همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مهم‌ترین مساله ما این است که نتوانستیم بین مردم ، اقتصاددان‌ها و سیاست‌گذارها در زمینه مسائل اقتصادی تفاهم به وجود بیاوریم.

جهانگیری

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران اظهار کرد: در دو سه سال گذشته اقتصاد کشور دچار تلاطم بسیار شدیدی شد و شرایطی به وجود آمد که نیازمند تصمیم‌گیری‌های آنی و جدی بود.

وی افزود: از ابتدا تحلیل‌های ما این بود که این مشکلات دو ریشه متفاوت دارند بخشی از آن‌ها به موضوع تحریم و بخشی به سیاست‌های ناصحیحی که اتخاذ شده بود برمی‌گردد و دولت در هر دو زمینه اقدامات جدی را در دستور کار قرار داد؛ چنان‌چه هم در زمینه مذاکرات هسته‌ای و هم اتخاذ سیاست‌های مطلوب که در کوتاه‌مدت اقتصاد را به ثبات برساند قدم‌های جدی برداشت و به هر صورت تا حد قابل قبولی موفقیت و سیاست‌های خوبی حاصل شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که در نگاه بلندمدت برای اقتصاد ایران با راهکارهای جزئی و یا با مسکن‌های تسکین‌دهنده نمی‌توان تصمیم گیری کرد؛ چرا که ما نیازمند اقدامات بنیادین در جهت اصلاحات هستیم.

وی در ادامه با مورد توجه قراردادن موضوع فساد اداری و مالی در کشور اظهار کرد: این مشکلات از چالش‌های جدی است و چنین وضعیتی نمی‌تواند ادامه پیدا کند و در واقع ما با مساله‌ای روبرو هستیم که نیازمند راهکارهای جدی و شفاف است تا درنهایت بتوانیم از این چالش‌ها عبور کنیم.

جهانگیری ادامه داد: یکی از مسائلی که در این کنفرانس به آن اشاره شد این بود که به فرض برداشتن تحریم‌ها ما در دهه 90 دو تا سه درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت و این در شرایطی است که کشور ما با چالش‌های جدی همچون اشتغال روبروست و ما نسل جوان و تحصیل‌کرده‌ای داریم که سرمایه نظام هستند و مساله اصلی این است که چطور برای آن‌ها شغل ایجاد کنیم؛ چرا که رشد اقتصادی دو تا سه درصد باعث افزایش تعداد بیکاران خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از منظر امنیت ملی نیز در حال حاضر شاهد هستیم که کشورهای همسایه به شدت دنبال رشد اقتصادی بالا هستند و اگر قرار باشد رشد اقتصادی در حد گفته شده باشد، این موضوع نشان می‌دهد که موقعیت ایران تنزل می‌یابد، لذا ما به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در دهه 90 چنین رشدی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: با توجه به تدوین برنامه سیاست‌های ششم توسعه دولت مشتاقانه منتظر است که نتیجه سیاست‌های این کنفرانس را ببیند؛ چرا که این سیاست‌ها می‌تواند در امر توسعه کمک رسان باشد. ضمن این‌که باید دانست هرکس به جمهوری اسلامی و ایران علاقمند است باید همه موجودی دانش و تجربه خود را به صحنه بیاورد تا ما از این مرحله عبور کنیم درواقع ما هم اکنون در این راستا نیازمند یک اجماع ملی هستیم.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این کنفرانس مبنی بر این‌که هم اکنون اقتصاد به سیاست خارجی و داخلی یارانه دارد گفت: معنای این موضوع این است که نه تنها این هزینه‌ها باید تامین شود بلکه اقتصاد کشور باید از پتانسیل سیاست داخلی و خارجی استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت بنگاه‌های اقتصادی و پس از آن بخش خصوصی تاکید کرد: نباید این طور باشد که بخش خصوصی تنها در گفتار محترم شمرده شود، ولی در عمل به آن احترامی نگذارند و اگر می خواهند انسان بدی را معرفی کنند یک فرد پولدار و کارخانه‌دار را به این عنوان معرفی می‌کنند در حالی که این نگاه باید عوض شود و بخش خصوصی باید این پیام را بگیرد که سیاست‌ها به نفع اوست.

وی همچنین گفت که معمولا سیاستمدارها از هشدارهای اقتصاددانان ناراحت می‌شوند در حالی که اگر به هشدارهای دهه 50 و دهه 80 توجه می‌شد، این وضعیت را نداشتیم.

وی همچنین به موضوع کاهش بهای نفت اشاره و اظهار کرد: ما هم اکنون فکر می‌کنیم که با همه دشواری‌ها راهکارهایی را پیدا کنیم که مشکلات کاهش بهای نفت را پشت سر بگذاریم. البته در این بین مهم‌ترین مساله این است که ما نتوانستیم بین مردم و اقتصاددانان و سیاست‌گذارها در زمینه مسائل اقتصادی تفاهم به وجود بیاوریم و مسائل را به نوعی به مردم منتقل کنیم درحالی که مردم باید بدانند که بالارفتن و پایین رفتن قیمت نفت چه آثاری در زندگیشان خواهد داشت؛ چرا که آگاهی و اعتماد مردم شرط موفقیت دولت برای عبور از چالش‌های پیش رو خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین و رمز موفقیت آن‌ها در موضوع توسعه گفت: آن‌ها سیاست گذاری‌های صحیح و علمی برای اقتصادشان درنظر گرفتند و آن را استمرار دادند و حتی با وجود کودتاها این سیاست‌ها تغییر نکرد.

جهانگیری اظهار کرد: هم اکنون دولت دولت مجربی است و وزرا و مدیران آن بیش از این‌که به دنبال نام و نشان باشند به دنبال این هستند که کشور را از مشکلات عبور دهند و ما هم امیدواریم که با توجه به سیاست‌های پیش رو و درنظرگرفته شده بتوانیم کشور را از این وضعیت عبور دهیم.

کد خبر 283234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha