محمد مهدی تندگویان: با آغاز حکومت پهلوی در سال ۱۳۰۴ جریان مدرنیته در ایران که از دوران قاجار آغاز شده‌­بود، روندی قهری و اجباری به خود گرفت و در قالب ظاهری تجددمآبانه از طرف حکومت الزام شد.

اما آنچه مورد غفلت قرار گرفت، عدم همخواني نظامات فرهنگي ـ اجتماعي جامعه سنتي ايران با تمايلات مدرن حكومتي بود كه سعي در ديكته‌شدن آنها وجود داشت. پايه‌­هاي اهميت‌­­بخشي به اتومبيل‌هايي كه امروزه حاكمان بلامنازع شهرهاي ما هستند، در دوران پهلوي شكل گرفت. خيابان‌كشي‌هايي كه بدون درنظر داشتن تاثيرات اجتماعي صورت پذيرفت و ميادين شهري كه به فلكه­‌هاي ترددي بدل شدند، تاثيرات مخرب بسياري را بر بافت شهري گذاشتند. فرسوده‌­انگاري بافت­‌هاي كهن، نگاه موزه‌اي به تك بناها و مواردي از اين دست كه در قالب قوانين و مقررات شهري تجلي پيدا مي‌كردند، آغازين مرحله نگاه كالبدي به شهر و معماري را شكل دادند. با اين حال، در همين دوران بسياري از مراكز فرهنگي نظير تماشاخانه‌­ها و سينماها رنگ و بويي تازه به خود گرفته و فعاليت‌هاي فرهنگي شهري به ميزان قابل‌توجهي افزايش پيدا كرد. با گذشت زمان شكل­‌گيري بناها به تقليد از سبك معماري بين‌­المللي، به گونه­‌اي عملگرا سبب شد تا تداوم رويكرد كالبدي در شبيه‌كردن تهران به شهرهاي اروپايي تسريع شود.

استفاده از احجام هندسي ساده با روكارهاي سيماني و فاقد تزئينات، به ويژه در ساختمان­‌هاي اداري، از مهم­‌ترين ويژگي­‌هاي اين سبك به حساب مي­‌آمد. جريان مذكور پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با نياز به توليد انبوه مسكن، به ويژه در تهران، همچنان ادامه يافت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اگرچه اهدافي والا سرلوحه كار قرارداشتند اما در عمل برخي اقدامات عجولانه به ويژه در حوزه آكادميك صورت­ پذيرفت. كاهش اصول نظري و پايه­‌هاي مطالعاتي و افزايش واحدهاي عملي درپي انقلاب فرهنگي در جريان آموزش معماري و شهرسازي در دانشگاه­‌ها، از جمله موارد مذكور به حساب مي­‌آمد كه نگاه كالبدي به شهر و شهرسازي با رويكردي عام را تشديد مي‌كرد. همچنين 8 سال جنگ تحميلي ايران و عراق اولويت­‌هاي حياتي را تحت تاثير قرار داد. اهميت تسريع در تامين سرپناه در نواحي جنگ‌زده و همچنين براي مهاجران به شهرهاي آرام‌تر سبب شد تا جنبه­‌هاي اجتماعي و فرهنگي معماري و شهرسازي به عنوان جنبه‌هاي تجملاتي و فاقد اولويت مطرح شوند.

در اين ميان تمايل به محرميت و عدم اشراف به حريم خصوصي ديگران همچنان تا مدتي اهميت خود را حفظ كرده و مانع از رونق پرسرعت آپارتمان­‌نشيني شد، وليكن رشد شهرنشيني و گسترش افقي بي‌رويه شهرها، رشد عمودي آنها را ناگزير كرد. مجال ما در بيان تاريخچه مختصر ­از سير تحولات معماري و شهرسازي ايران اندك بود و به پايان رسيد. در ادامه اين روند در سال جديد به بررسي نارسايي‌­هاي شهر كنوني خواهيم پرداخت.

کد خبر 289507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha