مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

عیسی محمدی: شهری زیبا می‌خواهید؟ پس خودتان هم باید آستین بالا بزنید.

زیباسازی شهر

مديريت شهرها با شهرداري است، درست؛ سازمان‌ها و نهادهايي ديگر هم در اين زمينه بايد همكاري كنند، درست؛ وقتي كه ديگران همكاري نكنند آستين بالا زدن شما به چه درد مي‌خورد، درست؛ اما هيچ كدام از اينها، جايگزين كاري كه شما مي‌توانيد بكنيد، نمي‌شود. كاري كه شما مي‌توانيد بكنيد؟ دنبال كار عجيب و غريب نباشيد. حتي كارهاي كوچك هم نمي‌شود، مي‌توانند به تغييرات بزرگي منجر شوند. اگر در اين هنگامه پاياني زمستان، وقتي كه بهار دارد از راه مي‌رسد، دوست داريد كه شما هم كاري براي زيباسازي شهرتان بكنيد، مي‌توانيد دست به همين كارهاي كوچك بزنيد. مطلب را ادامه بدهيد، به كارتان خواهد آمد.

  • 1- آب و جارو كنيد

مديريت شهري، هزينه‌هاي بسياري را صرف مي‌كند تا شهر را پاكيزه كند اما مگر چه مي‌شود شما هم جارويي بزنيد، زباله‌اي را از روي زمين برداريدو...؟ منظورمان هم اين نيست كه همه كوچه‌تان را جارو بزنيد؛‌‌ همان دور و بر خانه و آپارتمان خودتان را هم پاكسازي كنيد، كفايت مي‌كند. يك آب و جاروي ساده، يك تميز كردن زمين از زباله‌ها و نخاله‌ها و... مي‌تواند كوچه و مقابل خانه شما را زيبا‌تر كند. فكر كنيد اگر فقط 5الي 10درصد مردم شهرتان اين كار را بكنند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

  • 2- نابودي تبليغات

اين اتفاق بسيار افتاده است، بسيار هم خواهد افتاد. برخي از مراكز خدماتي، آگهي‌هاي خودشان را در قالب برچسب، به در و ديوار و هر جاي خالي‌اي كه پيدا كنند، مي‌چسبانند. باور كنيد بخشي از اين برچسب‌ها، ماه‌ها و حتي سال‌ها روي در و ديوار و پنجره و كركره و... مي‌ماند اما شهروندي كه صاحب آن خانه و مغازه است، همتي نمي‌كند. اگر هر كسي، برچسب‌هاي نصب شده به در و پنجره و كركره و مغازه خودش را تميز كند، شهر بسيار زيبا‌تر از ايني كه هست، خواهد شد.

  • 3- رنگ در و پنجره

بخش قابل‌توجهي از شهروندان نازنين، درون خانه‌شان، بسيار شيك‌تر و تميز‌تر از بيرون خانه‌شان است. چرا؟ لابد فكر مي‌كنند كه بيرون خانه‌شان، متعلق به آنها نيست و هرچقدر تميز كنند، باز هم فايده‌اي ندارد. مهم‌ترين ناهماهنگي و نازيبايي در اين زمينه هم، به رنگ‌هاي نامربوط و نيز كنده شدن رنگ‌هاي در و پنجره و كركره و... برمي‌گردد. يك رنگ ساده و البته هماهنگ با رنگ بقيه پنجره‌ها و ديوارها و... مي‌تواند هم ساختمان شما را زيبا‌تر كند، هم به زيبايي بصري شهر كمك بيشتري كند.

  • 4- باغچه‌ها را دريابيد

مگر مي‌توان شهر و زيبايي يك شهر را بدون طبيعت و درخت و چمن و سبزه و... تصور كرد؟ اگر باغچه‌اي مقابل خانه‌تان است، دستي به سر و روي اين باغچه بكشيد. هفته‌هاي پاياني اسفندماه، شهرداري در حوزه درختكاري خدمات رايگان خوبي ارائه مي‌دهد. بخشي از باغچه‌هاي مقابل خــانــه‌ها، آنقدر پر از آشغال و ته سيگار و خسته است كه آدم رغبت نمي‌كند نگاه‌شان كند. لطفا دستي به سر و روي اين باغچه‌هاي كوچك بكشيد؛ خيلي فضا را زيبا‌تر مي‌كند.

  • 5- ماجراي سطل زباله

شهرداري، سطل‌هاي زباله بزرگ را در گوشه و كنار شهر جاسازي كرده است اما مشكل اصلي كه زيبايي يك منطقه و خيابان و پياده‌رو را به هم مي‌ريزد، جابه‌جا شدن اين سطل‌هاي چرخ‌دارتوسط ‌زباله‌گرد‌هاست. گاهي وقت‌ها مي‌بينيد كه سطل زباله حتي وارونه شده است و كسي به‌خودش زحمت يك تذكر به اين افرادرا نمي‌دهد. مغازه‌دار‌ها در جلوگيري ازجابه جايي اين سطل‌ها و تذكر به كساني كه داخل آنها را مي‌گردند، مي‌توانند خيلي كارايي داشته باشند. باور كنيد پياده‌روي خودتان زيبا‌تر مي‌شود!

  • 6- فضاي سبز عمودي

البته اين يكي كه مي‌گوييم، انصافا كار بيشتري لازم دارد و از حوصله خيلي‌ها خارج است؛ استفاده از فضاهاي سبز عمودي. لازم نيست كل ديوارهاي ساختمان خودتان را درگير اين فضاهاي سبز عمودي بكنيد. گاهي وقت‌ها يك يا چند گلدان آويزان يا حتي يك طراحي و نقاشي خاص و نه سراسري، مي‌تواند ساختمان شما و نماي بيروني‌اش را زنده كند. اين جور كار‌ها كمي حوصله به همراه اندكي خلاقيت مي‌خواهد تا ساختمان شما را زيبا‌تر كند. در اين باره مي‌توانيد از خانه‌هاي گل و گياه مناطق خودتان هم كمك بگيريد.

  • 7- مسئوليت‌پذير باشيد

مسئوليت پذيري و خود را كنار نكشيدن، گوشواره مشاركت شهروندان در زيباسازي شهر است. گاهي وقت‌ها در يك كوچه، بخشي از آسفالت كنده شده و هيچ‌كدام از شهروندان ساكن كوچه يك تماس خشك و خالي هم با شهرداري نمي‌گيرند كه براي ترميم آن اقدام كند؛ يا جايي توسط سازمان‌هاي ديگر حفاري شده و همينطور رها شده است، يا حتي توسط خود شهروندان. در اين صورت، يك تماس سريع با شهرداري مي‌تواند مشكل را به راحتي آب خوردن حل كند؛ يعني در حد يك تماس هم نمي‌خواهيد مشاركت كنيد در زيبايي شهرتان؟

  • 8- توجه به چراغ خاموش

زيبايي شهر در شامگــاهـان به نور‌پردازي و نيز روشنايي كافي آن برمي‌گردد. شايد مقيم جايي هستيد كه يكي از چراغ‌هاي برقش خراب شده باشد. در اين صورت، مي‌توانيد با اداره برق تماس بگيريد. تماس با اداره برق مي‌تواند خيلي از جاهاي تاريك كوچه و محله‌تان را روشن سازد. استفاده از نور‌پردازي خوب در نماي بيروني ساختمان و نيز حتي در كوچه‌تان، مي‌تواند محل زندگيتان را، جلايي ديگر ببخشد. در حوزه نور‌پردازي مي‌توانيد از مشــاوره‌هـاي‌سازمــان‌هـاي زيباسازي شهرداري‌ها سود ببريد.

  • 9- استفاده از گلدان‌ها

رسيدگي به فضاهاي سبز، صرفا به باغچه‌هاي مقابل خانه‌تان برنمي‌گردد. شايد درختي نزديكي خانه شما باشد يا محوطه‌اي جلوي خانه‌تان باشد كه مي‌توانيد از يك گلدان نسبتا بزرگ و حتي متوسط براي تزئين آن استفاده كنيد. گاهي وقت‌ها در يك كوچه، يك شهروند خوش‌ذوق با چيدن 4- 3 گلدان بزرگ در مقابل خانه و مغازه‌اش و نيز، زير و اطراف درختي، مي‌تواند فضاي كلي آن كوچه را عوض كند. اينها‌ رؤيا نيستند؛ در برخي از كوچه‌ها قابل‌مشاهده‌اند.

  • 10- پارك لتس بسازيد

از پارك لتس‌ها (parklets) چيزي شنيده‌ايد؟ تركيبي از يك يا چند صندلي با فضاهاي سبزي كه كنار برخي از بلوك‌هاي ساختمان و نيز معابر وجود دارد، مي‌تواند پارك‌لتس‌ها را ايجاد كند. اين فضا براي استراحت رهگذران و نيز دور هم‌نشيني همسايه‌ها ساخته مي‌شود تا هم لذت ببرند از اين فضاي سبز، هم به زيباسازي شهري كمكي كرده باشند. البته فضاهاي سبزي كه مي‌گوييم، كوچك هستند؛ يك وقت ذهنتان سمت بوستان‌ها نرود.

  • به مدرسه‌ها بيشتر بپردازيد

مدرسه‌ها نيز بخش مهم و تأثير‌گذاري از فضاي شهري را به‌خودشان اختصاص داده‌اند. مدرسه‌ها ديوارهاي زيادي دارند، پنجره‌هاي زيادتري و غالبا در همسايگي خانه‌ها و آپارتمان‌ها هستند. رنگ‌هاي كنده شده، پنجره‌هاي ناهماهنگ با نقش نه چندان جالب، ديوارهاي نامرتب و... مي‌تواند تصوير بصري يك محله را به هم بريزد. مديران و اوليا و مربيان مدرسه در اين زمينه مي‌توانند بسيار مشاركت كنند. هماهنگي رنگ در و پنجره و ديوار مدرسه و نيز زيبايي آن مي‌تواند طراوت خاصي به كوچه و محله ببخشد.

  • مغازه‌هايي زيبا‌تر بسازيد

بيشتر كاسب‌ها و مغازه‌دار‌ها معمولا جلوي مغازه خودشان را آب‌وجارو مي‌كنند اما مشكل اصلي پارك موتور جلوي مغازه‌هاست كه هم براي مشتري‌ها دافعه ايجاد مي‌كند، هم فضاي زيباي شهري را به هم مي‌ريزد. بعضي از مغازه‌دار‌ها هم كه بشكه‌هاي پلاستيكي و لوازم اضافه‌شان را داخل پياده‌رو تلنبار مي‌كنند. از سوي ديگر، برخي مشاغل مثل جگركي‌ها و... دود و دمي در پياده‌رو‌ها راه مي‌اندازند كه اصلا مناسب فضاي زيباي شهري نيست. اين موارد، با يك دودكش بلند و حرفه‌اي و منقل‌هاي پيشرفته‌تر قابل حل است، نه؟ البته بيشتر به‌خاطر مشتري‌هاي خودتان مي‌گوييم؛ پياده‌رو كه زيبا‌تر باشد، مشتري هم بيشتر مي‌آيد و جذب مي‌شود.

  • لطفا درست تابلو بزنيد

برخي از تابلو‌ها واقعا زشت است؛ حتي با اصول كار تجاري و كاسبي حرفه‌اي هم جور درنمي‌آيد. شكسته‌اند، لامپ‌هايشان خراب است، يا نورهاي زننده‌اي ايجاد مي‌كنند و... . حتي برخي از كاسب‌ها، از پارچه نوشته براي تبليغات استفاده مي‌كنند! جمع و جور كردن يك تابلوي زيبا و نيز رعايت اصول زيباسازي مغازه و فروشگاه، جزو اصول اوليه كار فروشندگي است.

  • بالكن‌ها را يكدست كنيد

مي‌رسيم به بحث داغ بالكن‌ها. درصد قابل‌توجهي از خانه‌ها بالكن دارند؛ ولي درصد قابل توجهي از اين بالكن‌ها اصلا زيبا نيستند. يعني وقتي به ساختمان نگاه مي‌اندازيد، بالكن طبقات مختلف با هم تفاوت‌هاي فاحشي دارند؛ يكي گلدان دارد، يكي لباس آويزان كرده، ديگري هم نقش انباري را دارد. اين، يعني زشت‌سازي‌ شهر و ساختمان خودتان. حتي اگر مي‌خواهيد در نقش انباري هم از بالكنتان استفاده كنيد، مي‌توانيد بالكن خود را با ايرانيت‌هاي يكدست يا چيزهايي از اين قبيل بپوشانيد تا از منظر شهري زيبا به‌نظر برسد.

کد خبر 289181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha