پس از انتشار خبری در هفته گذشته مبنی بر بروز مشکل از سوی طرف عربستانی در صدور روادید برای عمره‌گزاران ایرانی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران در گفت‌وگو با همشهری از تعیین تکلیف نهایی این موضوع تا امروز (شنبه) خبر داد.

حج

  سعيد اوحدي در گفت‌وگو با همشهري ضمن نادرست ارزيابي كردن استفاده برخي از رسانه‌ها از عبارت «لغو پرواز» در روزهاي گذشته، گفت: «در حقيقت هيچ پروازي لغو نشده بلكه برنامه سفر و پرواز در 10گروه جابه‌جا شده است.تاريخ پرواز جديد زائران اين گروه‌ها به‌صورت دقيق همراه با ساعت به آنها اعلام شده كه از يك هفته تا يك‌ماه خواهد بود. اين اتفاق هم در حقيقت به‌دليل بروز مشكلاتي از سوي وزارت امور خارجه عربستان افتاده و ما با همه توان در حال تلاش براي حل مشكل هستيم.» اوحدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال تكرار اين موضوع وجود دارد، گفت:«واقعا نمي‌شود اظهارنظر دقيقي داشت.

آخرين پيگيري‌ها روز شنبه (امروز) انجام مي‌شود و پس از آن ما نتيجه را به مردم اطلاع‌رساني خواهيم كرد.همه تلاش‌مان را مي‌كنيم و اميدواريم عربستان بر سر قول و قرار خود باقي بماند و تمام رواديد‌هاي مقرر شده را صادر كند. وزارت امور خارجه ما تا‌كنون اقدامات اساسي براي اين موضوع انجام داده است.شخص آقاي دكتر ظريف به اين ماجرا ورود كرده و دستور لازم براي پيگيري حقوق زائران ايراني را صادر كرده است. الان سفارت عربستان هيچ بهانه‌اي براي صادر نكردن ويزا ندارد.آنها قبل از اين مي‌گفتند مشكل كمبود نيرو دارند كه ايران درخواست كرد اسامي نيروهاي مورد نظرشان را اعلام كنند.با اينكه اين ليست را يك هفته با تأخير ارسال كردند اما الان اين مشكل هم حل شده و ما اميدواريم همانطور كه مسئولان عربستاني خدمت به زائران خانه خدا را شرف خود اعلام مي‌كنند، به اين شعار عمل كنند و مشكل حل شود.»

وي درباره احتمال به نتيجه نرسيدن مذاكرات و كاهش 50درصدي تعداد رواديد نيز چنين توضيح داد:«ما تلاش‌مان را مي‌كنيم و از مردم هم مي‌خواهيم ضمن اطمينان از پيگيري موضوع با تمام توان از سوي همه مسئولان مربوطه، آنها هم دعا كنند.اما اگر چنين اتفاقي بيفتد، ناچار به لغو پرواز‌ها خواهيم بود. در چنين شرايطي برخي سفرها حذف مي‌شوند، برخي پرواز‌ها جابه‌جا خواهند شد و قيمت تعدادي از گروه‌ها نيز تغيير خواهد كرد؛ چراكه مثلا فردي كه قبلا براي هتل 3ستاره ثبت نام كرده، با تركيب جديد شايد ناچار به اقامت در هتل ديگري باشد.‌»

  • احتمال قرعه كشي مجدد

اوحدي درباره اينكه وضعيت احتمالي جديد چگونه به مردم اطلاع‌رساني خواهد شد، افزود: «‌همه سعي ما اين است كه امروز نتيجه نهايي را به مردم اطلاع بدهيم.چنانچه تفاهم شد كه مشكل حل مي‌شود، در غيراين صورت سازمان حج و زيارت اطلاعيه جديدي همراه با جزئيات صادر خواهد كرد. البته چون ما اين وضعيت را پيش‌بيني مي‌كرديم، كار تدوين جداول جديد پروازي از پيش آغاز شده است. اگر ناچار به حذف تعدادي از زائران باشيم، حتما راهكارهايي انتخاب مي‌شود كه عادلانه باشند.يك راهكار اعزام اولويت‌هاست و راهكار ديگر قرعه‌كشي مجدد بين همه افرادي كه ثبت نام كرده‌اند.» وي در پايان با تأكيد مجدد بر تلاش جدي براي حل اين موضوع، گفت:«سخت‌ترين خبر براي ما، اين است كه حتي يك زائر براي سفرش با مشكل مواجه شود، چه اينكه ناچار به لغو سفر تعداد زيادي زائر باشيم. اما واقعيت اين است كه بدون ويزا نمي‌شود سفر كرد و ما هم نقشي در اين تصميم نداريم.تا‌كنون ده‌ها مكاتبه داخلي و خارجي در اين زمينه داشته‌ايم و جلسات متعددي برگزار شده است. عربستان پيش از اين تأييديه ويزا را براي 50هزار زائر داده و اطلاعات اين افراد در كنسولگري عربستان موجود است. حتي وزير حج عربستان نامه‌اي براي وزارت امور خارجه اين كشور نوشته و ضمن توصيف ايراني‌ها به‌عنوان منظم‌ترين زائران عمره، تأكيد كرده است عدم‌صدور رواديد براي تعدادي از ايراني‌ها قابل‌قبول نيست.حالا همه‌‌چيز به عربستان بستگي دارد.» 

کد خبر 288448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha