«کشتی یونانی نشست کرد». این عنوانی بود که خبرگزاری مهر هفته گذشته بر خروجی خود قرار داد و اعلام کرد که این کشتی به‌عنوان نماد گردشگری جزیره کیش به‌دلیل بی‌توجهی به نگهداری از آن درحال فروپاشی است.

کشتی یونانی-کیش

به گزارش همشهري، جزيره كيش از نخستين مناطق گردشگري شناخته شده كشور است كه به يكي از مراكز گردشگري مهم در ايران تبديل شد. كيش يكي از مقاصد گردشگري مهم كشور است كه علاوه بر وجود كشتي يوناني در ساحل آن از مناطق زيباي ساحلي و محوطه‌هاي تاريخي و باستاني برخوردار است.

خبرگزاري مهر در گزارشي اعلام كرده بود، كشتي يوناني همان نفتكش اسكاتلندي است كه چهارم مردادماه ۱۳۴۵ به‌دليل مست‌بودن كاركنانش از كنترل خارج و بر ساحل كيش نشست.

علي اصغر مونسان مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش اما گفته است كه هزينه پايدار نگه داشتن كشتي زياد است و در قراردادي كه با دانشگاه صنعتي شريف منعقد شده، قرار است اين دانشگاه طرحي براي حفظ پايداري كشتي و ممانعت از فرونشست بيشتر آن ارائه كند.

آرش نورآقايي رئيس هيأت مديره كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي گردشگري اما به ارزش‌هاي گردشگري كشتي يوناني در كيش و لزوم نگهداري از آن اشاره مي‌كند. آنطور كه آرش نورآقايي به همشهري گفته است در برخي كشورها حتي ارتفاع، غروب خورشيد، مناظر طبيعي، آسمان و جنگل و دريا به گردشگران فروخته مي‌شود اما در ايران به اين نوآوري‌ها توجه نشده است.

او مي‌گويد: يك‌سري آثار به‌خاطر داستان‌ها و اتفاقات پشت آن اهميت پيدا مي‌كنند كه متأسفانه در ايران به اين آثار توجه نمي‌شود. كشتي يوناني هم از همين آثار است. اين راهنماي گردشگري البته به اين نكته اشاره مي‌كند كه ممكن است كشتي يوناني از زيبايي چنداني برخوردار نباشد اما در نقطه‌اي قرار گرفته است كه وقتي در جزيره كيش آفتاب غروب مي‌كند مردم خود را به نزديك اين كشتي مي‌رسانند تا ساعتي بنشينند و غروب آفتاب را با منظره اين كشتي تماشا كنند.

او با تأكيد بر اهميت احساسات در گردشگري به لزوم حفظ كشتي يوناني در آب‌هاي خليج‌فارس و در ساحل جزيره كيش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: آدم‌هاي زيادي با كشتي يوناني عكس گرفته‌اند و از بين رفتن اين كشتي به‌معناي پاك شدن حافظه گردشگران است.

کد خبر 289154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha