همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه تاکید کرد تهران برای هشدار سناتورهای جمهوریخواه آمریکا که نسبت به مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به شدت بدبین هستند، ارزشی قائل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد هشدار سناتورهای جمهوریخواه آمریکا به تهران مبنای حقوقی ندارد.

چهل و هفت تن از مجموع پنجاه و چهار سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در نامه ای سرگشاده به تهران هشدار داده‌اند که توافق نامه احتمالی تهران با دولت آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران تنها با موافقت و تائید کنگره دایمی خواهد شد.

بنا به اعلام رسانه‌های ایران، محمد جواد ظریف در پاسخ به این هشدار تاکید کرد: به عقیده ما، این نامه فاقد هر گونه ارزش حقوقی است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. سناتورهای آمریکایی باید بدانند که طبق حقوق بین الملل، کنگره آمریکا اجازه ندارد محتوای توافق نامه را تغییر دهد و هر گونه اقدام کنگره برای جلوگیری از اجرای توافق نامه احتمالی به معنای نقض تعهدات بین المللی دولت آمریکا خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: سناتورهای آمریکایی باید بدانند که دنیا در آمریکا خلاصه نمی‌شود و روابط بین‌الملل بر اساس موازین حقوق بین‌الملل، تعهدات و وظایف دولت ها تنظیم می‌شود، نه مطابق با قوانین داخلی آمریکا.

جمهوری خواهان و حتی برخی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا آشکارا با توافق نامه‌ای که میان ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران در حال شکل گیری است، مخالفت می کنند. در این توافق نامه، ایران ابعاد صرفا غیرنظامی و صلح آمیز برنامه هسته ای خود را تضمین خواهد کرد و در عوض تحریم های بین المللی لغو خواهد شد.

در فاصله سه هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای انعقاد توافق نامه میان ایران و قدرت های بزرگ و حل و فصل سیاسی برنامه هسته‌ای این کشور، جمهوری خواهان آمریکا نامه سرگشاده خود را روز دوشنبه برای مقامات جمهوری اسلامی ایران فرستادند.

جمهوری خواهان آمریکا با دور زدن رئیس جمهور کشورشان، به مقامات ایران هشدار داده‌اند که تنها کنگره است که اجازه دارد به طور قطعی تحریم های اقتصادی آمریکا بر ضد ایران را بردارد. این تحریم ها در سال های اخیر در قالب قوانین بر ضد ایران وضع شده است. قرار است مذاکرات هسته ای ایران پانزدهم ماه مارس از سر گرفته شود. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جان کری وزیر امور خارجه این کشور پانزدهم مارس در چارچوب دور جدید مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران در شهر لوزان سوئیس با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 289499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha