همشهری آنلاین: رزمایش پیامبر اعظم (ص) در آب های جنوب کشور به عنوان مهمترین رویداد منطقه مورد توجه بین المللی قرار گرفت و بازتاب های بین المللی، گستردگی عرصه اجرا و همچنین مراحل مختلف عملیاتی آن، نشان می دهد این رزمایش با موفقیت توانست نماد اجرایی راهبرد دفاعی و توان رزمی ایران برای تضمین حفظ و توسعه امنیت، صلح و ثبات منطقه ای، باشد.

نهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) در تنگه هرمز و خلیج فارس افزون بر نمایش توانمندی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر آرامش آفرینی منطقه ای و هوشیاری در برابر تهدیدهای موجود بر پایه امنیت درونزا، از آمادگی تهران برای عهده دار شدن نقش های کلیدی بیشتر در عرصه امنیت منطقه ای نشان دارد.

«یا محمد رسول الله(ص)» رمز آغاز نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با شعار «اقتدار ملی و امنیت پایدار در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی» بود که با مشارکت رزمندگان قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء (ص) 2 وابسته به نیروی دریایی سپاه در جزیره لارک در شرق جزیره قشم و در مدخل ورودی تنگه هرمز آغاز شد و جمعه (دیروز) پایان یافت.

سان (رژه) بیش از 500 فروند انواع شناور رزمی و 50 سامانه موشکی ساحل به دریا، ریختن مین های رزمی و تامینی پیشرفته به وسیله قایق های تهاجمی تندرو با سرعت زیاد در زمانی کوتاه، نابودی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در ابعاد واقعی با 400 راکت و موشک نقطه زن کروز و بالستیک، شلیک 17 موشک کروز (چهار موشک بالستیک شامل 2 فروند موشک ضدکشتی خلیج فارس و موشک های زمین به زمین فاتح 110 و زلزال)، نابودی پهپادهای فرضی دشمن با موشک های دوش پرتاب میثاق و توپ های نصب شده روی یکصد فروند شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران و... از برنامه های آغازین رزمایش بود.

از سوی دیگر، دامنه و حجم عملیات و استفاده از تسلیحات مدرن بومی و همچنین پایان موفقیت آمیز آن براساس اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده و هماهنگی کامل تمامی سطوح از فرماندهی تا اجرای میدانی آن، تاکید دیگری بر توان دفاعی و رزمی ایران در حفاظت از منافع ملی و مرزهای جمهوری اسلامی است که بازتاب فراوانی در جهان یافت.

آسوشیتدپرس: ایران با رزمایش دریایی نشان داد در مذاکرات هسته ای تسلیم نمی شود

ایرنا: نمایش توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) و به کارگیری یک سلاح جدید راهبردی، بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشت به طوری که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس این رزمایش را پیامی از تسلیم نشدن ایران در مذاکرات هسته ای ارزیابی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آزمایش یک سلاح راهبردی جدید، نمایش تازه ای از قدرت ایران تنها چند هفته پیش از مهلت رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای این کشور با آمریکا و سایر قدرت های جهان بود.

این خبرگزاری افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک «سلاح راهبردی جدید» در آخرین روز یک رزمایش بزرگ دریایی و دفاع هوایی، به طور آزمایشی شلیک کرده و خاطرنشان کرد که این سامانه، نقش کلیدی در هرگونه نبرد آینده با «شیطان بزرگ» ایفا خواهد کرد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این اعلام سپاه، نمونه جدیدی از قدرت نمایی ایران تنها چند هفته پیش از مهلت رسیدن به توافق هسته ای با آمریکا و سایر قدرت های جهانی بود.

آسوشیتدپرس نوشت: رزمایش جدید ایران در نزدیکی تنگه هرمز شامل حمله ای شبیه سازی شده به یک ناو هواپیمابر آمریکایی بود و هدف از این اقدام، ارسال این پیام بود که ایران به هیچ وجه قصد تسلیم شدن و عقب نشینی در برابر آمریکا در مذاکرات هسته ای را ندارد و مقام های سپاه اعلام کرده اند که این سلاح جدید، نقش تعیین کننده ای در هرگونه جنگ دریایی آینده علیه آمریکا خواهد داشت.

مجله دیپلمات با بررسی رزمایش پیامبر اعظم 9 و انهدام ماکت ناوهواپیمابر آمریکا در این رزمایش، نوشت توانمندی های دفاعی ایران، چالشی بزرگ برای ارتش ایالات متحده است.

مجله دیپلمات با تاکید بر اینکه «توانمندی دفاعی ایران، چالشی بزرگ برای ارتش آمریکا است»، نوشت: هدف رزمایش اجرا شده توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران آزمایش توانمندی های ایران در عملیات ضد دسترسی (A2/AD) بوده است.

به نوشته این نشریه، مرکز اطلاعات راهبردی و مالی (CSBA) یادآور می شود که فاتح های شلیک شده، مدل های به روز شده موشک های اصلی بوده اند و زمانی برنامه تقویت هدف گیری در این موشک به پایان برسد، فاتح 110، یکی از موشک های توانمند و قابل اعتماد با برد کوتاه خواهد بود.

دیپلمات افزود: ایران در این رزمایش از بسیاری دیگر از توانمندی های ضددسترسی خود از جمله عملیات مین گذاری برای کاستن سرعت ناوها، شلیک توپ های 107 میلیمتری و شلیک موشک های کروز کوچک بهره گرفت و همچنین موشک های ایرانی نور و موشک های ضدناوز C-704K نیز در این رزمایش شلیک شد.

دیپلمات در پایان، واکنش نیروی دریایی آمریکا که از توانایی خود برای مواجهه با هرگونه تهدید موشکی ابراز اطمینان کرده است را نیز بیش از اندازه ساده انگارانه و تبلیغاتی نامید.

نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران در رسانه های روسیه بازتاب گسترده ای داشت و این رسانه ها اعلام کردند: ایران پیشرفته ترین نیروی دریایی منطقه خاورمیانه را دارد که امکان دفاع از مرزهای دریایی این کشور را فراهم می کند.

خبرگزاری ایتارتاس در این زمینه نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش سه روزه پیامبر اعظم را برگزار کرد که در مرحله سوم آن، واحدهای دریایی، زمینی و نیروهای هوابرد سپاه شرکت کردند.

در این گزارش آمده است: در مجموع واحدهای 10 لشکر زمینی سپاه در رزمایش شرکت کردند و در آن از توپخانه، موشک و هواپیماها و پهبادهای تجسسی استفاده شد.

این رسانه افزوده است: «در رزمایش پیامبر اعظم ده ها فروند ناو و ناوچه، 50 دستگاه مجموعه های موشک های سطح-دریا و چهار فروند جنگنده شرکت داشتند که موشک های پیشرفته به سوی اهداف فرضی پرتاب کردند.»

براساس گزارش ایتارتاس، واحدهای سپاه پاسداران با استفاده از موشک های بالستیک فتح و زلزال، ماکتی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در نزدیکی جزیره لارک هدف قرار داده و نابود کردند.

خبرگزاری «روسیا سگودنیا»نیز در گزارش خود نوشت: واحدهای دریایی و زمینی سپاه پاسداران در طول سه روز در منطقه استراتژیک تنگه هرمز رزمایش برگزار کردند.

در این گزارش آمده است: ایران حدود 20 موشک آزمایش کرد و در یکی از مراحل رزمایش، ماکتی از ناو هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار داد و نابود کرد.

«ایران در این رزمایش سلاح راهبردی جدیدی آزمایش کرد که به گفته علی فدوی یک فرمانده سپاه پاسداران، این سلاح در عملیات دریایی آینده نقش تعیین کننده خواهد داشت.»

این رسانه روسی خاطرنشان کرد: رزمایش نیروی دریایی سپاه پاسداران در شرایطی برگزار می شود که مذاکرات ایران و گروه 5+1 جریان دارد و دو طرف برای رسیدن به توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران گفت وگو می کنند.

تارنمای روسی «ایران رو» نیز در گزارشی با اعلام اینکه «ایران پیشرفته ترین نیروی دریایی خاورمیانه را دارد که به تسلیحات بسیار پیشرفته ساخت این کشور مجهز هستند.» نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران در رزمایشی که در منطقه آبهای جنوبی این کشور برگزار کرد، یک بار اقتدار ایران در عرصه دریایی را به جهانیان نشان داد.

این رسانه نوشت: نیروی دریایی سپاه نشان داد که ایران ضمن اشراف کامل بر آبهای مناطق جنوب خود، آمادگی دارد با انواع تسلیحات پیشرفته اش از محدوده های دریایی خود محافظت کند.

این تارنمای روسی به نقل از سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران نوشت: در صورتی که جنگی در منطقه صورت می گیرد ایران می تواند تمام آبهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان را تحت کنترل بگیرد.

این رسانه در گزارش دیگری از رزمایش پیامبر اعظم(ص) نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک ربات تجسسی مجهز به دوربین فیلمبرداری را آزمایش کرد.

به گزارش تارنمای روسی، ربات جدید ایرانی قادر به عکسبرداری تا فاصله 50 متری و شلیک گلوله تا برد پنج کیلومتر است.

روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه نیز در مقاله ای با عنوان «موشک ایرانی ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی را نابود کرد» نوشت: در جریان رزمایش دریایی سپاه پاسداران که در آبهای دریای عمان و خلیج فارس برگزار شد، ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی مورد حمله قرار گرفت.

این روزنامه روسی نوشت: در این رزمایش، سپاه پاسداران پیشرفته ترین تسلیحات خود را به نمایش گذاشت که قایق های تندروی مجهز به رادار و موشک های بالدار و ضدناو و اژدرها و مین های هدایت شونده از آن جمله بود.

به نوشته روزنامه روسی، واحدهای نیروی دریایی ایران پیشرفته ترین واحدها در منطقه هستند و به این کشور امکان می دهند با اطمینان بیشتر از مرزهای جنوبی و حریم دریایی خود دفاع کند.

شبکه خبری راشاتودی روسیه نیز نوشت: ایران در یک رزمایش دریایی و هوایی گسترده، یک سلاح جدید راهبردی را با موفقیت آزمایش کرد.

راشاتودی روز شنبه تصویری از یک موشک دریا به هوا را که در نهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) مورد آزمایش قرار گرفت، سرتیتر خبری خود قرار داد و نوشت : این موشک در آخرین روز رزمایش پرتاب شد و در آن یک ماکت ناوهواپیمابر نیز مورد هدف قرار گرفت.

شبکه خبری تلویزیونی روسیه تاکید کرد: این رزمایش را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز برگزار کرد که تنها گذرگاه آبی به خلیج فارس است و یک پنجم نفت جهان از آن عبور می کند.

رسانه های چین با بررسی ابعاد مختلف رزمایش پیامبر اعظم (ص)، شیوه اجرای این رزمایش را نشان دهنده قدرت و توان بالای نظامی ایران در دریاها توصیف کردند.

اخبار مربوط به نهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) در تنگه هرمز و خلیج فارس در صدر اخبار رسانه های چینی قرار دارد و چگونگی اجرای این تمرین نظامی مورد توجه رسانه های این کشور قرار گرفته است.

رسانه های تصویری و نوشتاری چین با بازتاب دادن عملیات مشترک نیروهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در آبهای نیلگون خلیج فارس، اجرای آن در سطحی گسترده را نشان دهنده آمادگی بالا و توان قابل توجه نیروهای نظامی کشورمان برشمردند.

بیشتر گزارش های منتشر شده در صدر اخبار چین مربوط به تصاویر هدف گیری دقیق و انهدام ماکت یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی و شلیک موشک های ساحل به دریا اختصاص داشت.

روزنامه پرمخاطب بیجینگ وان بائو (عصرنامه پکن) در گزارشی ویژه، ضمن پرداختن به ابعاد مختلف نهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در جریان رزمایش دریایی خود برای نخستین بار ماکت عظیم الجثه یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی را منهدم کرد.

این گزارش با اشاره به بخش هایی از سخنان سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نوشت: براساس گفته بسیاری از مقامات نظامی ایران و با مشاهده تصاویر و گزارشات مربوط به این رزمایش می توان این رزمایش را به نوعی نمایش قدرت نظامی ایران در دریاها توصیف کرد.

این روزنامه نوشت: تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران، نشان دهنده دقت موشک های زمین به دریای نیروهای سپاه پاسداران و توان قابل توجه آنها در انهدام هدفهای متحرک و ثابت در دریا است.

بیجینگ وان بائو همچنین با اشاره به ظرفیت های قابل توجه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشاره به تاریخچه مختصری از این نیرو نوشت: منابع اطلاعاتی و نظامی غربی تعداد پرسنل نیروی دریایی سپاه پاسداران را حدود بیست هزار نفر ارزیابی کرده اند که در ارزیابی توان نظامی این نیرو باید صدها فروند قایق تندرو و ناوچه های نظامی به علاوه زیردریایی ها و انواع موشک های کوتاه و بلند برد را نیز به این مجموعه افزود.

در همین حال سایت خبری «خه شون شین ون» نیز در گزارشی با انتشار تصویر انهدام ماکت ناوهواپیمابر آمریکا توسط موشک های نیروی دریایی سپاه پاسداران یادآور شد: در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) در تنگه استراتژیک هرمز برای اولین بار نمونه مشابه یک ناو عظیم هواپیمابر آمریکایی هدف قرار گرفت و منهدم شد.

این سایت خبری چینی به نقل از دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ناوهای هواپیمابر آمریکا منبعی سرشار از تسلیحات و مواد منفجره هستند و در صورت اصابت موشک های ایران به آنها غیر از انفجار موشکی، شاهد انفجاری ثانویه خواهیم بود که تلفات گسترده و قابل توجهی خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی جونگ گوآ شین ون وانگ (شبکه خبری چین) نیز در گزارشی مشابه نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با برگزاری رزمایشی گسترده در آبهای خلیج فارس به نمایش قدرت دریایی خود پرداخت و برای نخستین بار در تاریخ رزمایش های این نیرو، اقدام به اجرای نمایش مبارزه واقعی با یک ناو جنگی پرداخت.

این رسانه چینی با برجسته سازی خبر انهدام ماکت ناوهواپیما بر آمریکایی توسط موشک های نیروی دریایی سپاه پاسداران، افزود: شاید یک سال گذشته و زمانی که رسانه های آمریکایی از رصد مدل ساخته شده یک ناو هواپیمابر آمریکایی در سواحل ایران سخن می گفتند، فکر به کارگیری این مدل را برای انهدام در یک رزمایشی نمی کردند.

این شبکه خبری همچنین نوشته است: نمایش قدرت موشک های کروز ایرانی و قایق های تندروی این کشور در رزمایشی با عنوان 'پیامبر اعظم'، در حالی برگزار شد که نگرانی مقامات آمریکای را در پی داشته است. به گونه ای که سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین اعلام کرد، نیروهای آمریکایی با اعتماد به نفس در صورت وقوع هر تهدیدی از خود دفاع خواهند کرد.

در همین حال شبکه آموزش های دفاعی «فوجیان نیز با انتشار گزارشی از این رزمایش، واکنش سریع نیروهایی دریایی سپاه پاسداران در انهدام اهداف ثابت و متحرک را به منزله قدرت بالای نیروهای نظامی ایران در انهدام سریع و قدرتمند ناوهای دشمن در آبهای خلیج فارس توصیف کرد.

انتشار و پخش گزارشی تصویری از رزمایش پیامبر اعظم (ص) در شبکه اینترنتی «جونگ گوآ های یانگ» نیز با گسترده ای همراه بود.

جز رسانه های فعال در فضای مجازی و مکتوب کشور چین، شبکه های تصویری این کشور نیز به بازتاب اخبار رزمایش پیامبر اعظم پرداختند که از آن جمله می توان به گزارش شبکه خبری تلویزیون ملی چین (سی.سی.تی.وی) و شبکه خبری فونیکس این کشور که از هنگ کنگ مدیریت می شود، اشاره کرد.

این شبکه های خبری در گزارش های خود، عملیات دریایی انجام شده طی دیروز و امروز در منطقه خلیج فارس را نشان دهنده اوج آمادگی نیروهای نظامی ایران توصیف دانستند و یادآور شدند، مانور انجام شده بیانگر آن است که در صورت تهدید ایران از سوی هر نیروی خارجی، توان مقابله با آن به خوبی وجود دارد.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) بازتاب زیادی در رسانه های نوشتاری و تصویری پاکستان داشت و روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون با انتشار تصویر بزرگی از لحظه انهدام ماکت ناو هواپیما بر آمریکایی، با تیتر درشت نوشت: ایران در رزمایش دریایی جدید ناو هواپیمابر آمریکا را منهدم کرد.

این روزنامه نوشت: در تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران مشخص بود که چند فروند موشک با دقت بسیار بالا از ساحل شلیک شد و ماکت بزرگ یک ناوهواپیما بر را کاملا منهدم کرد.

این روزنامه نوشت که ایران اعلام کرده است دکترین نظامی آن کاملا بر اساس اصل بازدارندگی است.

رادیو دولتی پاکستان نیز ضمن پرداختن به این خبر نوشت که نیروهای دریایی، زمینی و هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایشی گسترده در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز و سواحل آن آغاز کرده اند و هدف از این انجام این رزمایش بزرگ، نمایش قدرت دریایی ایران در دفاع از منافع این کشور در خلیج فارس است.

شبکه خبری دنیا تی وی و روزنامه دنیا نیز به این خبر پرداختند. این رسانه ها با نشان دادن و انتشار تصاویری از انهدام ماکت ناو هواپیما بر آمریکایی، گزارش دادند که این رزمایش در حالی برگزار می شود که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بطور فشرده و سخت درحال انجام است و دو طرف فاصله زیادی تا امضای یک توافقنامه نهایی ندارند لذا این رزمایش می تواند نمایش اقتدار ایران در زمان انجام مذاکرات باشد.

روزنامه دیلی تایمز پاکستان هم نوشت که موشک های ساحل به دریا و قایق های تندروی ایران در آبهای خلیج فارس، بخشی از توان نیروهای دریایی ایران را به نمایش گذاشتند.

این روزنامه نیز با اشاره به انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی با موشک های دقیق ساحل به دریا، به نقل از علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران نوشت: با توجه به وضعیت منطقه، بودجه دفاعی و نیروهای مسلح کشور را با هدف حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه افزایش داده ایم.

روزنامه نیوز پاکستان هم با بازتاب دادن رزمایش پیامبر اعظم (ص) نوشت: نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تنها به فاصله چند صد کیلومتر از ناوهای نیروهای غربی در آب های منطقه، اقدام به برگزاری رزمایشی گسترده کرده اند.

این روزنامه نوشت که ایران اعلام کرده است هدف از تقویت نیروهای نظامی این کشور، تقویت توان دفاعی و بازدارندگی آن است.

به نوشته روزنامه نیوز، این رزمایش دو روز بعد از ورود یک فروند ناو هواپیمابر فرانسه به آبهای خلیج فارس آغاز شد.

پیام ها و نکته های رزمایش

برگزاری نهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) از چندین منظر قابل ارزیابی است:

1- آماده سازی و افزایش توانمندی های دفاعی: جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از هشت سال جنگ تحمیلی و پرهیز بسیاری از کشورهای صاحب فناوری از کمک نظامی به تهران، کوشید روی پای خود بایستد و در بخش های راهبردی مانند صنعت دفاعی به خودکفایی برسد.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) یکی از عرصه های نمایش و باور این توانمندی و بررسی کاستی های احتمالی و آزمون دستاوردهای نوین است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب بیست و یکم اردیبهشت در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «استعداد، توانایی و عزم» را مهمترین عامل اقتدار دانستند و گفتند: این نمایشگاه به همه ما مسوولان پیام اقتدار و توانایی درونی را می دهد و اعلام می کند که «ما می توانیم.»

ایشان بیست و ششم آبان ماه نیز در دانشگاه افسری امام علی (ع)، نیروهای مسلح را از پایه های اقتدار هر کشوری خواندند و تاکید کردند «لازمه اقتدار واقعی در نیروهای مسلح، همراه شدن ایمان، بصیرت، عزم راسخ و احساس مسوولیت واقعی در کنار نیروی انسانی مجهز به آموزش های روزآمد و تجهیزات پیشرفته است.»

2- پشتوانه ای برای تامین امنیت در حوزه های اجتماعی و اقتصادی: جمهوری اسلامی ایران در کانون یکی از مهمترین نقاط جهان یعنی خاورمیانه قرار گرفته است. قرار گرفتن میان دریای خزر و خلیج فارس، فضای حیاتی بسیار مطلوبی را در اختیار ایران قرار می دهد. به پشتوانه این جایگاه ممتاز ژئواستراتژیک، ایران به شاهراهی برای مبادلات بازرگانی و اجتماعی تبدیل شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی کشورهای غربی و دولت های منطقه ای به منظور تضعیف و براندازی نظام جمهوری اسلامی در ابعاد گوناگونی مانند حوزه های سیاسی- اجتماعی و اقتصادی فشارهایی وارد آوردند. با این همه قدرت تهران در برقراری امنیت در کشور، مانع از به نتیجه رسیدن بسیاری از این فشارها شد.

روشن است که آگاهی ملت از هوشیاری دفاعی و امنیتی کشور به برقراری آرامش درونی، شکوفایی توانمندی های اقتصادی- تجاری و افزایش همبستگی های سیاسی- اجتماعی می انجامد.

3- نمایش قدرت بازدارندگی: تنش و ناآرامی پیرامون جمهوری اسلامی ایران را دربرگرفته، با این همه تهران توانسته است امنیت خود را تامین کرده و به منظور آمادگی بیشتر برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی مانند ماجراجویی های تروریستی- امنیتی به اقدام هایی مانند رزمایش پیامبر اعظم(ص) دست بزند.

از سوی دیگر، تهران در پی ریشه دار کردن گونه تازه ای از بازدارندگی دفاعی است؛ اگر تا پیش از این برنده مسابقه تسلیحاتی شرق و غرب با داشتن بیشترین و پیشرفته ترین سلاح ها به ویژه از نوع اتمی و نیتروژنی مشخص می شد، اینک تهران با پایبندی به تعهدهای بین المللی و نیز پیاده سازی دکترین مذهبی- سیاسی خود بر پایه حرام بودن ساخت، نگهداری، انبارسازی یا بکارگیری بمب هسته ای می کوشد الگوی بازدارندگی انقلاب اسلامی را به جهان بشناساند.

این، در شرایطی است که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها سازنده بمب هسته ای در منطقه به پشتوانه همپیمانان غربی خود از زیر بار فشارهای جهانی برای ایجاد «خاورمیانه عاری از سلاح اتمی» شانه خالی می کند و هر از چند گاه، کشورهای مقاوم پیش روی خود مانند ایران را به حمله نظامی تهدید می کند.

البته قدرت بازدارندگی ایران بجز توانمندی های دفاعی در واقعیت های دیگری مانند بهره مندی از منابع سرشار گازی و نفتی به ویژه با توجه به نیاز اروپا به جایگزین یابی برای انرژی روسیه، در اختیار داشتن مالکیت سرزمینی تنگه هرمز (در کنار همپیمانی راهبردی با دیگر همسایه این تنگه یعنی عمان)، پیگیری طرح دلارزدایی از تبادلات تجاری و پشتیبانی از تولید داخلی برای کاهش مصرف کالاهای خارجی، برخورداری از فضای امن هوایی و دریایی و... نیز نهفته است.

بهره مندی از نیروی انسانی باایمان و متعهد از دیگر امتیازهای جمهوری اسلامی ایران است. در این میان جمهوری اسلامی ایران با وجود قابلیت بالای بازدارندگی خود، همچنان شیوه تعامل سازنده را ترجیح می دهد و به همین سبب نشست های هسته ای با گروه 1+5 را کلید زده و با در نظر گرفتن خطوط قرمز نظام و منافع و دستاوردهای ملی پای میز گفت و گو نشسته است.

4- برقراری آرامش و امنیت برای کشورهای منطقه: خاورمیانه طی سال های گذشته به دلیل ماجراجویی های مستقیم و غیرمستقیم برخی دولت ها مانند رژیم صهیونیستی و دخالت کشورهای غربی عرصه درگیری و جنگ های گوناگون بوده است. طرف های خارجی در پی بر هم زدن امنیت منطقه فقط به فکر سود خویش به ویژه فروش ادوات نظامی و راه انداختن چشم و همچشمی های تسلیحاتی بوده اند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» سوم آذرماه امسال یکی از پیامدهای کاهش تنش در تنگه هرمز را پایین آمدن هزینه های تسلیحاتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می داند و می نویسد: کشورهای خاورمیانه در سال 2012 میلادی (1391 خورشیدی) 132 میلیارد دلار صرف هزینه های تسلیحاتی و ارتش های خود کرده اند که این میزان، نصف هزینه جاری برای بازسازی سوریه و معادل بالاترین درصد تولید ناخالص ملی در جهان است.

در این میان، تهران بارها اعلام کرده آماده است دستاوردهای خود در حوزه های گوناگون مانند صنایع دفاعی را در اختیار دیگر کشورها به ویژه همسایگان قرار دهد.

رویکرد ایران همواره بر تعامل سازنده با همه کشورهای منطقه برای تامین امنیت درونزا به ویژه در شرایطی بوده که پیدایش گروه های تکفیری تندرو، تهدیدهای امنیتی بسیاری در خاورمیانه به همراه داشته است. بر پایه این رویکرد است که تهران به همکاری های نظامی مستشاری با سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم پایبند بوده و هزینه تلاش برای بازگشت آرامش و امنیت به منطقه را نیز پرداخت کرده است.

5- برقراری صلح در منطقه ای با اهمیت جهانی: خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن کانادا سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می آید که از غرب به دلتای رودخانه اروند و از شرق به تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند می رسد. کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر، بحرین و عمان در حاشیه این منطقه قرار دارند.

تنگه هرمز میان شاهراه های آبی جهان از اهمیتی دوچندان برخوردار است زیرا نزدیک به 40 درصد نفت دنیا، 50 درصد نفت آمریکا و 90 درصد نفت خلیج فارس از این تنگه می گذرد و بر پایه گزارش های گوناگون آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، حجم صادرات نفت از این تنگه تا پنج سال دیگر به 30 میلیون تا 34 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و تا یک دهه دیگر، 60 درصد افزایش خواهد یافت.

فراز و نشیب های چند ماه گذشته قیمت نفت حتی بازارهای آمریکا را دستخوش دگرگونی های شدیدی کرده است؛ به گونه ای که چهارم اسفندماه خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام کرد یک پنجم پالایشگاه های نفت آمریکا در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند.

در چنین شرایطی، باید دوباره به تحلیل روزنامه ایندیپندنت بازگردیم که نوشته بود: به یقین نخستین سود حاصل از تنش زدایی با ایران کاهش مخاطرات قیمت جهانی نفت خواهد بود.

با توجه به جایگاه ژئواستراتژیک ایران در منطقه، این کشور می تواند در بازسازی «جاده ابریشم انرژی» نقشی جهانی ایفا کند و افزون بر همکاری در حوزه انرژی، تامین امنیت آن را نیز بر عهده گیرد. از این رو، در شرایطی که تهران در سایه اقتدار دفاعی خود رویکرد تعامل سازنده با همسایگان برای برقراری آرامش و امنیت درونزای منطقه ای را دنبال می کند، با پرچمداری شعار پیشنهادی رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» می تواند به منظور ایجاد ثبات در عرصه بین المللی در حوزه های سیاسی- اجتماعی و اقتصادی نقشی پررنگ و کلیدی بازی کند.

کد خبر 288524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha