همشهری آنلاین: دکتر سید حسن هاشمی نوشت: همان‌طور که به هم‌وطنان عزیز و شریف قول داده بودم طی سفر به عراق در مورد ریزگردها هم مذاکراتی انجام دادیم. به دلیل تغییر شرایط جوی منطقه و بروز خشکسالی گسترده، ساکنان تمام استان‌های کشور عراق هم با این معضل دست به گریبان هستند.

دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در وب سايت شخصي خود نوشت: بخشی از ریزگردها نیز از کریدور کویت و عربستان به آن کشور منتقل می‌شود. به همین دلیل برای مبارزه جدی با این موضوع، باید یک عزم منطقه‌ای وجود داشته باشد؛ از کشورهای آفریقایی تا عربستان، یمن، سوریه، عراق و ... که سـامان چنین موضوعی در این وسـعت جغرافیایی کار آسانی نیست.

وزیر بهداشت عراق هم مشکل اصلی کشورش را امنیت و مسأله داعش عنوان ‌کرد؛ پس از آن هم غذا، دارو، آب، برق و... از دغدغه‌های مسئولان این کشور هستند. بنابراین نه تنها مسأله ریزگردها جزء اولویت‌های آن‌ها نیست که اصلا اعتباری برای حل آن اختصاص نیافته است.

با این شرایط به نظر می‌رسد، هم‌زمان با پیگیری مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه‌مان باید بیشتر به راه حل‌های داخلی باشد. در این زمینه هم البته ملاحظاتی باید رعایت شود؛ نخست این که وعده و قولی ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم. همچنین باید واقعیات را با مردم در میان بگذاریم. به عنوان مثال کشور ما امسال با ٤٦ درصد کاهش بارندگی روبرو بوده؛ جالب است بدانید عراق امسال تقریباً بارندگی نداشته است. پس همه باید برای مقابله با این مشکل، آمادگی داشته و همراهی کنند.

نقش رسانه‌ها نیز در این مسیر بسیار مهم است. دولت هم باید سیستم‌های حمایتی را گسترش دهد. از بحث‌های درمانی گرفته تا سامان بهینه آب و برق و بقیه نیازهای مردم در مناطقی که درگیر مسأله ریزگردها هستند. یادمان باشد مردم همیشه حقایق را درمی‌یابند؛ شاید قدری زودتر یا دیرتر اما در نهایت قضاوت درستی خواهند داشت.

ملت شریف ایران هم بدانند با حرکت‌های احساسی و هیجانی، نه تنها مسائل حل نمی‌شود که مشکلات این مناطق افزوده نیز می‌گردد. امیدوارم با توجه به بسته اجرایی مصوب هیأت دولت، همه آن‌هایی که موضوع ریزگردها زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار داده، شاهد اقداماتی اصولی باشند.

  • منبع: وب سايت شخصي دكتر سيد حسن هاشمي
کد خبر 287950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha