گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام جامع انتخاباتی و افزوده شدن بسیج به عنوان یکی از موارد استعلام، اظهار داشت:

 ما مشارکت خاصی در تهیه پیش‌نویس لایحه نداشتیم، اگر چه از اصل این لایحه استقبال می‌کنیم. اجازه دهید مفاد لایحه در دولت و مجلس تصویب شود، بعد در مورد آن اظهار نظر خواهیم کرد.

عباسعلی کدخدایی که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهری پیرامون مصوبه اخیر مجلس که براساس آن هرگونه تغییر و تحول در دستگاههای اجرایی منوط به تصویب مجلس می‌شود و اینکه آیا تأسیس صندوق مهررضا با این مصوبه کان‌لم‌یکن تلقی نمی‌شود گفت: این مصوبه تازه به شورای نگهبان ارجاع شده و هنوز بحث کارشناسی بر روی آن صورت نگرفته است، اما مصوبه نهایی از زمان تصویب لازم‌الاجراست و حتی اگر تصویب هم شود، عطف به ماسبق نمی‌شود و نسبت به آینده اعمال خواهد شد. وی در پاسخ به این سئوال که اگر مجلس خبرگان با مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص برگزاری همزمان انتخابات مخالفت کند، تکلیف چیست؟ اظهار داشت: برگزاری همزمان انتخابات، یا مخالفت با آن نیازمند قانون است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی برای برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراها قانونگذاری کرد، اما چنانچه مجلس خبرگان رهبری در مخالفت با این مسئله قانونی را تصویب کند اولی و لازم‌الاتباع است.

 قائم مقام شورای نگهبان با تاکید بر اینکه براساس قانون، انتخابات مجلس خبرگان باید سه ماه پیش از پایان دوره برگزار شود، اظهار داشت: طبق ماده 12 آئین نامه اجرایی مجلس خبرگان، برگزاری انتخابات با تعویق دارای اشکال بود و بایستی با اذن مقام معظم رهبری صورت می‌گرفت که این موضوع با ایشان مطرح و موافقت لازم اخذ شد.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان در باره حضور زنان در انتخابات خبرگان رهبری و نظرات متفاوتی که نمایندگان این مجلس در این زمینه دارند، سئوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری منع قانونی ندارد و در این زمینه موضع متفاوتی از سوی اعضای شورای نگهبان و مجلس خبرگان مشاهده نشده؛ بر این اساس لازم نیست توضیح بیشتری داده شود.

کد خبر 2884

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز