همشهری آنلاین: هفدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی در محل مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار و سپس با رای اکثریت اعضا آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

یزدی

به گزارش مهر، هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز سه شنبه با سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان صبح امروز در محل مجلس قدیم شورای اسلامی آغاز شد.

در این اجلاس که به مدت دو روز برگزار می شود، انتخاب رئیس مجلس خبرگان نخستین دستور کار بود.

در رای گیری برای انتخاب رئیس آیت الله مومن، آیت الله یزدی، آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد بودند که به دلیل عدم کسب آرا لازم انتخابات به دور دوم کشیده شد در این دور هم رقابت بین آیت الله یزدی و آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام گرفت که در نتیجه آن آیت الله محمد یزدی با کسب ۴۷ رای از مجموع ۷۳ رای ماخوذه، به عنوان رئیس مجلس خبرگان برگزیده شد.

آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نائب رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری است.

ریاست قوه قضائیه(۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول و دوم، نمایندگی مجلس خبرگان و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی از سوابق دیگر اوست.

علاوه بر انتخاب هیات رییسه جدید مجلس خبرگان رهبری، مهمترین مسایل جاری کشور نیز در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

بنابراین گزارش، مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد.

آیت الله علی مشکینی از سال ۶۱ -۱۳۸۶، آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال ۸۶ - ۱۳۸۹ و آیت الله مهدوی کنی از سال ۸۹ -۱۳۹۳ ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشته اند.

در پی رحلت آیت الله مهدوی کنی در مهرماه ۹۳، در این اجلاس، رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری برای مدت یکسال انتخاب می شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی: قطب‌بندی جامعه ناسپاسی درحق ملت است/ آمریکا دولتی بدعهد است

آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در هفدهمین اجلاس خبرگان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، ایشان را یک عالم و انقلابی اصیل دانست و اظهار کرد: هر جا انقلاب به مرحوم آیت الله مهدوی کنی نیاز داشت ایشان حاضر بود.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی جان و مال و آبروی خود را هزینه انقلاب کرد در حالی که متکی به تقوا بود و نه هزینه ای به انقلاب تحمیل و نه از انقلاب برای خود هزینه ای کرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی با تشکر از حضور حماسی ملت ایران در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کرد: مردم در ۲۲ بهمن در هزار شهر، ۵ هزار روستا حضور حماسی داشتند و در شهرهای سردسیر با وجود سرمای شدید هوا و در شهرهایی همچون اهواز با وجود آلودگی و وجود ریزگردها در صحنه حاضر شدند و حضور پرنشاطی داشتند.

  • افتتاحیه هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری

نایب رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد: هر بیانی از مسئولیت پذیری و حماسه سازی ملت ایران الکن است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود حماسه آفرینی ملت ایران در روز ۲۲ بهمن باید به داشتن چنین مردمی به درگاه خداوند سپاسگزار بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن برای دشمنان ما در حکم یک آزمایشگاه است، گفت: دشمنان می خواهند ببینند که توطئه هایشان در روز ۲۲ بهمن بر مردم تا چه اندازه تاثیر گذاشته است و این موضوع را اندازه گیری کنند اما ۳۶ سال است که دشمنان در روز ۲۲ بهمن خیابان های ما را رصد می کنند ولی مردم پرشورتر از قبل، روز ۲۲ بهمن را حماسه آفرین تر از گذشته برگزار می کنند.

نایب رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه ملت دفاع خود را از عزت و پیشرفت کشور در ۲۲ بهمن به نمایش گذاشت، تصریح کرد: این حضور پیامی به دشمنان خارجی ملت ایران محسوب می شد و در این راهپیمایی شعار مرگ بر آمریکا برجسته بود.

وی افزود: این در واقع واکنش طبیعی ملت ماست که از تحریم و تهدیدات دشمنان متنفر است و به خشم می آید.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم با راهپیمایی نشان دادند که نه تنها دست بسته نیستند بلکه اعلام کردند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه با وجود حماسه مردم در روز ۲۲ بهمن مسئولیت همگان به ویژه خواص سنگین تر شده است، اظهار کرد: باید قدر این ملت را دانست و همه باید امام (ره) را تحسین کنند که این مردم را می شناخت.

وی خاطرنشان کرد: در برابر این ملت جز تلاش بی وقفه و خدمتگزاری، ناسپاسی است. قطب بندی کردن جامعه و سرگرم شدن به مسائل بیهوده سیاسی، ناسپاسی در حق ملت و انقلاب است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن درس بزرگی برای ما به ویژه مسئولان کشور داشت، گفت: این درس را هر جا به کار بستیم پیروز شدیم و هر جا خلاف آن را عمل کردیم به ضعف گرایش پیدا کردیم در واقع تجربه ۳۶ ساله این مهم را به ما نشان می دهد.

نایب رئیس مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه ما در انقلاب اسلامی به فرمول های تجربه شده ای رسیده ایم، گفت: پیشرفت های چشمگیر شگرف امروز محصول اعتماد به نفس ملی است.

وی، مسئله اقتصادی کشور را نه استثناء و نه عرصه ای پیچیده تر از سایر عرصه ها دانست و اظهار کرد: تجارب ما در حوزه های اقتصادی باید به حوزه های دیگر نیز تسری پیدا کند که در این زمینه با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، پیشرفت در حوزه اقتصادی بیشتر میسر خواهد بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی، اقتصاد دولتی و نفتی را ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: اقتصاد مردم بنیاد ریشه حل مشکلات است. سیاست خارجی در حل مسائل اقتصادی نقش دارد ولی نقش درجه اول در پیشرفت این حوزه اتکا به استعدادهای درونی ملت است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات جبهه استکبار در تاسیس گروه های تکفیری و تروریستی تصریح کرد: جریان استکبار اسلام را علیه اسلام و امت اسلامی را علیه امت اسلامی وارد جنگ و مبارزه کرده است تا جهان اسلام را دچار یک ضعف درونی کند که این امر نشان از قدرت اسلام و ضعف استکبار دارد.

وی، شیعه هراسی و ایران هراسی را نشان دهنده قدرت اسلام و ایران و ضعف جبهه استکبار دانست و تاکید کرد: حمایت از گروه های خشن توسط جبهه استکبار در واقع استفاده از یک اسلام قلابی در مقابل اسلام ناب محمدی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: اگر قرار بود ارزش های غربی بر ارزش های اسلامی غلبه پیدا کند دیگر نیازی به استفاده از اسلام تکفیری نبود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران دارای مقاصد بلند انسانی و اسلامی است و از یک اسلام عقلانی و عدالتخواه برخوردار است.

  • افتتاحیه هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری

وی دو جریان اسلام سکولار و اسلام متحجر را محصول جبهه استکبار برای مقابله با جهان اسلام ارزیابی کرد و گفت: امروز می بینیم که چطور این دو جریان در منطقه خاورمیانه و در کشورهای سوریه و عراق در یک جبهه قرار گرفته اند و با محوریت اسرائیل و آمریکا یک مثلث را تشکیل داده اند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اهداف اسلام تکفیری و تروریستی گفت: اسلام تکفیری اهدافی را دنبال می کند که یکی از آنها تضعیف دنیای اسلام با ایجاد درگیری درونی و به انحراف کشاندن بیداری اسلامی و به حاشیه بردن مسئله فلسطین و تنزل دادن آن از موضوع اول جهان اسلام است.

نایب رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: القای فراموشی اسرائیل که نماد دولت های استکباری است از جمله اهداف تحرک اسلام تکفیری در دنیا محسوب می شود.

وی افزود: داعش رسما اعلام کرد فلسطین مسئله ما نیست و در همین راستا پرچم فلسطین را لگد کردند.

آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: آنها می خواهند با خلق جریان اسلام تکفیری، اسلام هراسی را برای مخاطب غربی ایجاد کنند تا شعله اسلام در کشورهای غربی خاموش شود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حل مسائل کشور در گروی حل هر توافق با طرف مقابل نیست، گفت: تجربه‌های طولانی مدت ما در مذاکرات هسته‌ای این دولت و دولت‌های قبل نشان داده که آمریکا یک دولت بد عهد است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به نامه رهبر انقلاب و دعوت از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی به شناخت اسلام و آزاداندیشی، گفت: این نامه ابتکاری است که راه مقابله با امواج سهمگین اسلام‌هراسی را پیش‌روی ما می‌گشاید و این باید به عنوان یک حرکت جریان‌ساز در دنیا مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه امت اسلامی به خصوص علما در برابر نامه رهبری، گفت: باید همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری خود را در این عرصه به میدان آوریم و در مبارزه با اسلام‌هراسی بکوشیم.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تفاوت‌های اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، گفت: اسلام ناب محمدی «أشداء على الكفار رحماء بينهم تراهم ركعا الكفار وعدالله الذين آمنوا وعملوا الصالحات منهم مغفرة وأجرا عظيما» (سوره فتح) و اسلام آمریکایی، نرمش در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و نوکری آنان کردن و شدت عمل در برابر مسلمانان است.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: اسلام ناب، اسلام تفکر و تعقل و اسلام آمریکایی، تحقیر کردن باب فکر کردن است، چرا که اگر باب فکر کردن باز باشد، مسلمانان متوجه خواهند شد که نگاه تکفیری‌ها و اقدامات آنان چقدر جنایت‌بار است.

وی با اشاره به ضرورت اتحاد و انسجام ملی در امت اسلامی، آن را یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با تکفیری‌ها دانست و گفت: دامن زدن به اختلافات در امت اسلامی از مقاصد شیطانی دشمن است و دشمن دنبال بهره‌برداری شیطانی از تعصب‌هاست تا آتش تفرقه را شعله‌ور سازد. لذا وظیفه مسلمانان و به خصوص عالمان دینی در این باره سنگین و حساس است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هر چقدر به وحدت نزدیک شویم، گروه‌های تکفیری در انزوا قرار می‌گیرند و امت اسلامی از تفرقه و تشتت مصون خواهد ماند.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه وحدت و انسجام ملی باید بلندترین صدایی باشد که در دنیای اسلام شنیده می‌شود، گفت: هیچ چیز نباید اصل دشمنی دنیای استکبار را تحت‌الشعاع قرار دهد و مقابله با تکفیری‌ها و استکبار، دشمن قریب است و این موضوع، جهت و اولویت‌بندی امت اسلامی را نشان می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد: آرمان فلسطین و تهدید رژیم اسرائیل باید در توجهات امت اسلامی زنده بماند.

  • افتتاحیه هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای خاطر نشان کرد: واقع‌گرایی و عقلانیت اقتضا می‌کند در مساله هسته‌ای که تیم دیپلماسی با شجاعت به دنبال به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران است، حمایت کنیم. اما در عین حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که حل مسائل کشور در گروی مذاکرات و توافق با طرف مقابل نیست.

هاشمی شاهرودی همچنین با اشاره به ویژگی‌های یک توافق خوب ادامه داد: توافق خوب، توافقی است که عزت و منافع کشور تامین شود، لذا هر توافقی برای ما موضوعیت ندارد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بی‌اعتماد بودن آمریکا،‌ تصریح کرد: تجربه‌های طولانی مدت ما در مذاکرات هسته‌ای این دولت و دولت‌های قبل نشان داده که آمریکا یک دولت بد عهد است، لذا توافق دو مرحله‌ای را نباید پذیرفت تا زمینه برای عهدشکنی و تزویر طرف مقابل فراهم شود.

وی با اشاره به مساله فرهنگ تاکید کرد: از مسئولان فرهنگی خصوصا وزارت ارشاد و صدا و سیما به عنوان دو نهاد اصلی در حوزه فرهنگ می‌خواهیم که با حساسیت مسائل این حوزه را مورد توجه قرار دهند، چرا که برخی اتفاقات در این حوزه قابل قبول نیست و با ارزش‌های اسلامی در تعارض است.

هاشمی شاهرودی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان فرهنگی باید در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مطابق با انتظارات بکوشند، چرا که توقعات در این زمینه حداقل هم برآورد نشده است.

در پایان این نشست آیت‌الله دری نجف‌آبادی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: گزارش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از روند مذاکرات هسته‌ای در دستور کار اولین روز هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری قرار دارد.

کد خبر 289553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha