همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۴ با احدات مجتمع آموزشی در مجموعه‌های بالای ۱۰۰۰ واحد، مخالفت نمایندگان با افزایش بدهی دولت و اختصاص اراضی رایگان برای احداث پایگاه بسیج موافقت کردند.

مصوبات دهمين روز مجلس را در جدول زير مي‌توانيد مشاهده كنيد:

بررسي واگذاري صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار يا  صنعت در كميسيون تلفيق

وکلای ملت، تبصره الحاقی ۱۶از بند (ج) لایحه را که به شرح زیر است برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

تبصره الحاقی ۱۶: به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) اجازه داده می شود معادل سهام، سهم الشرکه، اموال، شرکت ها و حقوق بهره برداری از معادن مربوط به انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که بر اساس قوانین بودجه سالهای ۸۹ تا ۹۲ مورد توافق وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته، ولی قرارداد واگذاری آن منعقد نگردیده است را در سال ۱۳۹۴ به آن صندق انتقال دهد و یا تسویه نماید.

گفتنی است ابوترابی فرد در جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس نسبت به این موضوع اظهارنظر کرده بود که بهتر است صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذار شود.

بهارستانی‌ها در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال آینده کشور با تصویب بندی مقرر کردند هزینه کارشناسی از محل منابع حاصل از واگذاری ها توسط سازمان خصوصی سازی قابل تامین و پرداخت باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با پیشنهاد حذف بند (ح) به شرح زیر موافقت کردند.

بند (ح) : وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مجاز است در صورت عدم دریافت اسناد بنگاههای مشمول واگذاری حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از درخواست سازمان خصوصی سازی با تصویب هیات وزیران نسبت به انتشار اوراق سهام جایگزین پس از تعیین تکلیف واگذاری های قبلی اقدام کند.

گفتنی است، پیشنهاد حذف این بند توسط قاضی پور نماینده ارومیه مطرح شد که پس از آن نیز احمد توکلی نماینده مردم تهران با اخطار اصل ۵۲ اعلام داشت تصویب این بند قانونگذاری است و نمایندگان نسبت به حذف این بند نظر مثبت بدهند.

پس از استماع موافقان و مخالفان پیشنهاد حذف بند (ح)، ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، اخطار اصل ۵۲ را وارد دانست و پیشنهاد حذف بند (ح) را به رای گذاشت که با ۱۰۵ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۳  رای ممتنع به تصویب رسید.

در جریان جلسه علنی امروز نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند (ز) از تبصره ۳ لایحه بودجه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

واریز مطالبات سازمان نوسازی پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل 44

 

بر اساس مصوبه مجلس که امروز به تصویب نمایندگان رسید، مطالبات سازمان گسترش و نوسازی ایران و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران مربوط به سال‌های پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و به منظور توسعه و سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته در حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته به حساب این سازمان واریز می‌شود

احدات مجتمع آموزشی در مجموعه های بالای 1000 واحد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94 مصوب کردند که کارفرمایان بخش‌های خصوصی و تعاونی مکلفند درمجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی که در سال 1394 نسبت به عقد قرارداد ساخت آن‌ها اقدام می‌کنند ، بر اساس برآورد اداره‌ اوقاف و امور خیریه هزینه‌های احداث مسجد و خانه علم را تامین و یا راسا نسبت به احداث آن اقدام کنند.

همچنین در فراز الحاقی این بند از تبصره 3 لایحه بودجه دولت موظف شد در مجموعه‌هایی با بیش از هزار واحد مسکونی، واحدهای آموزشی و فرهنگی، پاسگاه و کلانتری، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند.

تعیین شرایط افزایش سرمایه بانک های دولتی

 

با تصویب مجلس برای سال آینده به دولت اجازه داده شد تا سقف 5 هزار میلیارد ریال با رعایت سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و مطابق با دستورالعمل مصوبه وزارت اقتصاد نسبت به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اقدام کند.

بنا بر این گزارش و بر اساس بند "ق" و در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان در چارچوب بودجه 94 کل کشور دولت منابعی را که از واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها به بخش خصوصی مطابق با اصل 44 به دست می‌آورد را می‌تواند صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کند و بخش درآمدی این بند نیز در جلسات گذشته مجلس و در جریان بررسی ردیف‌های درآمدی بودجه به تصویب رسیده بود.

مخالفت نمایندگان با افزایش بدهی دولت

 

نمایندگان مجلس با افزایش 700 میلیارد تومانی بدهی دولت مخالفت کردند. در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94 در جلسه علنی صبح امروز مجلس، بند «ر» تبصره 3 این لایحه در مورد انتقال 700 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت‌های دولتی به بدهی دولت مورد بررسی قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان و وارد دانستن این اخطار از سوی محمدرضا باهنر رییس جلسه، این بند که موجب افزایش 700 میلیارد تومانی بدهی دولت می‌شد از متن لایحه بودجه 94 حذف شد.

اراضی رایگان برای احداث پایگاه بسیج

 

نمایندگان مصوب كردند كه اراضی رایگان برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج اختصاص یابد.نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی دو تبصره 3 لایحه بودجه 94 مقرر کردند وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظفند بنابر درخواست سازمان بسیج مستضعفین در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب را با در نظر گرفتن طرحهای تفصیلی و هادی مصوب بارعایت ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 17/ 11/ 1380 جهت احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین پس از آماده‌سازی بدون أخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین امروز به دستگاه‌های اجرایی مجوز دادند نیم تا 2 درصد اعتبارات عمرانی خود را برای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل هزینه کنند.

کد خبر 288503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha