همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که یکشنبه بار دیگر با هشدار جمهوریخواهان روبرو شد مبنی بر اینکه هرگونه موافقتنامه با ایران باید یک روند بررسی سخت در کنگره را طی کند گفت آمریکا و ایران اختلاف‌هایشان را در مذاکرات هسته‌ای کاهش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن نوشت: اوباما در مصاحبه با شبکه سی بی اس که روز شنبه ضبط و روز یکشنبه منتشر شد افزود: ما در کاهش شکاف ها به پیشرفت هایی دست یافته‌ایم اما این شکاف‌ها همچنان وجود دارد.

وی همچنین گفت اگر تهران درخواست‌های واشنگتن را برآورده نکند، وی از مذاکرات خارج خواهد شد.

ایران و قدرت‌های جهان (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) تلاش می‌کنند تا پایان مارس به یک موافقتنامه چارچوب دست یابند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا که یک جمهوریخواه است به رئیس جمهور دموکرات آمریکا هشدار داد : موافقتنامه‌ای بد را که همه ما پیش بینی کرده‌ایم ، امضا نکند. اوباما همیشه نمی‌تواند راه را برای خود در کنگره باز کند.

مک کانل در مصاحبه با سی بی اس افزود امیدوار است 67 رای از 100 رای سنا را به منظور دفاع از نقش تاریخی سنا در بررسی مسائلی به این مهمی به دست آورد.

برای برگرداندن وتو هرگونه لایحه درباره یک موافقتنامه با ایران توسط رئیس جمهور ، 67 رای نیاز است. همین تعداد رای در سنا برای تصویب پیمان هایی نیاز است که رئیس جمهور با کشورهای خارجی درباره آنها مذاکره می‌کند.

مک کانل با بیان اینکه ایران به تنش در دیگر کشورهای خاورمیانه ازجمله سوریه دامن می زد همچنین هشدار داد سنا در بررسی یک موافقتنامه هسته ای احتمالی نمی تواند رفتارهای دیگر آنها را نادیده بگیرد.

مذاکرات با ایران بر محدود شدن توانایی این کشور در زمینه تولید ماده هسته ای مورد نیاز برای ساخت سلاح استوار است.
اوباما در مصاحبه با سی بی اس همچنین در دفاع از مذاکرات هسته ای با ایران که با انتقادهایی ازجمله ازسوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روبرو است تصریح کرد: ایران به مفاد موافقتنامه به دست آمده با این کشور پایبند بوده است. ما می دانیم در ایران چه اتفاقی می افتد. آنها برنامه هسته‌ای خود را به جلو نبرده‌اند و ما حتی شاهد توقف اورانیوم غنی شده با غنای 20 درصد در ایران در خلال این مذاکرات بودهایم.

در موافقتنامه موقت سال 2013 بین ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان ) آمده است تهران می‌تواند فعالیت های تحقیق و توسعه فعلی خود را در زمینه غنی سازی ادامه دهد اما با این حال اشاره شده است آنها نباید فعالیت‌های خود را در این زمینه تقویت کنند.

قدرت‌های جهان به دنبال موافقتنامه‌ای هستند که براساس آن ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران محدود شود و زمینه برای بازرسی‌های سرزده و بدون محدودیت آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم شود تا از این طریق بتوان تضمین کرد هدف از برنامه هسته‌ای ایران ساخت بمب نیست. آنها همچنین از ایران می‌خواهند به عنوان یک اقدام اعتماد ساز، به همه پرسش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

مک کانل برنامه ریزی کرده بود لایحه ای که اوباما را ملزم می‌کند هرگونه موافقتنامه با ایران را برای تصویب به کنگره بفرستد، این هفته در صحن سنا به بحث بگذارد اما وی روز جمعه پس از روبرو شدن مخالفت دموکرات‌ها با زمان این کار ، آن را به تعویق انداخت.

کد خبر 289374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha