرآنی را به شما هدیه می‌کنم و دوست دارم خدمتی به شما کرده باشم.

قرائتی اضافه کرد: قرآن، یک جا به پیامبر (ص) می‌فرماید بستگان نزدیک خود را از خطرها هشدار بده (و انذر عشیرتک الاقربین) و در جای دیگر می‌فرماید خودتان و بستگان‌تان را از آتش دوزخ حفظ کنید (قو انفسکم و اهلیکم نارا) که در حدیثی در تفسیر آیه می‌خوانیم مراد از این حفظ آن است که آنان را به نماز و زکات و تقوا سفارش کنیم.

این استاد قرآن افزود: در جایی دیگر می‌فرماید که لقمان حکیم فرزندش را به نماز، امر به معروف و نهی از منکر، تواضع نسبت به مردم و توجه به معاد سفارش کرد و جالب آن است که قرآن درباره پیامبر می‌فرماید او در کنار نبوت و رسالت به خانواده خود رسیدگی ویژه داشت.

وی مهمترین بخش دید و بازدیدهای عید را رسیدگی و کمک به فامیل دانست و افزود: اگر در این دید و بازدیدها به مشکلات یکدیگر نرسیم، از بسیاری از برکات محروم خواهیم شد.

قرائتی اضافه کرد: تبریک یعنی دید و بازدید خود را با این امور رشد و برکت دهیم و این که خدا به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید ما به تو کوثر دادیم و مراد کوثر فاطمه زهرا است و معنای کوثر خیر فراوان است و ناگفته پیداست عطای خدا به بهترین فرد هستی، کوثر و خیر فراوان است.

رییس ستاد اقامه نماز همچنین تاکید کرد: ما نیز می‌توانیم با نیت خالص و همت بلند و خدمت بی‌منت و دستگیری از دیگران تا حدی از خود کوثر بسازیم. یعنی خود و کارهای خود را تا آنجا که ممکن است به خیر زیاد و کوثر تبدیل کنیم.

قرائتی با اشاره به تقارن نوروز امسال به سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، افزود: تبریک عید با کوثر قرآن مقرون است و معنای تبریک و کوثر نیز به هم نزدیک است و ما بیاییم در میلیون‌ها دید و بازدیدی که در فامیل صورت می‌گیرد، مشکلی را (جزئی یا کلی) رفع کنیم تا تبریک ظاهری ما پر مغز شود.

وی اضافه کرد: ساده‌ترین راه برای تبریک و برکت و کوثر آن است که دیگران را در خوبی‌ها شریک کنیم و همت خود را از مسائل فردی و جزئی به مسائل عمومی سوق دهیم.

کد خبر 289580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha