همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت طرفین در مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق نهایی بسیار نزدیک شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا مصاحبه کرد. وی در گفتگو با «آن کوری» مجری این شبکه تاکید کرد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل و لغو تحریم های اقتصادی، دستیابی به توافق بسیار نزدیک خواهد بود.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در فناوری هسته ای صلح آمیز تاکید کرد: ما نمی خواهیم سلاح هسته ای بسازیم، ما باور نداریم که سلاح هسته ای می تواند امنیت بیاورد، به ویژه برای ما. ظریف در ادامه شرط دستیابی به توافق را درک متقابل و رفع فضای هراس انگیزی در مورد برنامه هسته ای ایران دانست.

وزیر خارجه ایران در ادامه تاکید کرد مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته و دو طرف برای دستیابی به یک توافق بسیار نزدیک شده اند با این حال جزئیاتی وجود دارد که باید روی آن کار شود.

وی با اشاره به اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد اگر مذاکرات به یک تصمیم سیاسی منجر شود رسیدن به چنین توافقی شدنی است. این مصاحبه یک روز پس از شو تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا انجام گرفت. وی طی سخنرانی برای نمایندگان آمریکایی در مورد دستیابی به توافق هسته ای با ایران هشدار داد.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه از تلاش اسرائیل برای مداخله در مذاکرات هسته ای که در آن آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور دارند خبر داد. وی با زیر سوال بردن صلاحیت نتانیاهو مبنی بر اظهار نظر در مورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرد: نتانیاهو از سال ۱۹۹۲ دائما تکرار می کند که ایران ظرف یک، دو و سه سال آینده بمب هسته ای می سازد.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت دستیابی به یک توافق هسته ای می تواند این اطمینان را به غرب بدهد که برنامه هسته ای ایران برای همیشه صلح آمیز خواهند ماند.

روز گذشته «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان روند مذاکرات هسته ای در سال جاری را بهتر از مذاکرات انجام شده بین ایران و کشورهای ۱+۵ در دهه گذشته ارزیابی و تاکید کرد مذاکرات هسته ای پیشرفت خوبی داشته است. این سخنان در پی دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر مونترو سوئیس ایراد شد.

کد خبر 289036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha