سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به چالش‌های جدی پیش روی نظام گفت: در یکسال و نیم سپری شده از عمر دولت، موفق شدیم در بسیاری از این مشکلات از جمله تحریم‌ها و تورم اقتصادی فائق بیاییم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری در مراسم روز مهندسی ، که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، افزود: در بخش سیاست خارجی دولت در شروع کار با چالشی جدی به نام تحریمهای سنگین غرب مواجه بود.

وی تصریح کرد: دولت در چارچوب سیاستهای مقام معظم رهبری در این مدت گفتگوهای فشرده و پیچیده ای با قدرتهای بزرگ جهانی داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: موضوع در باره مسائل اقتصادی پیچیده تر بود . ما در همین هیجده ماه با سیاست دقیق که عمده ترین آن حاکمیت انضباط پولی و بانکی در تصمیم گیریهای دولت بود توانستیم تورم بالای چهل درصد مهر 92 را به تورم 15 و 4 دهم درصد در بهمن 93 برسانیم.

  • رشد اقتصادی 4 درصدی

جهانگیری در توضیح سخنانش ،گفت: با رونق اقتصادی که در همه بخشها رخ داده است رشد اقتصادی کشور امسال به 4 درصد رسید که این رشد در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی، نفت و گاز و خدمات پررنگ است.

وی میزان افزایش استحصال گاز تولیدی را امسال صد میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان نیز در سال آینده تکرار می شود که اهمیت آن برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی است که همواره قطر بیش از ما برداشت کرده است.

وی به اقدامات خوب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در 18 ماه گذشته 1500 میلیارد تومان برای تهیه ماشین آلات کشاورزی تأمین منابع شد که این موضوع علاوه بر کمک به مکانیزاسیون کشاورزی مانع از توقف فعالیت کارخانه تراکتورسازی تبریز که به سمت رکود جدی حرکت می کرد شد.

وی تصریح کرد: درحوزه صادرات نفت ، دولت بگونه ای سیاستش را تنظیم کرده که کشور با نفت 40 دلار اداره شود و در حالی که عراقیها در سفر اخیر اعلام می کردند میزان وابستگی بودجه شان به نفت 95 درصد است.

  • قیمت انرژی و یارانه‌ها

وی تقسیم قیمت انرژی بعنوان یارانه نقدی را تصمیمی اشتباه دانست و گفت: در حالی 42 هزار میلیارد تومان بعنوان یارانه نقدی توزیع می کنیم که کل درآمد حاصل از افزایش نرخ حاملهای انرژی به سختی به 32 هزار میلیارد تومان می رسد .

  • تسهیلات به سمت سرمایه در گردش

معاون اول رئیس جمهور میزان تسهیلات ارائه شده در ده ماهه گذشته را 270 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عمده منابع بانکی به سمت سرمایه در گردش سوق یافته که 60 درصد آن از این بخش بوده است و 80 درصد تسهیلات بخش صنعت نیز به همین نحو تأمین شده است.

وی مبنای دولت را میدانداری بخش خصوصی دانست و گفت: شش ماهه اول امسال رشد سرمایه گذاری کشور به 15 و 8 دهم درصد رسید که نشان از اعتماد مناسب بخش خصوصی به دولت است.

  • دغدغه آب شرب

وی کاهش میزان بارندگیهای کشور را یادآورشد و گفت: در حالیکه در گذشته نگران کمبود آب بخش کشاورزی بودیم در حال حاضر دغدغه آب شرب هم از نظر کیفیت و هم به لحاظ کمیت داریم و اگر بتوانیم تنها 10 تا 15 درصد صرفه جویی کنیم بخصوص در بخش کشاورزی، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی ارزش افزوده بخش کشاورزی را این گونه تشریح کرد که ما سالانه تنها 120 میلیون دلار ماست به یکی از کشورها صادر کردیم که این نشان از ظرفیت بالای بخش دامی و صنعت کشاورزی ما دارد.

وی به دغدغه تحصیلکردگان بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: در همین دوره زمانی هشت هزار مهندس کشاورزی به استخدام درآمده اند چرا که معقتدیم هیچ مزرعه ای نباید بدون مهندس کشاورزی باشد.

کد خبر 288203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha