همشهری آنلاین: تاثیر کم‌خوابی بر سلامت ما کاملا شناخته شده است. محرومیت مزمن خواب می‌تواند دستگاه‌های دفاعی‌تان رامختل کند و شما را در معرض خطر بیشتر بیماری، اختلالات خلقی و افزایش وزن قرار ‌دهد.

teleworking

همچنین می‌دانیم که کمبود خواب به خودی خود بهره‌وری را کاهش می‌دهد و باعث تمرکز کمتر، اشتباهات بیشتر، کندتر شدن فرآیند پردازش اطلاعات، اشتباه یا سوءتعبیر اشارات عاطفی و اختلال در تصمیم‌گیری می‌شود.

با این وجود، علیرغم همه پژوهش‌ها بر روی اثرات زیانبار کمخوابی، ۳۰ درصد آمریکاییان هنوز کمتر از میزان توصیه‌شده می‌خوابند.

پژوهشی جدید بوسیله ارفئو ام باکستون، استادیار بهداشت زیستی-رفتاری در در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ساعات کار معمول ۹ تا ۵ بعدازظهر ما ممکن است مسئول این کم‌خوابی باشد.

باکستون و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند که آیا هنگامی که کارکنان کنترل بیشتری بر زمان کاری‌شان پیدا می‌کنند، کمیت و کیفیت خواب‌شان بهبود پیدا می‌کند یا نه.

آنها ۷۴۷ نفر کارمند را پیگیری کردند که نیمی از آنها ساعات کاری انعطاف‌پذیر داشتند و می‌توانستند تصمیم بگیرند که در چه زمانی و در چه جایی - در اداره، در دفتر یا جایی دیگر- کار کنند، و گروه دیگری که برنامه کاری انعطاف‌ناپذیر معمول را ادامه می‌دادند. شمار ساعات کاری دو گروه مشابه بود.

نتایج نشان داد که افراد با برنامه کاری انعطاف‌پذیر نه تنها احساس می‌کردند که کنترل بیشتر بر زمان کاری‌شان دارند، بلکه طور میانگین هشت دقیقه بیشتر در هر شب می‌خوابیدند (یعنی تقریبا یک ساعت بیشتر در طول هفته).

  • تاثیر مختل‌کننده کم‌خوابی بر بهره‌وری و توانایی رهبری 

ربه گفته باکستون کم‌خوابی باعث می‌شود حفظ تمرکز بر کارمان برای ما سخت‌تر شود، و می‌تواند حافظه و دقت ما را مختل کند و بر توانایی‌های رهبری ما تاثیر بگذارد.

باکستون می‌گوید: «در چنین وضعیتی ما کمتر هشیار هستیم. اشتباهات بیشتری می‌کنیم و در برون‌ده شناختی‌مان هم کندتر می‌شویم.» کمخوابی همچنین باعث می‌شود که ما دست به کارهای خطرآفرین بیشتری بزنیم و فرآیند تصمیم‌گیری ما را مختل می‌کند، چرا که ما برای پیامدهای مثبت بالقوه کارهای‌مان بیش از حد واقعی ارزش قائل می‌شویم و پیامدهای بالقوه منفی آنها را کمتر از حد واقعی برآورد می‌کنیم، و این وضعیت می‌تواند مهارت‌های اجتماعی ما را مختل کند، به طور منفی بر توانایی‌های رهبری و کار گروهی ما تاثیر بگذارد.

باکستون می‌گوید: « توانایی افرادی که از خواب محروم می‌شوند، در شناسایی درست نشانه‌های غیرکلامی بر چهره فرد دیگر کاهش می‌یابد.» این وضعیت باعث می‌شود شما تصور کنید دیگران نسبت به شما نظر منفی دارند، در حالیکه ممکن است این چنین نباشد. در موقعیت‌های کار گروهی که ارتباطات غیرکلامی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند، این سوءتعبیر ممکن است باعث تنش‌های غیرضروری در گروه شود و به نتیجه‌ای منفی منجر شود.
  • فراخوان برای انعطاف‌پذیری
باکستون می‌گوید که نتایج این بررسی به نیاز به یک تغییر فرهنگی در سازمان‌ها به سوی فراهم‌آوردن انعطاف‌پذیری بیشتر و کنارگذاشتن ذهنیتی است که افرادی را که تا دیروقت شب کار می‌کنند، قدر می‌نهد، و به جای آن توجه به منافع خواب کافی است.

باکستون می‌گوید: «گرایش بر این بوده است که اگر به اندازه کافی بخوابید، شما را آدمی ضعیف و بدون بلندپروازی بپندارند. فقط افراد محروم از خواب، یا آنهایی که مشتاقند که خودشان را در معرض کمبود خواب شدید قرار دهند و مدعی تلاش خستگی‌ناپذیر هستند، ستوده می‌شوند.»

چند بار تا به حال کسانی را دیده‌اید که به خاطر «تلاش های خستگی‌ناپذیرشان» تقدیر می‌شوند؟ باکستون می‌گوید: «من چنین کسی را نمی‌خواهم. من کسی را می‌خواهم که اشتباه نکند.»

  • منبع: Entrepreneur
کد خبر 287982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha