سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

محمد رضا فرقانی*: 25 خرداد ماه سال جاری قربان بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان سفری به ایران داشت که این سفر دستاوردهای خوبی برای دو کشور به ارمغان آورد.

  برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر و  یادداشت تفاهم ارتباط ریلی بین ایران و ترکمنستان که هم اکنون در مرحله انجام است از مهمترین این دستاوردها بود.

پس از دو ماه فاصله از سفر رئیس جمهوری ترکمنستان به ایران این بار محمود احمدی نژاد به دعوت رسمی قربان بردی محمداف دیروز وارد عشق آباد شد تا ضمن پاسخ به سفر قبلی همتایش با امضای چند تفاهم نامه همکاری به تحکیم بیش از پیش  این روابط بپردازند.

این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که ترکمنستان با رقمی معادل یک میلیارد و 200 میلیون ریال تعاملات اقتصادی به عنوان دومین شریک تجاری و اقتصادی ایران شناخته می‌شود و سفر احمدی نژاد سبب گسترش روابط هرچه بیشتر در امور فرهنگی و اقتصادی خواهد شد. 

مرزهای ایران و ترکمنستان مرزهای صلح و برادری است و دو کشور آرام ترین مرزها را دارند و به طور قطع این سفر زمینه ای خواهد بود بر همکاری بیشتر ایران و ترکمنستان در جهت صلح و ثبات منطقه.  امضای تفاهم نامه های اقتصادی و افزایش تعاملات اقتصادی اگر محور سفر قربان بردی محمداف به ایران بود اما سفر احمدی نژاد آغازی نیز خواهد بود بر افزایش تعاملات فرهنگی میان دو کشور.

 در این سفر در مجموع 5 سند امضا خواهد شد که سند همکاری رادیو و تلویزیون بین دو کشور و همچنین سند همکاری جامع بازرگانی و بهره برداری از سد دوستی از مهمترین آنهاست.

این نوع تعاملات در سطح  سران دو کشور نشان ازتوجه طرفین  به  داشتن روابط دوستانه و برادرانه در تحرکات سیاسی و اقتصادی منطقه است و سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان افق های روشنی را در روابط  دو کشور ترسیم خواهد کرد.

*سفیر ایران در ترکمنستان

کد خبر 28955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز