همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: استان خوزستان دومین منطقه حیاتی ایران، پس از تهران است به گونه ای که امنیت پایدار خوزستان رابطه مستقیم با امنیت ملی ایران دارد.

 سید یحیی رحیم‌ صفوی

به گزارش تسنیم، سرلشکر سید یحیی رحیم‌ صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش "امنیت پایدار خوزستان، امروز، فردا(بازشناسی فرصت ها و چالش‌ها)" که به همت معاونت دانش و پژوهش قرارگاه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت امنیت پایدار در منطقه خوزستان، گفت: استان خوزستان دومین منطقه حیاتی ایران، پس از تهران است بگونه‌ای که امنیت پایدار خوزستان رابطه مستقیم با امنیت ملی ایران دارد و می‌توان گفت امنیت خوزستان یعنی امنیت ایران.

وی افزود: وجود 70درصد از منابع نفتی ایران و بیش از 30درصد آبهای سطحی کشور و یک سوم انرژی برق- آبی و بیش از 15 سد مخزنی، انحرافی و تنظیمی و تولید سه چهارم نفت خام کشور خوزستان را تبدیل به منطقه حیاتی کرده است.داشتن ظرفیت بالای نیروی انسانی و پتانسیل علمی و تحقیقاتی استان با حدود 300هزار دانشجو و طلبه و ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی و بنادر دریایی، خوزستان را تبدیل به یک قطب منحصربفرد در سطح کشور کرده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا اضافه کرد: قدمت فرهنگی و تاریخی چندهزارساله خوزستان و همدلی و انسجام و وحدت ملی قومیت‌های عرب، لُر، بختیاری و قشقایی و فرهنگ تشیع و روحیه ایثار، شجاعت و مقاومت مردم خوزستان که با تقدیم 23هزار شهید و دهها هزار جانباز و آزاده بزرگترین پشتوانه ایجاد امنیت پایدار مردمی و دفاع از آرمانها و اهداف عالیه انقلاب اسلامی است، از مختصات خوزستان است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: با عنایت به اینکه حدود 70درصد شهدای ملت بزرگ ایران در کربلای خوزستان به شهادت رسیدند قلوب، عواطف و عزم و اراده عموم مردم ایران با خوزستان همراه است و به واقع خوزستان قلب مردم ایران است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، در ادامه به اشاره به مفهوم امنیت گفت: رسیدن به امنیت پایدار اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین نیاز و اولویت دولت‌ها، ملت‌ها و حکومت‌ها برای حفظ بقای ملی منافع و ارزش‌ها و استقلال سیاسی اقتصادی و فرهنگی و دسترسی به اهداف راهبرد ملی است.

وی اضافه کرد: امنیت پایدار عبارت است از دستیابی به شرایط مطلوب که یک دولت ملت و حکومت فارغ از تهدیدات داخلی و خارجی اعم از نظامی امنیتی و نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانه بتواند به اهداف راهبرد ملی خود دسترسی پیدا کند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه به تبیین چالشها و آسیب پذیری های استان خوزستان پرداخت و گفت: عدم توسعه متوازن استان در مقایسه با سایر استان های کشور به لحاظ محدودیت های سرمایه گذاری در دوران دفاع مقدس باعث مهاجرت نخبگان استان و عدم رغبت سرمایه گذاری در استان در مقایسه با سایر استان های همطراز شده است.

وی افزود: پس آب های شرکت توسعه نیشکر که به صورت بی رویه در مناطق مرزی می ریزد و تاکنون بالغ بر چندهزار هکتار از زمین های شمال شهرستان خرمشهر را تخریب نموده و مشکلات متعددی برای مردم منطقه به بار آورده است از معضلات خوزستان است.

سرلشکر صفوی با اشاره به آسیب های سیاسی استان خوزستان ، گفت: سیاسی کردن پدیده قومیت و قوم گرایی و تعمیم این نگرش به اقشار مختلف جامعه و سوء استفاده سیاسی از این پدیده و وجود گروههای سیاسی مخالف و معاند که الگوهای قوم گرایانه را ترویج و تبلیغ می نمایند از آسیب هایی است که گریبان گیر این استان می باشد.

فعالیت‌های 17 سرویس اطلاعاتی در خوزستان در جهت حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی در این استان گفت: فعالیت‌های 17 سرویس اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای عربی و غربی با هدف حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب قومی استان و ایجاد تفرقه بین مردم وفعالیت گروههای تجزیه طلب قومی که از سوی سرویس‌های بعضی کشورهای اروپایی و عربی منطقه پشتیبانی مالی و سیاسی می‌شوند را می توان از جمله چالش‌های این استان دانست.

وی افزود: ناامنی و بحران در محیط پیرامونی استان(عراق و سوریه) و احتمال بازتاب و سرریز مسائل آن به کشور و استان خوزستان را از آسیب ‌پذیری سیاسی و امنیتی این استان و کشور می‌توان دانست.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه به تشریح راهکارهای مقابله با چالش‌ها و آسیب‌های فراروی این استان پرداخت و گفت: اعطای ارزش‌های فرهنگی و تقویت همگرایی ، انسجام و اتحاد ملی و تقویت مناسبات اقتصادی فراملی با بهره‌گیری از موقعیت‌های جغرافیایی، توسعه شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و بنادر و تقویت مناسبات فرهنگی و نفوذ فرهنگی در حوزه پیرامونی انقلاب اسلامی که زمینه‌ساز بیداری اسلامی شده است، را می‌توان از راهکارهای جدی در مقابله با آسیب‌ها و چالش‌های احتمالی این استان دانست.

وی افزود: با اذعان به اینکه دشمن تمام توان خود در جبهه نبرد اقتصادی را برای تحمیل اراده و تضعیف باورهای دینی و انقلابی مردم در دستور کار خود قرار داده است، مهمترین راهکار مقابله با آن، تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی به صورت عینی و اجرایی است.

سرلشکر صفوی تنظیم سند جامع امنیت و توسعه پایدار استان در قالب برنامه ششم و ترسیم روند برقراری توسعه و امنیت پایدار در منطقه در جهت ایجاد همگرایی و همسویی کلیه تلاش‌های مسئولان سازمان‌های دولتی و دستگاههای امنیتی و به کارگیری قابلیت‌ها و استعدادهای موجود، مدیران و نظام مدیریت کشور، توسعه دانشگاهها خصوصا در مناطق مرزی استان با امتیاز دادن به مردم بومی را از دیگر راهکارهای مقابله با چالش‌های فراروی این استان دانست و در ادامه به تبیین چشم‌انداز فردای خوزستان طی برنامه ششم پرداخت.

کد خبر 289465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha